Tyytymätön taapero vai mikä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt 2kid
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt 2kid

Vieras
Näistäkin on varmaan monesti keskusteltu, mutta kysympä vielä:

Onko meillä omistuksessa tyytymätön lapsi vai vaativa vaiko uhma??
Näin meillä:
Autossa kaksi minuuttia hiljaa, loput narinaa, ja ns. värnyämistä. vaikka matka olisi 5min tai 1min, huuto takapenkillä on sama. Lelut kelpaa n.5min, sitten ne lentää. jos laitat radiota kovemalle, huudetaan takaa niin lujaa että kuuluu radion yli.
Päiväunille useimmiten nukahdetaan hyvin. muttei tänään, nukkuu kork. puoli tuntia ja herää itkien, usein nukahtaa takaisin kun en mene nostamaan häntä sängystään. Oppinut erottamaan sen milloin halutaan nukkua vielä. yleensä unet 1½h. harvoin herää uniltaan iloisena.
Meillä on säännölliset syömiset ja touhut, sekään ei voi olla syynä kiukutteluun.
Ei-sanan kohdalla huudetaan vastaan käsittämätöntä siansaksaa, heitetäämpä leluillakin tai muulla vastaavalla. tai heittäydytään lattialle tai mennään piiloon.
Hetkeäkään ei odottaisi mitään. ja käy usein yli kierroksilla.
Suurin kuitenkin rasittavuudeltaan on se että:
jos olen näköpiirissä kun kiukku alkaa, hän kiukkuaa juuri niin kauan kun olen näkyvissä, jos menen toiseen huoneeseen joko seuraa perässä ja kiukuttelee tai jos on leikkikehässä ja katoan näköpiiristä itkuvärny loppuu siihen... tämä hyvin rasittavaa, kun minun pitäisi viihdyttää häntä koko ajan tai olla näkyvissä ettei se vaativa värnytys ala.. mikä avuksi, annanko itkeä oikeasti hetken vai mitä teen?

Miksi te pidätte taaperoa leikkikehässä? Kaipaisiko lähellä oloa ja yhdessä puuhastelua? Meillä taapero on mukana kodin hommissa auttamassa äitiä ja isää aina jos ei ole "vaaraksi".

Kyllä meidänkin taapero testailee ei-sanan merkitystä, se lienee normaali kehitysvaihe.

Uhmaksi minä olen tuon luokitellut. Kuullostaa nimittäin ihan meidän pojalta. Toinen lapsista uhmaa ja kiukkuaa ihan eri tavalla. Varsinkin tuo, että kiukkuilee vain äidille on niin tuttua. Muut saavat nauttia mukavasta ja fiksusta kaverista. Taitaa lapsi vaan kaivata huomiota ja sitä yhteistä tekemistä ja olemista. Oiketa neuvoja en osaa antaa. Meillä kesti todella kauan tuota vaihetta ja ainoa helpotus tuli aina, kun tehtiin kahden jotain spesiaalia tai opeteltiin jotain uutta yhdessä. Mutta eipä se arkea pelasta aina sekään. Sitä vaan kestää.

Niin ja se tuli mieleen kanssa, että oletko huomannut miten paljon taaperosi jo osaa? Se voi kiukuttaa, että hän ei vielä osaa puhua ja ilmaista asioitaan, vaikka ymmärtää ja osaa jo paljon. Meillä 1,5 v mielellään tekee asioita kun pyytää, ja saa siitä paljon iloa: hakee esineitä, kantaa pyykkejä, "imuroi", pyyhkii pölyjä huiskalla jne.

kyllä tuo lapsi on joka paikassa mukanani, oli se sitten vessa tai parveke. huomiota saa joka pvä koko ajan, tiskataan, imuoidaanpa yhdessäkin ja siis hän on täysillä mukana joka asiassa mitä teenkin.
Olenko antanut liikaa huomiota? jos lasken hetkeksi leikkimään yksikseen ja se on tosiaan esim minun isomman hädän ajan..

Yksi 'neuvo'. Meillä ainakin joissain tilanteissa syynä riehumiselle on ollut se, että lasta pelottaa tai hän ei tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Kun ryhdyin selittämään asioita (esim. mihin mennään, mitä tekemään) saatoimme selvitä vähemmällä. Tai kun kysyin suoraan, jännittääkö sua joku tässä, sain selvän selityksen käytökselle. Tosin tämä tapahtui sitten hiukan myöhemmin, mutta sama jännitys on saattanut olla taustalla jo aiemmin. Kaikkia tilanteita tämäkään ei varmaan rauhoita.

Uhmaa varmastikin ja uusia asioita kun tulee koko ajan lapsen elämässä, ehkä reagoi johonkin niistä. Turhautumista omasta "osaamattomuudestaan" niinkuin joku sanoi, että ei osaa vielä ilmaista selkeästi mikä on vikana, mikä kiukuttaa. Toisinaan lapsi tarvitsee enemmän sitä huomiota ja sitä kellekään lapselle ei voi liikaa antaa! Ohi se menee, koita lohduttautua sillä:hug: Ehkä jo se helpottaa sua tilanteen jaksamisessa, kun ajattelet että se on ihan normaalia uhmaa ja menee ohi :) Olet lapsellesi se kaikki kaikessa, se maailman turvallisin ihminen ja sinulle hän uskaltaa näyttää tunteensa. Ole siitä ylpeä! Ja kun rasittaa se kiukuttelu, koita pysyä tyynenä, vaikka varmasti välillä ei pystyisikään. Ehkä jonkin uuden virikkeen keksiminen auttaisi? Joku asia, jota taaperosi voisi opetella ja kun huomaisi oppivansa, tuntisi siitä tyydytystä ja saisi sillä tavoin positiivista huomiota.
Nää nyt on vain mun maalaisjärjellä ajateltuja asioita, jota on itse tullut koettua :)
Kaikkea normaalia kun ei voi ADHD:n piikkiin laittaa ;)

Kiitos POPPALIINA!
Asiallisesta vastauksesta!
ainahan ei saa kirjottettua niin kuin asiat ovat, todellisuudessa lapsi osaa olla myös nätisti ja kiltti, mutta näitä tilanteita vain yksin, tosiaan, on vaikea väsyneenä kohdata!

Tunnet lapsesi varmasti. Opettele näkemään ja katsomaan, MIKSI tulee kiukku???? Yritä ehkäistä raivot, jos tiedät, että A jutusta tulee raivot, yritä tehdä eritavalla.

Yhteistyössä