Uaaahhh! Plussaa, ja vauva 7kk... eihän tää nyt yllätys ollut mutta... :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiutau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiutau

Vieras
No sen siitä saa kun lopettaa puolivuotiaana yösyötöt ja siirtää vauvan omaan huoneeseensa :D

Tää nyt on ihan alussa, kai, vasta, mutta tiiän kokemuksesta että raskausaika käy kuitenkin lopulta lyhyeksi...

Vaunut pitäis varmaan hankkia. Esikoisen yhdistelmävaunut alkaa hajota joten koko vaunu-ratas-kuljetus-ulkonanukkumissysteemi pitäis miettiä uusiksi. Yhdet (vanhat, halvat) ulkonanukkumisrattaat ja yhdet tuplarattaat? Vielä yhdet matkarattaat? Hmm...

Mielessäni listaan jo juttuja joita teen nyt eri tavalla. Tutti suuhun heti. Mahalleen nukkumaan pienestä asti. Ei perhepetiin. (Esikoisen kanssa on ollut vähän uniongelmia... ) Kapalointiliinoja. Rengasliina hankittava! (Esikoisen kanssa se olisi helpottanut elämää, mutta kun ei ennen syntymää saatu hankittua niin ei sitten sen jälkeenkään.)

Ohhh on tää jännää :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jee:
Onnea! Plussasin viime viikolla, mikä muuten on rengasliina? Ekaa odotan, niinku varmaan kysymyksestä arvasit...
Se on sellainen olan yli -liina (googlaapas kantoliinakanavan sivut).

Meillä oli vain pitkä trikooliina ja Manduca, ja siinähän sitten yrität pientä vastasyntynyttä ängetä sellaiseen aamulla jotta saat aamupuurot itsellesi keitettyä... tulee itku molemmilta :D Rengasliina on nopeampi.

Uhhuh, onnea (kai). Omalle kohdalle jos sattuisi olisi paniikki melkoinen, mutta kaikkea hyvää toivotan. Onneksi on aikaa miettiä järjestelyjä ja ostella tarvittavia ratasmalleja ;)

Ihan hullua miten oon innoissani! Mä neulon jo nyt uudelle vauvalle merinovillaista unipussia ja suunnittelen äitiyspakkauslaatikon vuoraamista, vaikka esikolle ei ollut valmiina muuta kuin pino saatuja vaatteita, vähän vaippoja ja vaunut... :D

Alkuperäinen kirjoittaja tst:
Uhhuh, onnea (kai). Omalle kohdalle jos sattuisi olisi paniikki melkoinen, mutta kaikkea hyvää toivotan. Onneksi on aikaa miettiä järjestelyjä ja ostella tarvittavia ratasmalleja ;)
Olis ollut kyllä shokki noin kuukausi sitten kun esikko vielä herätteli tunnin, parin välein öisin, mutta nyt on päiväjärjestys aika hyvin hallussa ja tuntuu että no, mikäs tässä olisi toistakin vauvaa hoivata :D

Ok, kiitos tiedosta. Vähän aikaista vielä minun näitä miettiä, mutta pistän aina mieleen sitä mukaa kun jotain järkevää luen. :)

Voi hyvin! Kivan pieni ikäero tulee lapsille!

Onnea! Mä plussasin kun edellinen vauva oli 5kk :o :D Nyt tuo plussa on 8 vuorokauden ikäinen pirpalainen :heart:

Meillä on yhdistelmät, joissa vauva nukkuu täällä sisällä. Asumme kaksikerroksisessa asunnossa, joten jokin turvallinen makuupaikka tarvittiin myös alakertaan (ylhäällä pinnis) ettei tuo isosisko 1v2kk revi vauvaa jne. Yhdistelmillä olisi atrkoitus hoitaa myös vauvan ulkona nukkumiset.

Tuplia ei olla vielä kokeiltu kun ei vauvalla ole ulkoilulupaa, mutta semmoisetkin hankittiin ja varmasti niille käyttöä löytyy.

Matkarattaat ovat lähinnä sitä varten, että turvakaukalo painaa sen 10000 kiloa, enkä jaksa sitä kantaa. Matkarattaisiin se kliksahtaa turvallisesti kiinni joten kun mennään vaikka neuvolaan tms. jolloin kävelyä on vain kotoota parkkikselle, parkkikselta neuvolaan ja sama toiseen suuntaan niin taapero jaksaa tuon matkan kyllä kävellä ja vauva menee niissä matkarattaissa kera turvakaukalon.

Lisäksi meillä on kuomurattaat joilla taapero matkustaa kun hän lähtee koirien kanssa lenkille...tai siis lähtee mukaan kun iskä tai äiti ulkoiluttaa koirat ja vauva jää kotiin toisen vanhemman kanssa.

^ Huu... no jotain tuollaista mä olen kauhukuvitelmissani maalaillut, ja miettinyt minne ne miljoonat vaunut ja rattaat meidän pienessä rivarineliössä mahtuu :D Mut kai niitä sitten pitää tuonne rappujen alle tunkea :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
^ Huu... no jotain tuollaista mä olen kauhukuvitelmissani maalaillut, ja miettinyt minne ne miljoonat vaunut ja rattaat meidän pienessä rivarineliössä mahtuu :D Mut kai niitä sitten pitää tuonne rappujen alle tunkea :D

Meillä nuo kaikki on rivarineliön rappujen alla :laugh:

Tosin nyt nuo yhdistelmät on olohuoneessa, kun niitä käytetään täällä sisällänukkumiseen koko ajan :)

Alkuperäinen kirjoittaja just juu:
Mahallaan nukkumaan heti? Noh, toivotaan, ettei SIDS iske.
No, esikko laitettiin mahalleen noin kolmen kuukauden iässä ja nukahtaminen helpottui huomattavasti. Ja kätkytkuolemariski on kuitenkin suurimmillaan 3-4 kk iässä, ja ilmeisesti suurempi niillä jotka ovat tottuneet nukkumaan selällään mutta laitetaan nukkumaan vatsalleen... hengissä on, vielä.

Onnea ja hyvin tuo varmasti menee. Meillä isommat lapset on jo kohta 2x7vee ja 6 vee, mutta nyt uusioperheemme yhteiset lapsoset on 1,5 vuoden ikäerolla ja hyvin on menny. Tosin saas nähdä syksyllä kun sillon ois taas uus vaavi tulossa ja tällä kertaa ikäeroa tulee vaan 12 kk :). Kaikki löytävät varmasti paikkansa, niin tavarat kun ihmisetkin ;)

No, esikko laitettiin mahalleen noin kolmen kuukauden iässä ja nukahtaminen helpottui huomattavasti. Ja kätkytkuolemariski on kuitenkin suurimmillaan 3-4 kk iässä, ja ilmeisesti suurempi niillä jotka ovat tottuneet nukkumaan selällään mutta laitetaan nukkumaan vatsalleen... hengissä on, vielä.0

Mihin toi väite perustuu?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
No, esikko laitettiin mahalleen noin kolmen kuukauden iässä ja nukahtaminen helpottui huomattavasti. Ja kätkytkuolemariski on kuitenkin suurimmillaan 3-4 kk iässä, ja ilmeisesti suurempi niillä jotka ovat tottuneet nukkumaan selällään mutta laitetaan nukkumaan vatsalleen... hengissä on, vielä.0
Mihin toi väite perustuu?
Se on vaan teoria. Perustuu siihen että USAssa 20% kätkytkuolematapauksista tapahtuu päivähoidossa, jossa lapset on laitettu nukkumaan vatsalleen. Luultavasti löytyy helposti googlettamalla, oliskohan Wikipedian artikkelissa linkki tilastotietoon... en nyt jaksa etsiä, mutta ei liene vaikea löytää.

onnea paljon plussasta.. :) minä plussasin kun vauva oli 5kk ja nyt lapset jo 3 ja 4 vuotiaat.. :) <3

Monia varmaan hirvittää noin pieni ikäero, mutta mitä itse olen seuraillut tuttavien perheitä, on (tosi) pieni ikäero parempi kuin yksi lapsi tai että sisarus on jo esim. 5 vuotias!

Lapsista paljon seuraa toisille.. allkuun meillä oli tosi raskasta kun esikoinen alkkoi heräilemään n. vuoden ikäisenä oisin, ja vauvalla oli koliikki. ensimmäiset pari kk meni todellä vähin unin ja sekin nukuttuna pätkissä. (enkä tyhmyyksissäni koskaan pyytänyt apua vaikka sukulaisia ja ystäviä paljon tässä lähellä!) mutta helposti siittä selvittiin... todella kyllä ihmettelen että miten.

mutta tsemppiä odotukseen! :)

Mulla on 2 lasta ja molemmat on ihan kuukauden iästä nukkuneet mahallaan, ja niin ovat nukkuneet huomattavasti paremmin.
Että älkää nyt vouhottako tosta selällään ja mahallaan nukkumisesta...Jos jotain pelottaa laittaa mahalleen nii ei tarvi laittaa, sillä siitä pääsee. Ja jos joku haluaa nukuttaa mahallaan niin nukuttaa.

Onnea AP. Aika hurjaa!

Yhteistyössä