Tyytyväinen yh, joka ei mangu exältä lisää rahaa!


Viimeisimmät keskustelut saivat avaamaan uuden aiheen. Siis kaikki yh:t eivät todellakaan kinua ja kadehdi lapsen isän rahoja!!! Me saamme pojan kanssa isältä minimielatusmaksun, joka on minusta aivan riittävä. Vanhempainrahaa saan verojen jälkeen noin 1000 euroa ja siihen sitten elatustuki+lapsilisä. Tästä maksan vuokran, laskut, opintolainan ja ostan tietysti ruuat ym.

Raha on kovin suhteellista. Se mikä riittää toiselle, on toiselle ihan ilmaa. Varmasti kulut kasvavat lapsen kasvaessa, mutta sitten olen toivottavasti taas töissä. Nyt on hyvä näin. Kotona myös pärjää vähemmällä, kun ei tarvitse ostaa työvaatteita, voi tehdä ruokaa pakkaseen ison annoksen jne.

En kadehdi lapsen isän ulkomaanmatkoja tai mitään muuta. Hän elää omaa elämäänsä. Pääasia, että viettää aikaa lapsen kanssa.
 
kivat sulle
ei kai noilla tuloilla tartte mitään vinkua, mutta mene heti töihin kun vanhempainloma loppuu, koska kotihoidon tuella ei pitkälle pötkitä. Tai sitten jatka opiskeluja ja samalla mene töihin. Lapsen voit laittaa vaikka isälle ja voit maksaa hänelle elareita.
 
miksi leena peuhu harma vaivautuu kirjoittamaan kolme eri kertaa, eikös olisi yksi juttu yhdellä nimellä riittänyt.
Mutta hatunnoston arvoinen juttu että tulee toimeen omillaan.
Tärkeintähän on että itse on onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä, ei siihen muiden hyväksyntää tarvitse hakea
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 21:24 -piija- kirjoitti:
miksi leena peuhu harma vaivautuu kirjoittamaan kolme eri kertaa, eikös olisi yksi juttu yhdellä nimellä riittänyt.
Mutta hatunnoston arvoinen juttu että tulee toimeen omillaan.
Tärkeintähän on että itse on onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä, ei siihen muiden hyväksyntää tarvitse hakea
En tajua, siis mikä leena peuhu harmaa?!?

Mutta siinä olen samaa mieltä, että onni on itsessä, arjessa, pienissä hetkissä, tässä ja nyt. Minä uskon, että elämä kantaa. Aina olen selvinnyt; aina ei ole ollut helppoa. On ollut hyvinkin vaikeaa, mutta siksipä juuri arvostan tämän hetkisen elämäni hyviä asioita. Kyllä minuakin huolettaa tulevaisuus. Ei ole vakituista virkaa, johon palata, mutta silti uskon ja tiedän pääseväni vielä töihin. Ja onneksi on vähän rahaa säästössäkin. Kieltämättä se antaa tietyn etuoikeuden.

Ruikuttamisesta en pidä, jos siihen ei ole todellista aihetta. Meillä on Suomessa moniin muihin verrattuna erinomaiset olot. Tosin aina ei voi vertailla ja suhteellistaa, sillä jokaisella on oikeus tunteisiinsa ja ymmärrän kyllä, että ihmisten voimavarat ja tilanteet ovat hyvinkin erilaisia. Mutta ylipäätään ihmiset voisivat vähän enemmän miettiä ja tyytyä vähempään -minä mukaan lukien.

Lapselleni haluan materiaa enemmän turvaa, lämpöä ja henkisiä elämyksiä.


 
Emakko harmailee
Aivan tyytyväinen olen minäkin ollut,vaikka elatustukea tulee valtion konttorista se hurja 118,60e :D
Minimituilla kotona oon ja rahaa kuussa jää käteen 1050e,josta tasan puolet menee vuokraan.Mut hyvin ollaan pärjätty ja jää jopa välillä törsäysrahaa :D Ei se raha tai sen puute meidän onnellisuuteen vaikuta,ostella tietty vois kaikkea enemmän,mut meillä on rojua muutenkin kaapit täynnä :LOL:
 
Peuhu
Ja mä olen sit Peuhu , kirjoitan vain nimimerkillä Peuhu, tosin joksus kauan sitten kirjoitin yhden jutun nimimerkillä MIKSI mutta pääsääntöisesti olen Peuhu , uusperheellinen en yh asun päijäthämeessä, Leenasta ja Harmaasta en tiedä :wave:
 
Ruikuttamisesta en pidä, jos siihen ei ole todellista aihetta. Meillä on Suomessa moniin muihin verrattuna erinomaiset olot. Tosin aina ei voi vertailla ja suhteellistaa, sillä jokaisella on oikeus tunteisiinsa ja ymmärrän kyllä, että ihmisten voimavarat ja tilanteet ovat hyvinkin erilaisia. Mutta ylipäätään ihmiset voisivat vähän enemmän miettiä ja tyytyä vähempään -minä mukaan lukien.

Lapselleni haluan materiaa enemmän turvaa, lämpöä ja henkisiä elämyksiä.


[/quote]
Tämä onkin ollut mulle aina mysteeri eli mikä on ruikuttamisen todellinen aihe? Milloin asiat on valittamista, toteamista ja milloin ruikuttamista? Onko omat mielipiteet aina asiaa ja muiden puheet ruikutusta? Kuka päättää milloin voi ruikuttaa. Miksi leimata toisten mielipiteet ruikutukseksi? Tuleeko siitä itselle jotenkin parempi olo. Kai täällä jokainen voisi harmaana v.ittuilla kaikille niille jolla asiat ei ole yhtähyvin kuin muilla. Jotenkin tuntuu pahalta niiden äitien puolesta kun on asiat huonosti ja sitten tulee joku elvistelemään tuloillaan ja kuinka hyvin menee ja ikinä ei ole sossun luukulla tarvinnut käydä. Onko tämä yh palsta tarkoitettu vain iloisille, hyvintoimeentuleville, terveille elämyksiä haluaville äideille. Jos täällä ei saa tuoda negatiivisia asioita esiin eli RUIKUTTAA, niin kertokaapa kelpo äidit missä niin voi tehdä
 



[/quote]
Tämä onkin ollut mulle aina mysteeri eli mikä on ruikuttamisen todellinen aihe? Milloin asiat on valittamista, toteamista ja milloin ruikuttamista? Onko omat mielipiteet aina asiaa ja muiden puheet ruikutusta? Kuka päättää milloin voi ruikuttaa. Miksi leimata toisten mielipiteet ruikutukseksi? Tuleeko siitä itselle jotenkin parempi olo. Kai täällä jokainen voisi harmaana v.ittuilla kaikille niille jolla asiat ei ole yhtähyvin kuin muilla. Jotenkin tuntuu pahalta niiden äitien puolesta kun on asiat huonosti ja sitten tulee joku elvistelemään tuloillaan ja kuinka hyvin menee ja ikinä ei ole sossun luukulla tarvinnut käydä. Onko tämä yh palsta tarkoitettu vain iloisille, hyvintoimeentuleville, terveille elämyksiä haluaville äideille. Jos täällä ei saa tuoda negatiivisia asioita esiin eli RUIKUTTAA, niin kertokaapa kelpo äidit missä niin voi tehdä
[/quote]

No toki täällä saa ruikuttaa. Onhan se hyvä, että on joku foorumi, missä voi purkaa tunteita. Minun alkuperäinen kirjoitukseni sai alkunsa siitä lähtökohdasta, että elämään voi olla ihan tyytyväinenkin. Tämän mielipiteen toin esille vastakirjoitukseksi viime aikojen negatiivissävyisiin viesteihin, joissa yritettiin leimata kaikki yh:t rahanahneiksi sosiaalipummeiksi. Ruikuttaminen oli väärä sanavalinta, sillä valittaminen on usein ilmaa puhdistavaa. Tarkoitin enemmänkin ei-rakentavia katkeria viestejä, joissa solvataan toisia. Itse en mielestäni ole toisia solvannut -en ainakaan tietoisesti. Ja toki ymmärrän sen, että vihainen ihminen haluaa oksentaa tunteensa ulos, mutta ehkä tämä ei ole siihen ihan paras paikka (siis tarkoitan edelleen katkeria kumppania syyttäviä viestejä jne.). Ikäviä asioita voisi ja kannattaisikin työstää vaikka ammattiauttajalla.

Enkä todellakaan tarkoittanut elvistellä tuloillani. Minusta ne eivät ole elvistelyn riittävän suuret :) Halusin vain kertoa esimerkin, että tilanteestani saisi todellisen kuvan.

Tämmöstähän tämä aina on, että tarkoittaa yhtä ja toinen käsittää toisin, mutta niinhän se aina on :) Halusin vain sanoa, että tyytyväisiäkin yksinhuoltajia on. Ja olen myös mieltä, että tarpeen niin vaatiessa saa ja pitääkin käydä sossussa. Onneksi meillä on vielä hyvinvointivaltio, jossa pyritään pitämään huolta asioista ja ihmisistä.

 
juu leena en tarkoittanutkaan sinua henkilökohtaisesti, vaan tuntuu olevan sellainen ilmapiiri että mitään ei saa valittaa ja ainakaan katkera ei saisi olla. No minäpä en ole katkera, mutta minulla riittää ymmärrystä myös niille ketkä on. Jaksan kyllä lukea jos jollain on huono olla ja haluaa purkaa pahaa oloa, en ole ensimmäisenä toivottamassa ihmisiä painumaan töihin tai terapiaan.
 

Se vain se katkeruus on niin surullista, kun se tekee eniten hallaa itselleen ja viattomille läheisille niin kuin lapsille, mutta ihmisiähän me vaan ollaan. Mut kyllä varmaan siinä vaiheessa, jos katkeruus saa vallan ja on kestänyt pitkään, kantsis ihan oikeasti hakea vaikka sitä ammattiapua. Siis sit ku on tarpeeks kauan täällä raivonnut ja viha vain jatkuu :)

Nyt mä meen koisimaan. Hyvää yötä kaikille.
 
Jokainen saa tulla toimeen omillaan tai minimillä, mutta minusta kyllä lapsen isän kuuluu maksaa lapsen menoista KYKYJENSÄ mukaan. Kysyn vaan, että kukapa kieltäytyisi jos saisi rahaa enemmän, muodossa tai toisessa???? Ja ei liene muilta pois jos joku saa vaatimalla lapsen isältä rahaa enenmmän kuin toinen? Köyhistely ja penninvenytys ja Suomessa pysyminen eivät ole erityisiä hyveitä jos ei nyt paheitakaan, mutta sädekehää ei niistä päänpäälle kasva.

Toki rakkaus ja hyvä hoito on lapselle parasta, mutta tuskin hieman vauraampi vointi häntä pilaa.
 
juuri näin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 13:15 vieras kirjoitti:
Jokainen saa tulla toimeen omillaan tai minimillä, mutta minusta kyllä lapsen isän kuuluu maksaa lapsen menoista KYKYJENSÄ mukaan. Kysyn vaan, että kukapa kieltäytyisi jos saisi rahaa enemmän, muodossa tai toisessa???? Ja ei liene muilta pois jos joku saa vaatimalla lapsen isältä rahaa enenmmän kuin toinen? Köyhistely ja penninvenytys ja Suomessa pysyminen eivät ole erityisiä hyveitä jos ei nyt paheitakaan, mutta sädekehää ei niistä päänpäälle kasva.

Toki rakkaus ja hyvä hoito on lapselle parasta, mutta tuskin hieman vauraampi vointi häntä pilaa.
TÄYSI PEESI
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 13:15 vieras kirjoitti:
Jokainen saa tulla toimeen omillaan tai minimillä, mutta minusta kyllä lapsen isän kuuluu maksaa lapsen menoista KYKYJENSÄ mukaan. Kysyn vaan, että kukapa kieltäytyisi jos saisi rahaa enemmän, muodossa tai toisessa???? Ja ei liene muilta pois jos joku saa vaatimalla lapsen isältä rahaa enenmmän kuin toinen? Köyhistely ja penninvenytys ja Suomessa pysyminen eivät ole erityisiä hyveitä jos ei nyt paheitakaan, mutta sädekehää ei niistä päänpäälle kasva.

Toki rakkaus ja hyvä hoito on lapselle parasta, mutta tuskin hieman vauraampi vointi häntä pilaa.
Köyhistely ja penninvenytys on MINUSTA paras ja ekologisin tapa elää.
Lapsilla on nykyään niin paljon tavaraa ja vaatteita, että huimaa.
Mihin ne kaikki muovilelutkin lopulta päätyvät?
Mun mielestä kuluttaminen kuluttamisen vuoksi on karmea ja eriskummallinen tapa: pitää ostaa sitä ja tätä ja tota vaikka ilmankin pärjää.
Jenkeistä adaptoitunut shoppailu-kulttuuri laihuuden, ulkonäön "täydellisyyden" ja trendikkyyden ihannoimisineen on oikeesti ihan täyttä b***s*****ä.
Musta on kiva elää halvalla enkä halua opettaa lapsilleni kerskakulutuksen ihanteita.... B)
 
köyhä
hyvä sinä. Ihanko olet tosissasi että opetat lapsellesi köyhäilyä? Oletko sitä porukkaa joka hakee kaupan roskiksesta ruokansa, seisotko leipäjonossa? Varastatko vaatteet uffan laatikosta? Jos lapsesi sairastaa käytätkö lääkärissä vai toivotko että paranee itsekseen.

Ei vaan kyllähän se on niin että jotkut kuluttaa ja jotkut käyttää rahat fiksummin. Kukin tavallaan. Ei meilläkään muovileluihin hukuta mutta muutama kyllä löytyy.
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 13:15 vieras kirjoitti:
Jokainen saa tulla toimeen omillaan tai minimillä, mutta minusta kyllä lapsen isän kuuluu maksaa lapsen menoista KYKYJENSÄ mukaan. Kysyn vaan, että kukapa kieltäytyisi jos saisi rahaa enemmän, muodossa tai toisessa???? Ja ei liene muilta pois jos joku saa vaatimalla lapsen isältä rahaa enenmmän kuin toinen? Köyhistely ja penninvenytys ja Suomessa pysyminen eivät ole erityisiä hyveitä jos ei nyt paheitakaan, mutta sädekehää ei niistä päänpäälle kasva.

Toki rakkaus ja hyvä hoito on lapselle parasta, mutta tuskin hieman vauraampi vointi häntä pilaa.
[/quote

Jos isällä on hyvät tulot ei se tarkoita sitä lapselle pitää syytää paljon rahaa... onneksi on tulossa lakiesitys joss laaditaan ylä raja elatus maksuille koska eihän se tarkoita sitä että jos isä on hyvä tuloinen niin hänen lapsi kuluttaa enemmän kuin pieni tuloisen. Ja myös äidin on velvollisuus osallistua lapsen elättämiseen, mielestäni on väärin että jos äiti jättäytyy hoitovapaalle ja maksattaa kaikki kulut miehellä ja vielä valittaa ettei ole rahaa , myös äidillä on velvollisuus elättää lasta ja hakeutua työelämään. Täällä on kivoja yksin huoltajia jotka pärjää eikä valita mutta juuri ne kotiin jääneet tuntuu kuvittelevan että kaikkien muiden pitää maksaa heidän elämä...se on minusta kummalista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 16:31 köyhä kirjoitti:
hyvä sinä. Ihanko olet tosissasi että opetat lapsellesi köyhäilyä? Oletko sitä porukkaa joka hakee kaupan roskiksesta ruokansa, seisotko leipäjonossa? Varastatko vaatteet uffan laatikosta? Jos lapsesi sairastaa käytätkö lääkärissä vai toivotko että paranee itsekseen.

Ei vaan kyllähän se on niin että jotkut kuluttaa ja jotkut käyttää rahat fiksummin. Kukin tavallaan. Ei meilläkään muovileluihin hukuta mutta muutama kyllä löytyy.
Joo tottakai mä olen just sellanen :LOL: :LOL: :LOL: Luitpas tarkkanäköisesti rivien välistä :LOL: Ja sit mulla on lävistyksiä ja rastat polviin asti ja tietty mä olen kasvissyöjä, eiks niin!
No eiku en oikeesti ole, mutta huolissani kyllä olen yleisestä maailmantilan piittaamattomuudesta. Ja olen huolissani kasvavista jätevuorista, mut eiks oo hyvä et joku on huolissaan...sunkin puolesta?
:saint:

Meitin lapsilla sitä tavaraa onkin, vaikka ei tule itse ostettua (joskus kirppikseltä) niin on niitä mummeja....Enkä ole vielä toistaiseksi joutunut viemään paikkaa todelliselta avun tarvitsijalta leipäjonossa.
Mutta tosiasiassa olen kyllä köyhä yh, tulot n. 500e/kk kolmelle hengelle.
Mä en vain ole koskaan oikein sisäistänyt tuhlailua ja shoppailua ja kaikkien tuotteiden muoviinpakkailua jne.
Mut mä "luotan" siihen että monet taas shoppailee munkin puolestani.... ;)

Hyvää kevättä! Toivottavasti jollekin edes tulee mieleen kuinka paljon ihmiset tuottavat roskaa ja jätettä kun lumi on jo sulanut ja kaikki tämä "kauneus" taas paljatuu.... :flower:
 
jännä juttu
tähän elintasokysymykseen tuli sellainen asia mieleen,että muistan hyvinkin ajan jolloin olin yksinhuoltaja.siivoojan pienellä palkalla elin lapseni kanssa asunnossa jossa veti niin että tukka hulmus ja kummasti vaan sain lapseni kasvatettua nimenomaan muita arvostavaksi,säästäväiseksi ja kiitolliseksi...lapsi tiesi että äitillä ei oo rahaa ylimääräistä,joka päivä ei tosiaan herkuteltu tms.hyvä ku jotai saatiin pöytään.lapseni oli aika pieni vielä tuolloin ja välillä huvitti/nolotti kun lapseni tokaisi kaupassa esim että mun äitillä ei oo rahaa mutta onneks isillä on :snotty: oli tottunut että isin kans tehdään kaikkee erilaista(eläinpuistoo,huvipuistoo,matkoja,hampurilaisia yms yms). mutta kummasti oli vaan onnellinen pieni lapsi,eikä IKINÄ valittanut ruoasta tai siitä ettei oo mitään tekemistä/kivoja uusia leluja tai jotain.nykyään kun olemme saaneet elämäämme myös rakkaan miehen(hyvätuloisen),tulee ostettua leluja,vaatteita ja muuta "kivaa" useammin niin olen huomannut että jotenkin lapsi vaatii koko ajan lisää.se kaupasta tuotu lehti tai joku uus juttu on kiva hetken,mut si taas heti seuraavalta reissulta pitäis taas tuoda jotain.että niinkun mikään ei enää tunnu miltään :( eikä lapsi siis mietenkään "hirviö" tai hemmoteltu ole, tuntuu vaan ettei enää osaa iloita tai olla kiitollinen niistä pienemmistä asioista. että ei se suuri elatusmaksu tai isot tulot oo mikään tae onneen.ite uskom et lapsista on helpompi opettaa rahan ja rakkauden arvon ymmärtäviä,jos sitä rahaa ei oo niin että ranteet taipuu :snotty:
 
ihanaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 16:06 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 13:15 vieras kirjoitti:
Jokainen saa tulla toimeen omillaan tai minimillä, mutta minusta kyllä lapsen isän kuuluu maksaa lapsen menoista KYKYJENSÄ mukaan. Kysyn vaan, että kukapa kieltäytyisi jos saisi rahaa enemmän, muodossa tai toisessa???? Ja ei liene muilta pois jos joku saa vaatimalla lapsen isältä rahaa enenmmän kuin toinen? Köyhistely ja penninvenytys ja Suomessa pysyminen eivät ole erityisiä hyveitä jos ei nyt paheitakaan, mutta sädekehää ei niistä päänpäälle kasva.

Toki rakkaus ja hyvä hoito on lapselle parasta, mutta tuskin hieman vauraampi vointi häntä pilaa.
Köyhistely ja penninvenytys on MINUSTA paras ja ekologisin tapa elää.
Lapsilla on nykyään niin paljon tavaraa ja vaatteita, että huimaa.
Mihin ne kaikki muovilelutkin lopulta päätyvät?
Mun mielestä kuluttaminen kuluttamisen vuoksi on karmea ja eriskummallinen tapa: pitää ostaa sitä ja tätä ja tota vaikka ilmankin pärjää.
Jenkeistä adaptoitunut shoppailu-kulttuuri laihuuden, ulkonäön "täydellisyyden" ja trendikkyyden ihannoimisineen on oikeesti ihan täyttä b***s*****ä.
Musta on kiva elää halvalla enkä halua opettaa lapsilleni kerskakulutuksen ihanteita.... B)
Olen onnellinen, että kerrankin joku muukin ajattelee samoin kuin minä. En ole yh, mutta tulin lukaisemaan, ja mukavaa, että löytyy samoin ajattelevia. Meillä on lapsilla lappuhaalareita joita ei kukaan muu lapsi pidä. Kun kaikilla on trendikkäitä kuvioituja farkkuja, jopa 1-vuotiaat on puettu trendipelleiksi, meillä serkuilta saatuja 10 vuotta vanhoja vaatteita. KÄyttökelpoisia.
Meillä on yksi planeetta vaan, ja se on jo melko lailla tuhottu. Pohjavesi ja meret ja maaperä on öljyn ja kemikaalien saastuttamia.
 
voi voi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 22:13 ihanaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 16:06 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 13:15 vieras kirjoitti:
Jokainen saa tulla toimeen omillaan tai minimillä, mutta minusta kyllä lapsen isän kuuluu maksaa lapsen menoista KYKYJENSÄ mukaan. Kysyn vaan, että kukapa kieltäytyisi jos saisi rahaa enemmän, muodossa tai toisessa???? Ja ei liene muilta pois jos joku saa vaatimalla lapsen isältä rahaa enenmmän kuin toinen? Köyhistely ja penninvenytys ja Suomessa pysyminen eivät ole erityisiä hyveitä jos ei nyt paheitakaan, mutta sädekehää ei niistä päänpäälle kasva.

Toki rakkaus ja hyvä hoito on lapselle parasta, mutta tuskin hieman vauraampi vointi häntä pilaa.
Köyhistely ja penninvenytys on MINUSTA paras ja ekologisin tapa elää.
Lapsilla on nykyään niin paljon tavaraa ja vaatteita, että huimaa.
Mihin ne kaikki muovilelutkin lopulta päätyvät?
Mun mielestä kuluttaminen kuluttamisen vuoksi on karmea ja eriskummallinen tapa: pitää ostaa sitä ja tätä ja tota vaikka ilmankin pärjää.
Jenkeistä adaptoitunut shoppailu-kulttuuri laihuuden, ulkonäön "täydellisyyden" ja trendikkyyden ihannoimisineen on oikeesti ihan täyttä b***s*****ä.
Musta on kiva elää halvalla enkä halua opettaa lapsilleni kerskakulutuksen ihanteita.... B)
Olen onnellinen, että kerrankin joku muukin ajattelee samoin kuin minä. En ole yh, mutta tulin lukaisemaan, ja mukavaa, että löytyy samoin ajattelevia. Meillä on lapsilla lappuhaalareita joita ei kukaan muu lapsi pidä. Kun kaikilla on trendikkäitä kuvioituja farkkuja, jopa 1-vuotiaat on puettu trendipelleiksi, meillä serkuilta saatuja 10 vuotta vanhoja vaatteita. KÄyttökelpoisia.
Meillä on yksi planeetta vaan, ja se on jo melko lailla tuhottu. Pohjavesi ja meret ja maaperä on öljyn ja kemikaalien saastuttamia.
voi ei ja silti uskalsit tehdä lapsia
 
ihanaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 22:13 ihanaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 16:06 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 13:15 vieras kirjoitti:
Jokainen saa tulla toimeen omillaan tai minimillä, mutta minusta kyllä lapsen isän kuuluu maksaa lapsen menoista KYKYJENSÄ mukaan. Kysyn vaan, että kukapa kieltäytyisi jos saisi rahaa enemmän, muodossa tai toisessa???? Ja ei liene muilta pois jos joku saa vaatimalla lapsen isältä rahaa enenmmän kuin toinen? Köyhistely ja penninvenytys ja Suomessa pysyminen eivät ole erityisiä hyveitä jos ei nyt paheitakaan, mutta sädekehää ei niistä päänpäälle kasva.

Toki rakkaus ja hyvä hoito on lapselle parasta, mutta tuskin hieman vauraampi vointi häntä pilaa.
Köyhistely ja penninvenytys on MINUSTA paras ja ekologisin tapa elää.
Lapsilla on nykyään niin paljon tavaraa ja vaatteita, että huimaa.
Mihin ne kaikki muovilelutkin lopulta päätyvät?
Mun mielestä kuluttaminen kuluttamisen vuoksi on karmea ja eriskummallinen tapa: pitää ostaa sitä ja tätä ja tota vaikka ilmankin pärjää.
Jenkeistä adaptoitunut shoppailu-kulttuuri laihuuden, ulkonäön "täydellisyyden" ja trendikkyyden ihannoimisineen on oikeesti ihan täyttä b***s*****ä.
Musta on kiva elää halvalla enkä halua opettaa lapsilleni kerskakulutuksen ihanteita.... B)
Olen onnellinen, että kerrankin joku muukin ajattelee samoin kuin minä. En ole yh, mutta tulin lukaisemaan, ja mukavaa, että löytyy samoin ajattelevia. Meillä on lapsilla lappuhaalareita joita ei kukaan muu lapsi pidä. Kun kaikilla on trendikkäitä kuvioituja farkkuja, jopa 1-vuotiaat on puettu trendipelleiksi, meillä serkuilta saatuja 10 vuotta vanhoja vaatteita. KÄyttökelpoisia.
Meillä on yksi planeetta vaan, ja se on jo melko lailla tuhottu. Pohjavesi ja meret ja maaperä on öljyn ja kemikaalien saastuttamia.
Ja siis pakostakin jo elämme näin, koska yhden palkalla ja kotihoidontuella ei neljä ihmistä elä leveästi, mutta vaikka rahaa olisi, niin silti en harrastaisi shoppailua, jos ei ihan pelkästään katselua ja kiertelyä shoppailuksi lueta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 19:40 jännä juttu kirjoitti:
tähän elintasokysymykseen tuli sellainen asia mieleen,että muistan hyvinkin ajan jolloin olin yksinhuoltaja.siivoojan pienellä palkalla elin lapseni kanssa asunnossa jossa veti niin että tukka hulmus ja kummasti vaan sain lapseni kasvatettua nimenomaan muita arvostavaksi,säästäväiseksi ja kiitolliseksi...lapsi tiesi että äitillä ei oo rahaa ylimääräistä,joka päivä ei tosiaan herkuteltu tms.hyvä ku jotai saatiin pöytään.lapseni oli aika pieni vielä tuolloin ja välillä huvitti/nolotti kun lapseni tokaisi kaupassa esim että mun äitillä ei oo rahaa mutta onneks isillä on :snotty: oli tottunut että isin kans tehdään kaikkee erilaista(eläinpuistoo,huvipuistoo,matkoja,hampurilaisia yms yms). mutta kummasti oli vaan onnellinen pieni lapsi,eikä IKINÄ valittanut ruoasta tai siitä ettei oo mitään tekemistä/kivoja uusia leluja tai jotain.nykyään kun olemme saaneet elämäämme myös rakkaan miehen(hyvätuloisen),tulee ostettua leluja,vaatteita ja muuta "kivaa" useammin niin olen huomannut että jotenkin lapsi vaatii koko ajan lisää.se kaupasta tuotu lehti tai joku uus juttu on kiva hetken,mut si taas heti seuraavalta reissulta pitäis taas tuoda jotain.että niinkun mikään ei enää tunnu miltään :( eikä lapsi siis mietenkään "hirviö" tai hemmoteltu ole, tuntuu vaan ettei enää osaa iloita tai olla kiitollinen niistä pienemmistä asioista. että ei se suuri elatusmaksu tai isot tulot oo mikään tae onneen.ite uskom et lapsista on helpompi opettaa rahan ja rakkauden arvon ymmärtäviä,jos sitä rahaa ei oo niin että ranteet taipuu :snotty:

Juu, olen itsekin huomannut saman ilmiön että mitä enemmän saa siitä enemmän pitäisi saada uutta tavaraa...ihan omieni kohdalla . Tällä viikolla muuten vietetään nuukuusviikkoa ;)
Tottahan se meilläkin on että pienillä tuloilla ei voi shoppailla...mutta kai siinä shoppailussa voisi pitää järjen päässä...että ostaisi sitä mitä todella tarvitsee!
Jos mulla olis enemmän rahaa, voisin ostaa ehkä hyvälaatusta ja entistäkin vähemmän...ja suosia vaikka kotimaista.
Mutta toisaalta, kirpparit on pullollaan ihan laadukkaita lastenvaatteita ja halvasta kohtuuhintaan, joten niitä tulee koluttua.
Elämässä voi tehdä ihan pieniä valintojakin; ostaa vaikka litran jugurtteja pikkupurkkien sijaan tai valita se tuote joka on pakattu kierrätettävään materiaaliin...jne.
Ei kenenkään tarvitse täydellinen olla mut jos kaikki esim. kierrättäis ihan vähänkin niin kyllähän se nyt jo johonkin vaikuttais. Kestovaipatkin oli ihan helppoja käyttää silloin aikanaan...
Joo...en nyt halua saarnata, mutta uskon kyllä et useampikin ihminen pärjää vähemmällä tavaralla. Eikä se kierrätys vaikeata ole kun siihen ryhtyy
:saint:
 

Yhteistyössä