tyttöni lestadiolainen kaveri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neljän äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neljän äippä"

Vieras
Tytölläni ( 6v) on lestadiolainen kaveri, joka melko usein käy meillä kylässä. Kunnioitan kaverin perheen vakaumusta joten tytöt eivät esim. katso tv:tä kun ko. kaveri on meillä kylässä, tästä kyllä ei ole tullut mitään ongelmaa, kun keksivät aina hyvin leikkejä. Toissa päivänä yllätin tytöt kun he olivat meikkaamassa WC:ssä... No, käskin tyttöjen pestä kasvot ja jatkoivat sen jälkeen muita leikkejä. Ilmoitin tytön äidille (jonka tunnen melko hyvin) että tällaista olivat tehneet, siltä varalta jos tyttönsä puhuu asiasta jotain kotona, korostin että luvan kanssa eivät olleet meikkileikkiä leikkimässä. kun ei aina tiedä miten jutut kääntyy kun lapset itse niitä kotona kertoo... Huoh. Olisikohan ollut parempi olla ottamatta tytön äitiin mitään yhteyttä..? Teinnköhän itse kärpäsestä härkäsen vaan... Äiti vastasi puhelimeen mutta ei paljoa ehtinyt puhua kun joku lapsista siinä itki juuri...

En olisi soittanut. Toiset saa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, toiset sen lisäksi huorittelut ja selkäsaunan. Päällepäin et voi tietää. Tämä ei ole uskon asia...

Minulla oli ala-asteella kavereina useampikin VANHOILLISlestadiolainen kaveri. Jokainen tyttö jossain vaiheessa ilmeistyi kouluunkin ripsiväriä tms naamassaan. Jossain vaiheessa kaikilla heillä herää se uteliaisuus kaikkeen kiellettyyn ja varmasti kokeilevat jos saavat mahdollisuuden ja uskovat etteivät jää kiinni. Minun mielestäni teit asiasta turhan ison numeron, tyttö tuskin olisi itse kotonaan kertonut asiasta.

Jos ovat kurituksen kannalla tulee tuskin tyttö enää teille ja kertoo pian sinun tytöllesi että tämä ei pääse taivaaseen vaan menette kaikki helvettiin. Siunausta!

Hehän ovat juurikin se ryhmä joka myös yläkoulussa meikkaavat reilusti ja pukeutuvat no.. ei niin peittävästi. Ennen kotiinmenoa taitavat kylläkin siistiä itsensä

Mä en olisi soittanut,mun kahdella lapsellani on ystävät lestadiolaisperheestä ja meillä eletään ihan normaalisti vaikka olisi kaveri kylässä ja kun ovat siellä toimivat heidän säännöillä.

ihmisiähän he ovat. Kerroit heidän äidilleen, ok. Suhtaudu tästä lähin ihan normaalisti tuohon lapseen, äläkä mieti liikaa. Lapsi on aina lapsi.
Kohtele häntä niinkuin muitakin lapsesi ystäviä.

ystävä perhe pelästyi pahemman kerran kun heidän poikansa oli leikkinyt lestadiolais pojan kanssa, ja tämä lesta poika oli loukannut tätä poikaa tahalleen tai vahingossa, ja poika ei ollut hyväksynyt anteeksi pyyntöä, niin sitä anteeksi pyynnön hyväksymistä tultiin oikein vaatimaan illemmalla, ja huudettiin miten on pakko tämän pojan antaa anteeksi, en ymmärrä?:O

En varmaan olisi kertonut mitään. Koska on ihan ok olla utelias lapsena ja haluta kokeilla ja jos tyttö olisi itse kertonut kotona ja äitinsä kieltänyt meille tulemasta enää, niin sillehän ei sitten olisi mahtanut mitään. Itse en olisi alkanut tekemään numeroa ihan normaalista asiasta.

Sopivassa tilanteessa varmasti ottaisin puheeksi asian jota lapset ovat keksineet kokeilla salaa, mutta erikseen en tuosta asiasta olisi soittanut. Ellei sitten tuon äidin kanssa olisi jostakin syystä kummallinen sopimus siitä että kaikista tekemisistä joista en voi olla varma onko ne kiellettyjä tai sallittuja raportoidaan. Tuskin kieltäisin Tv:n katseluakaan kokonaan ellei siitä jossakin yhteydessä olisi sovittu että Tv pysyy meilläkin kiinni lapsen meillä vierailessa.

Meillä myös tytön kaveri lestadiolaisesta perheestä. Olen ajatellut, että meillä eletään niinkuin eletään, eikä sitä muutella vieraitten lasten takia. Vieraan lapsen vanhemmat kyllä varmasti tietävät millaiseen perheeseen lapsensa kylään päästävät (ja elleivät tiedä niin oma mokansa, minä ainakin tiedän missä lapseni kyläilevät), ei ole minun hommani alkaa miettimään mikä heille on sallittua ja mikä ei, meillä tehdään mikä meillä on sallittua.

Uskoisin äidin ajattelevan että ilmoitit rehellisesti mitä tytöt ovat hoksanneet leikkiä. Ei todellakaan syyttele sinua mistään ja korkeintaan tytön kanssa juttelee asiasta kotona. 6v kuitenkin niin pieni ettei välttämättä edes äiti hällekkään siitä mitään keskustele. Reilusti ja rennosti elelet. Ja mitä tv:n katseluun tulee niin jokaisen oma asia katsooko silloin kun kylässä lestadiolainen. Toki jos jotain lapselle sopimatonta katsoisit niin ei varmaan omakaan lapsesi siinä olisi katsomassa. :) Oikeasti itse toivoisin rehellistä normaalia elämistä..tietääkseni mekin ihan ihmisiä ollaan.

edellisen viestin kirjoittajalle, kiitos sulle rohkaisevasta vastauksesta. Tosiaan, en halua että lapsi olisi kotona kertonut tunnontuskissaan asiasta ja olisi jäänyt sitten käsitys, että olen antanut heidän vapaasti leikkiä ko. leikkiä vaikka olisin siitä tiennytkin. :) En ollu tytöille vihainen enkä kauhistellut asiaa, sanoin vaan että voivat keksiä paljon muitakin leikkejä, pikkutytöt on kauniita ilman meikkiäkin.. Kyllä meillä tv usein on päällä vaikka olisi lestadiolaisa lapsia kylässä, mutta lapset itse eivät tuolloin tv:tä katsele, vaan yleensä mieheni.

Olen melko tarkka luonne enkä halua pahaa kärpäsellekään...

mun lapsillakin on ollut noita lestakavereita. mietin alkuun tarkkaan, että mitä saavat tehdä ja mitä ei kun ovat täällä. mutta sitten aattelin, että talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan. joten saivat katsoa telkkaria, jos halusivat, ei sen takia koskaan mitään vaikeuksia tullut, koska kuitenkin kontrolloin mitä sieltä katsoivat, joten varmaankaan en olis meikkaamisestakaan alkanut soittelemaan

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29497832:
mun lapsillakin on ollut noita lestakavereita. mietin alkuun tarkkaan, että mitä saavat tehdä ja mitä ei kun ovat täällä. mutta sitten aattelin, että talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan. joten saivat katsoa telkkaria, jos halusivat, ei sen takia koskaan mitään vaikeuksia tullut, koska kuitenkin kontrolloin mitä sieltä katsoivat, joten varmaankaan en olis meikkaamisestakaan alkanut soittelemaan

Se on omituista että voivat olla todelal hyviä kavereita koulun alkuvuosina mutta sitten kun tulee ikä 12 ja siitä eteenpäin niin lestadiolaisperheen lapset kääntää selän ja "hylkää" kaverinsa joka ei ole samassa uskonliikkeessä.

Jos lapsellasi on lestadiolaislapsi "paras kaveri" niin varaudu tähän. Lapsen kasvaessa hänellä ei enää saa olla läheisenä ystävänä ei-lestadiolaista.

Ystävän taholta tuleva hylkääminen, joka on totaalinen, voi olla lapsellesi pienimuotoinen tragedia, tosi raskas kokemus.

Se on omituista että voivat olla todelal hyviä kavereita koulun alkuvuosina mutta sitten kun tulee ikä 12 ja siitä eteenpäin niin lestadiolaisperheen lapset kääntää selän ja "hylkää" kaverinsa joka ei ole samassa uskonliikkeessä.

Jos lapsellasi on lestadiolaislapsi "paras kaveri" niin varaudu tähän. Lapsen kasvaessa hänellä ei enää saa olla läheisenä ystävänä ei-lestadiolaista.

Ystävän taholta tuleva hylkääminen, joka on totaalinen, voi olla lapsellesi pienimuotoinen tragedia, tosi raskas kokemus.

No huh huh mitä väitteitä!!! Itselläni aivan toisenlaisia kokemuksia lestadiolaisista, erittäin positiivisia ja lämminhenkisiä. Monet heistä (=tytöt) toisin murrosiässä alkaa meikkamaan, bilettämään mutta sehän kuuluu nuoruuteen. Eli käytännössä rikkovat sääntöjään, mutta näiden kavereiden perheet ovat olleet sen verran fiksua porukkaa etteivät ole hylänneet lastansa tai tehneet numeroa siitä. Hirveän viehättäviä tyyppejä kaikin puolin:heart:

Yhteistyössä