H
Haaveilija**
Vieras
Olen jo lähempänä 40:n ikää ja ollut mieheni kanssa alle kaksikymppisestä lähtien. Hän oli ensirakkauteni. Alussa olin tosi ihastunut, kun sain häneltä huomiota ja ystävyyttä. Minulle ihmissuhteet ovat olleet aina vaikeita ja olen kärsinyt yksinäisyydestä ja epävarmuudesta muiden ihmisten seurassa. Tarrauduin mieheeni ja hän on ollut minulle tärkeä tukipilari. Varhain jo kuitenkin tajusin, ettei hän kuitenkaan ole minulle "se oikea". En juuri koskaan ole pitänyt suutelemisesta hänen kanssaan jne. Opiskeluvuosina kuljin vain vähän kavereiden mukana epävarmuuteni vuoksi ja käperryin kotiin mieheni kainaloon. Ennen naimisiinmenoamme kohtasin vain ohikiitävän hetken erään nuoren opiskelijamiehen ja minusta tuntui hetkessä, että siinä on "se oikea". En tiedä, olisiko ollut, mutta intuitio kyllä niin sanoi. Kaverini kielsi menemästä hänen peräänsä, kun minun häät jo olivat suunnitteilla - ja päästin hänet menemään. Sitä olen myöhemmin todella katunut. Minusta tuntuu, että minut johdatettiin "sen oikean" luokse, mutta tein niin kuin kiltin ihmisen piti tehdä siinä tilanteessa ja päästin miehen menemään, koskaan enää kohtaamatta häntä uudelleen. Muutenkin olen miettinyt vuosikaudet, että miksi ihmeessä olen juuttunut tähän parisuhteeseen, kun jonkun toisen kanssa elämä voisi olla antoisampaa monin puolin. Koen, että olemme hyviä kavereita, mutta läheisyys hänen kanssaan ei vain toimi, omasta mielestäni. Olemme saaneet kaksi ihanaa lasta ja hän on todella hyvä isä ja kotielämäkin sujuu ihan hyvin. Hän osallistuu kotitöihin ja on ns. kunnon mies. Yhteisiä harrastuksia meillä ei ole lasten kanssa touhuilemisen lisäksi. Tunnepuoli vain kangertaa minun puoleltani ja mietin, että näinkö tämä jatkuu hamaan tulevaisuuteen saakka. Haluaisin olla tyytyväinen elämääni ja tuntuu, että en pysty saavuttamaan tässä suhteessa kaikkia toivomiani asioita. Samalla koen tästä syyllisyyttä, kun en osaa olla onnellinen näin hyvän ihmisen rinnalla.
Mitäpä sitten? Tiedän, etten häntä jätä, jollei hän perin juurin kyllästy hiljaiseen makuukammarielämään. Siihen hän on tyytymätön, mutta on toistaiseksi sietänyt sen. Hän on puolisona täysin uskollinen ja sitoutunut, joten tuskin hänkään eroa ottaa. En voisi lasten vuoksi jättää häntä, koska koen, että perhe-elämä ja isän suhde lapsiin on monin verroin tärkeämpää kuin minun toiveeni parisuhteesta.
Elääkö kukaan muu parisuhteessaan samanlaisin miettein? Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia ja ajatuksia tällaisesta asetelmasta. Oletteko pystyneet kehittämään parisuhdetta näistäkin lähtökohdista?
Mitäpä sitten? Tiedän, etten häntä jätä, jollei hän perin juurin kyllästy hiljaiseen makuukammarielämään. Siihen hän on tyytymätön, mutta on toistaiseksi sietänyt sen. Hän on puolisona täysin uskollinen ja sitoutunut, joten tuskin hänkään eroa ottaa. En voisi lasten vuoksi jättää häntä, koska koen, että perhe-elämä ja isän suhde lapsiin on monin verroin tärkeämpää kuin minun toiveeni parisuhteesta.
Elääkö kukaan muu parisuhteessaan samanlaisin miettein? Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia ja ajatuksia tällaisesta asetelmasta. Oletteko pystyneet kehittämään parisuhdetta näistäkin lähtökohdista?