UÄ Vatsanpeitteiden päältä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua-

Vieras
Onko kukaan käynyt viikolla 7-8 uÄ:ssä joka tehdään vatsan päältä?

Itse kävin tänään ja sikiö näkyi, mutta sykettä ei eikä virtauksia sikiöllä näkynyt.

Ahdistaa.

Mun mielestä noilla viikoilla uä tehdään kyllä vaginan kautta, koska sitä kautta näkee paremmin, kun vauva on vielä niin pieni. Itsellä katsottiin vaginan kautta ja sitten myös vatsan päältä. Mutta tuosta vatsan päältä ei kyllä pahemmin mitään näkynyt, paitsi sen, että onko yksi vai useampi asukki. Viikkon 20 paikkeilla tehtävä uä tehdään sitten vatsan päältä, kun vaavi on kasvanut ja näkyy siten myös paremmin.

Ap varmaan tietää, että useimmiten noilla viikoilla uä tehdää vaginan kautta... Siksipä kyselikin, että onko kenelläkään muullakaan tehty noilla viikoilla vatsan päältä ja haluaisi varmaankin tietää mitä muilla on näkynyt. Häntä siis varmaan jännittää, kun ei näkynyt virtauksia sun muuta ja häntä kiinnostaa, että voiko niitä yleensä näkyäkään jos ultrataan vatsan päältä. Ihmettelee siis varmaan itsekin, että miksi lääkäri ultrasu mahan päältä.

Itselleni tehtiin ainoastaan vatsanpeitteiden päältä viikolla 8+6. Sikiö ja sydämen sykkeet näkyi ja sanottiin, että kaikki on ok ainakin tähän asti.

Miten se ultraus alateitse tapahtuu? Millainen vehje sinne törkätään? Sattuuko se?
Mulla sattuu aina gynenkin tarkastus ja odotan pelolla kaikkia raskausajan tarkastuksia:(

Alateitse tehtävä ultra tehdään sellaisella,sanoisinko dildoa muistuttavalla vehkeellä.Mulle kätilö sanoi,että se ei saa sattua,silloin se laite on muuten liian syvällä.Siis ei sattunut.Mulla on nyt raskausaikana selvästi alapää muuttunu,turvoksissa ja ahtaampi,joten sisätutkimus tuntuu vähän ikävältä ja etenkin sen jälkeen on paikat vähän kipeenä.ennen raskautta ei sattunu yhtään.Ei niitä tutkimuksia kannata pelätä,kyllä sen kivun kestää,kun ajattelee että kaikki on vauvan parhaaksi =)

Se alateitse ultraus ei tunnu miltään verrattuna perussisätutkimukseen. Siihen "dildoon" laitetaan liukastetta. Hieman voi se voi painaa, jos joudutaan vaikka sikiön asennon takia anturia kääntelemään ja vääntelemään.

Enpä ole kuullutkaan alateitse ultrauksesta. Itsellä tulossa viides ja kaikki on vatsan päältä ultrattu, aikaisin vk 6. Hyvin kyllä varoiteltiin ettei kannata hätääntyä jollei sykettä kuulu,varmaan sinullakin näin?

Alkuperäinen kirjoittaja näinvain:
Enpä ole kuullutkaan alateitse ultrauksesta. Itsellä tulossa viides ja kaikki on vatsan päältä ultrattu, aikaisin vk 6. Hyvin kyllä varoiteltiin ettei kannata hätääntyä jollei sykettä kuulu,varmaan sinullakin näin?

Onpa ihme homma!! Missäpäin olet ollut lääkärissä (ja minä vuonna..)?? Minulla ultrattiin vielä muutamaankin otteeseen alakautta,(rv 24 ainakin) kun kohdunsuun tilannetta tutkittiin Ai niin ja ihan gynen vastaanotollakin on ultratttu alakautta.

Alkuperäinen kirjoittaja ********:
Alkuperäinen kirjoittaja näinvain:

Onpa ihme homma!! Missäpäin olet ollut lääkärissä (ja minä vuonna..)?? Minulla ultrattiin vielä muutamaankin otteeseen alakautta,(rv 24 ainakin) kun kohdunsuun tilannetta tutkittiin Ai niin ja ihan gynen vastaanotollakin on ultratttu alakautta.

Rovaniemellä ja viimeisin lääkäri 2008. Ilmeisesti paikkakunnasta riippuu kuinka toimitaan ja millaisilla vehkeillä..

Alkuraskauden ultra yksityisellä tehty alakautta *keppiin* laitetaan päälle kortonki ja siihen sitten liukuvoidetta ei tunnu juuri miltään..muutama nippaisu kun on oikein kohdun takaa kaivellut. Perus niskapoimu ultra viikolla 11 aina täällä alakautta ja sitten se keskiraskauden rakenneultra mahanpäältä-koska vauva jo liian iso tuohon alakautta tehtävään. Loppuraskaudesta kaikki ultrat mahanpäältä, mutta olen ymmärtänyt että joskus esim. kohdunkaulaa saatetaan ultrata alakauttakin..

Itse asun Järvenpäässä ja täällä nuo ultrat tehdään Hyvinkään sairaalassa. Tuo ensimmäinen ultra, n. vko 10-12 tehdään ainakin täällä alakautta tuolla "kepillä". Itselläni se ei ainakaan tuntunut missään. Vatsan päältä katsottiin sen verran, että varmistettiin vauvojen määrä. Sen näkee kuulemma vatsan päältä paremmin. Seuraava ultra viikkojen 20-22 tienoilla tehtiin sitten vain vatsan päältä, kun vaavi on jo isompi. Olen ymmärtänyt, että nämä olisi ihan normi jutut mitä tehdään "kaikkialla suomessa".

Täällä Helsingissä tehdään usein np-ultra alakautta, joka on siis siinä viikon 12 hujakoilla. Näkyvyys oli ilmeisesti kai minulla huono kuitenkin ala kautta, sillä lääkäri vaihtoi sitten ja tekikin mahan päältä. Olen kyllä myös kuullut, että täällä saatetaan tehdä se ultra ihan suoraankin mahan päältä noilla viikoilla.

Kävin gyniksellä joka ultrasi ensin alapään kautta mutta sitte vaihto niin että ultraskin vatsan päältä, kun kuulemma näkyi paremmin siitä. Olin silloin viikolla 5-6 alkion koon mukaan. Syke ei näkynyt, mutta sikiökaiku kylläkin. Alkion koko oli tuolloin n.4mm! Raskaus nyt kohta vkolla 11 ja kaikki hyvin. Mun maha-asukin syke kuului ekan kerran 8+5 viikoilla (tai silloin siis sattui olemaan ultra, ja se taas tehtiin alapäästä). Ei se syke välttämättä eka ultrasta kuulu, jos se on hyvin aikasessa vaiheessa. Ei kannata panikoida liikaa. Tosin itekkin hieman ressasin kun gynen tekemässä ultrassa ei syke näkyny mut kaikki oli kuitenki seuraavalla kerralla hyvin. :)
Ps. Rv 10+5 neuvolassa kuunneltiin mahan päältä sillä vehkeellä sydänäänet ja sieltäkin ne bongattiin, olipa ihanaa kuulla taas tuttu tsuku tsuku.. :)

Yhteistyössä