Tyttövauvan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alapesu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alapesu

Vieras
Tämä on varmasti taas sarjassamme ""hölmöjä kysymyksiä"", mutta synnytyssairalassa sanottiin, ettei tyttövauvan alapäätä tarvitse pestä koska kina suojaa elimiä, tosin tämä koski varmasti vaan ensipäiviä syntymän jälkeen.
Riittääkö siis vesihuuhtelu (paikat on niin pienet, etteä tuntuu vaikeelta saada puhtaaksi!) vai miten kuuluu pestä ettei nyt ihan ronklaamiseksi mene. Voiko vauvalla jo olla hiivaa jos on sellaista hiivamaista ""vuotoa"" ulkoisten sukuelinten ympärillä???

Lisään vielä toisen kysymyksen, toivottavasti ei haitaa, mitenkä sitten kun tulee kakkaa alapäähän, pitääkö se putsata pois esim putasus tyynyllä, koska ei saa kaikkea pois vaan pesulla

Se valkoinen hiivamainen erite on just sitä suojaavaa jota ei saa hangata pois. Minä pesen tytön alapään peppupesun yhteydessä hanan alla ja kädellä varovasti lapan vettä ja puhdistan. Ei se suojaava erite näin lähde pois, kakkakin on tärkeää pestä pois.

Pestessäsi tyttösi peppua pyyhkäise samalla varovasti sormella isojen häpyhuulten välistä, mikäli oli kakkapesu. Muuten ei tarvitse mennä tarkasti pesemään sillä siellä oleva valkoinen aine suojaa sitä pöpöiltä. Mikäli tuota mainitsemaasi valkoista eritettä tulee vastasyntyneeltä tytöltä, se ei ole hiivaa vaan norm. eritettä jota tulee tyttövauvoilta :) Lapsilla ei voi olla hiivatulehdusta, vaan sitä tulee vasta meille aikuisille naisille joilla on immekalvo puhki.
Toivottavasti neuvoista oli apua.

Minä olen ottanut aina kakan jämät pois sieltä välistä kostutetulla vanulapulla. Lähteehän se suojatohnäkin silloin vähän pois, mut lienee tärkeämpää, et kakka ei jää muhimaan.

Yhteistyössä