tyttöjen välisestä ystävyydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja popsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

popsu

Vieras
Meidän 9-vuotiaamme (siis tyttö) on kovin seurallinen ja sosiaalinen tapaus. Hänellä on luokalla yksi bestikseksi luokiteltava kaveri ja rinnakkaisluokalla toinen, molemmat kaverit ovat hänelle tärkeitä, mutta...kolmiodraamaa ei voi estää. Ilmeisesti vielä luokallakin on tyttöjä, jotka haluaisivat tähän kimppaan mukaan, ja kun sitten aina ei pääse, tulee konflikteja, kerrotaan opelle, että se ja se kiusaa ja uhataan kertoa vanhemmille, jotta nämä soittavat opettajalle....meidän prinsessa ei todellakaan ole puhdas pulmunen vaan ihan yhtä lailla osallistuu näihin kahnauksiin, tosin en usko, että kouluunsoittamisella uhkailee, koska olen pyrkinyt siihen, että selvittäisivät kahnauksensa itse ja mielestäni kantelu ei herätä kuin lisää ongelmia...

9-vuotiaat ovat kuitenkin vielä niin pieniä, että "kohtele kaveriasi kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan" ei oikein toimi, ainakaan silloin kun itse sattuu olemaan "suosittu" ja joku muu jätetään kimpan ulkopuolelle. Kyllähän naama tietenkin silloin on väärinpäin, kun itse on se, joka kaveriparin ulkopuolelle jää.

Kaikkein eniten tässä showssa ahdistaa ne äidit, joiden kullanmuruissa ei ole mitään vikaan, vaan oma lapsi on aina se uhri. Missä on sen lapsen oikeusturva, jota syntipukiksi väitetään?

joo, sitä juuri luinkin,,,mutta blääh. Kaipa täytyy vaan lohduttautua sillä, että jossain vaiheessa jokaiselle noista pikkumisuista tulee sen verran järkeä päähän, että näistä jotenkin yli pääsevät. Vaihtakoot sitten vaikka porukoita, pakkoko siinä toisaalta on rypeä, jos heti pienestä erimielisyydestä lähdetään kantelemaan joko opettajalle tai vanhemmille.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 14:55 popsu kirjoitti:
Meidän 9-vuotiaamme (siis tyttö) on kovin seurallinen ja sosiaalinen tapaus. Hänellä on luokalla yksi bestikseksi luokiteltava kaveri ja rinnakkaisluokalla toinen, molemmat kaverit ovat hänelle tärkeitä, mutta...kolmiodraamaa ei voi estää. Ilmeisesti vielä luokallakin on tyttöjä, jotka haluaisivat tähän kimppaan mukaan, ja kun sitten aina ei pääse, tulee konflikteja, kerrotaan opelle, että se ja se kiusaa ja uhataan kertoa vanhemmille, jotta nämä soittavat opettajalle....meidän prinsessa ei todellakaan ole puhdas pulmunen vaan ihan yhtä lailla osallistuu näihin kahnauksiin, tosin en usko, että kouluunsoittamisella uhkailee, koska olen pyrkinyt siihen, että selvittäisivät kahnauksensa itse ja mielestäni kantelu ei herätä kuin lisää ongelmia...

9-vuotiaat ovat kuitenkin vielä niin pieniä, että "kohtele kaveriasi kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan" ei oikein toimi, ainakaan silloin kun itse sattuu olemaan "suosittu" ja joku muu jätetään kimpan ulkopuolelle. Kyllähän naama tietenkin silloin on väärinpäin, kun itse on se, joka kaveriparin ulkopuolelle jää.

Kaikkein eniten tässä showssa ahdistaa ne äidit, joiden kullanmuruissa ei ole mitään vikaan, vaan oma lapsi on aina se uhri. Missä on sen lapsen oikeusturva, jota syntipukiksi väitetään?

Niin se vain on, että toiset lapset harrastavat tuollaista vallankäyttöä, toiset eivät, koska heitä ei ole kotona opetettu sellaiseen. Toisin sanoen vanhemmat tuomitsevat kaiken syrjimisen eikä lapsilla ole tarvetta toisten kiusaamiseen ja syrjimiseen. Ap taas kannustaa lastaan kiusaamaan ja syrjimään ylpeilemällä lapsensa suosiosta ja "sosiaalisuudesta". Jos yksikantaan kieltäisit tuollaisen temppuilun ja ilkeilyn, ei lapsesi sitä harrastaisi.

Hieno kommentti! Tulepa meillekin yksinkertaisesti kieltämään vallankäyttö ja ilkeily ja kaikki muukin. Kuten tässä on huomattu, on varmasti useita koulujakin, jossa voisit käydä. Lupaan keittää kahvit jos onnistuu noilla neuvoilla. KRAAH!! Anteeksi. Pikkasen nyt vain keitti yli.
Tosiasia vain on ja pysyy. Elämässä on draamaa, joskus lähes saippuasarjatasoista. Kieltää ne vanhemmat tahi ei. En se minäkään aikoinaan esim. tupakkaa lopettanut polttelemasta vaikka äiti yksinkertaisesti kielsi
Hali AP:lle :hug:

Eikö ne tytöt voi kaikki leikkiä yhdessä, niin ei tarvi ketään hätistellä ryhmästä pois. Ei ole pakko olla vain yhtä bestistä, kun voi ottaa kaikki mukaan porukkaan. Ainakin meidän tytön luokalla toimii näin, eikä ole kahnauksia.

Mulla pisti silmään tuo kantelu ja että itse pitää selvittää asiat Mä olen aina tähdentäny omalle pojalle että kaikesta voi kertoa kotona. Ehkä pienten lapsilla ei vielä ihjan onnistu tuo itekseen selvittely ja siihen tarvitaan aikuisen apua, Meillä ei edes käytetä sanaa kantelu.

tarkoituksenani ei millään tavoin ollut ylpeillä lapseni sosiaalisuudella tai sillä, että hänellä on kavereita, vaan lähinnä kuvailla hänen luonnettaan, eli on pikemminkin aina kaikessa mukana kuin vetäytyisi syrjään. Meillä ei myöskään kotona kannusteta syrjintään tai toisten haukkumiseen, enkä kasvata lapsestani vallankäyttäjää, mutta en myöskään kynnysmattoa, luulen kuitenkin, että jokainen naisihminen, joka joskus on ollut pikkutyttö (tai vähän isompikin), tietää miten tyttöjen ystävyyssuhteet toimivat, kimpat harvemmin toimivat (on meilläkin tosin isosisko, jolla enemmän tätä kimppa-juttua) vaan enemmän tytöillä on sitä, että pitää olla se oma paras kaveri.
Mitä tulee tuohon kantelu-sanan käyttöön, saattaa tietysti olla, että käytämme sanaa eri lailla tarkoitusta painottaen, mutta tottakai kotona rohkaistaan kertomaan asioista, eikä tuomita kantelusta, täytyy myös muistaa, että jotkut lapset pitävät asioita sisällään, eivätkä kerro niistä kuin kyselemällä.

Harvemmin kasvatuksessa pelkät kiellot toimivat, tai voivat viis toimia hetken aikaa, mutta eivät lisää ymmärrystä.

Voisitteko jutella kotona enemmän reiluudesta,kaveruudesta, tunteista? Siis jutella, ilman vallankäyttöä. Meillä on auttanut se, että ollaan pohdittu tällaisia asioita. Itse olen kertonut esimerkkejä omasta lapsuudesta, kuinka ikävältä on tuntunut jos on jäänyt yksin ja toisaalta kuinka kivalta on tuntunut kun on saanut kannustusta reiluudesta. Lapseni on todella samaistunut näihin tarinoihin.

Kiitos Eliana asiallisesta vastauksesta, tätä koitan kotona käyttää, ja kyllähän tyttö itsekin tietää, miltä tuntuu kun jää ulkopuolelle, se taitaa vaan olla niin helppo unohtaa siinä vaiheessa, kun itse pääsee taas johonkin porukkaan mukaan. Kaipa me saamme tämän asian toimimaan.

Yhteistyössä