tyttövauvan pimpin puhdistus(auttakaas)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nolo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nolo

Vieras
Minusta tuntuu etten osaa nyt oikein putsata tuota tyttövauvan pimppiä. Sairaalassa ei neuvottu enkä kyllä tajunnut edes kysyä kun aattelin et kyllähän tämän nyyt osaa. Nyt kuitenkin tuntuu,et se haiskahtaa. Kakat olen kyllä koittanut huolella putsata pois,mutta onkohan jotain jäänyt vai mikähän on.
Millä te putsaatte pimpin? Kun en oikein tiedä miten sen parhaiten sais kun ei voi venytellä mitenkään ja jalat vispaa siinä eessä. anteeksi tyhmyyteni mut en vaan osaa.

Tyttövauvan peppu pestään aina edestä taakse päin, ettei jää kakkaa sinne pimppiin. Sormella voi varovasti siinä huuhdellessa yrittää levittä häpyhuulia. Kunnon jöötistä jää silti kakkaa vähän sinne sun tänne. Sillon voi pyyhkiä esim. kostutetulla pumpulilla varovasti. MUTTA: niitä valkosia töhniä EI saa pyyhkiä pimpistä pois. Niillä on joku suojaava tehtävä.

muista ettei sitä valkoista eritettä saa hangata väkisin pois! se suojaa herkkiä limakalvoja.

jos peset aina kakan jälkeen vedellä ja vaikka kerta viikkoon jollain ihan miedolla vauvan pesuun sopivalla pesuaineliuoksella/öljyllä, se kyllä riittää. ei terve tyttövauva haise koskaan millään tavoin pahalle.

lähteeköhän ne kakat sieltä ihan raanan alla huljuttamalla ja vaan vanulappusella pyyhkäsyllä niinkun olen tehnyt,kun tuntuu että niin syvälle piiloon menee se kaikki kakka aina ja tosiaan kun ei uskalla ronkkia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lähteeköhän ne kakat sieltä ihan raanan alla huljuttamalla ja vaan vanulappusella pyyhkäsyllä niinkun olen tehnyt,kun tuntuu että niin syvälle piiloon menee se kaikki kakka aina ja tosiaan kun ei uskalla ronkkia.

HUljuttamalla? Kädellä sun täytyy tietysti pestä. Ja vanulapulla kun pyyhkäiset, vilkaiset sinne häpyhuulten väliin, ettei kakkaa ole jäänyt. Jos kakkaa on mennyt syvälle niin totta kai se täytyy ottaa pois!

Kyllä vesipesu riittää, kun samalla levittää kunnolla jalkoja ja pesee ensin pyllypuolelta, sitten kääntää vauvan ja pesee pimppipuolelta myös. Sormella pitää siis reilusti pestä, eikä vaan kraanan alla huljuttaa.

Jos pimppi haisee niin kannattaa ottaa tavaksi pestä parin päivän ajan myös pissavaipan vaihdon jälkeen, ja vaihtaa vaippa erittäin usein, mieluummin turhaan kuin liian harvoin.

Meille kokenut ja vanhempi kätilö antoi "juntturakakkaan" eli sellaiseen kakkaan joka esim. jämähtää pyllyvakoon kiinni, että Lactacyd-pesunesteellä voi sellaisen pestä pois. Mutta pelkkä vesi on säännöllisessä käytössä paras.

Ethän ole käyttänyt niitä vauvan kosteuspyyhkeitä? Ne aiheuttavat aika monelle vauvalle hajua alapäähän.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

HUljuttamalla? Kädellä sun täytyy tietysti pestä. Ja vanulapulla kun pyyhkäiset, vilkaiset sinne häpyhuulten väliin, ettei kakkaa ole jäänyt. Jos kakkaa on mennyt syvälle niin totta kai se täytyy ottaa pois!

Sitä mäkin jäin miettimään, että huljuttaako ap vauvan pyllyn siis pelkästään kraanaveden tai käsisuihkun alla sen enempää kädellä pesemättä? Ei se kakka niin lähde pois. Reilusti pitää kädellä ja sormella PESTÄ. Ja aina pimpistä pyllyyn päin, ettei mene bakteereja pimppiin.

Meille sanottiin, että kakka pitää pestä pimpistä pois hyvin, ja sitten esim. märällä flanellilapulla tai märällä pienellä pyyhkeellä sitten pestä hyvin varovaisesti pimpistä kakkaviirut pois jos niitä näkyy. Avainsana on varovaisuus. Nimittäin hankaaminen ja hinkkaaminen puhdistavat myös hyvän bakteerikannan pois ja sitten tulee tulehduksia.

Alkuperäinen kirjoittaja deran:
sen valkoisen töhnän saa otta pois. Pumpulipuikkoon hiaman bebantehiä! ja sillä otat pois!

Älä usko tätä.

Tää on feikki.

Joka paikassa, niin neuvolassa kuin netissä sanotaan että vauvan pimpin valkoista töhnää ei saa repiä irti, vaan sen pitää antaa olla.

no joo huljuttaminen nyt oli ihan väärä sana,toki kunnolla pestään.
voiskos se haju tosiaan liittyä niihin vauvankosteuspyyhkeisiin?? niitä olen pari kertaa käyttänyt pelkän pissan jälkeen,useimmiten kyllä pesen pepun joka vaipanvaihdolla.

Sitä valkoista "töhnää" EI saa ottaa pois! Annatko tarpeeksi ilmakylpyä? Huomaan ainakin meidän tytöllä, et jos ei ole tarpeeksi päivässä ilman vaippaa, niin alkaa haisemaan.

no joo huljuttaminen nyt oli ihan väärä sana,toki kunnolla pestään.
voiskos se haju tosiaan liittyä niihin vauvankosteuspyyhkeisiin?? niitä olen pari kertaa käyttänyt pelkän pissan jälkeen,useimmiten kyllä pesen pepun joka vaipanvaihdolla.

Pissavaipan jälkeen ei tarvitse pestä eikä pyyhkiä kosteuspyyhkeillä, kuivattaa vain ihoa.

no ei sitä todella tarvi repiä irti. ei se nyt niin piukassa ole! me ainakin olemme niin tehneet. meille ainakin neuvolassa neuvottiin näin tehdä! en kai mä nyt saakeli feikillä tällaista asiaa sano! en sentään sairas ole!

no ei sitä todella tarvi repiä irti. ei se nyt niin piukassa ole! me ainakin olemme niin tehneet. meille ainakin neuvolassa neuvottiin näin tehdä! en kai mä nyt saakeli feikillä tällaista asiaa sano! en sentään sairas ole!

Sitä EI saa pestä tai pyyhkiä pois, koska se suojaa tyttövauvan herkkiä alueita. Just ettei sitä kakkaa pääsisi vääriin paikkoihin.

Sen jälkeen kun aloin pesemään pimpin niin, että otan vauvan isutvaan asentoon kraannan alle niin, ei ole jäänyt häpyhuulten väliin mitään. Sitä ennen tuntui, että aina jäi kakkaa mikä oli pakko ottaa varovasti vanulapulla yms, vaikka neuvolassa sanottiin, että niin ei tehdä.

ai. me olemme siten saneet väärää tietoa neuvolasta! ei tytölle kyllä siitä haittaa ollu!

Meille neuvottiin sekä synnärillä, että neuvolassa, et sitä ei saa pestä tai hangata pois. Ja näin olen kuullut useamman suusta. Ihme, et teille on neuvottu päinvastoin.

No, ei meilläkään mitään haittaa siitä varmasti ole ollut. Mutta tuntuu, että tämä on oikeasti sellainen asia, joka noviisi-äidielle pitäisi opettaa kädestä pitäen. Ainakin minulle olisi pitänyt.

No todella ihmeellistä, täytyykin ottaa puheeksi seuraavalla neuvolakäynnillä! Ihan pelästyin kuin luin keskustelua... ja joku vielä luuli että tämä on feikkiä!
No onneksi tytölle ei mitään haittaa siitä ollut, enkä ole tehnyt enään pitkään aikaan edes niin.

Yhteistyössä