Tyttöjen käyttäytymisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Millaisia ovat tämän päivän pienet tytöt, neitejä vai hyviä jätkiä?
Tyttäreni on ekaluokalla ja olen koko kouluvuoden ajan ihmetellyt noiden samanikäisten tyttöjen käyttäytymistä. Oma tyttäreni oli kouluun mennessään suhteellisen fiksusti käyttäytyvä ja siisti puheissaan. Nykyään saa olla alituiseen lukemassa lakia peruskäytöstavoista ja kielenkäytöstä. Vaikuttaa että suurinosa luokan tytöistä käyttäytyy kuin pikkujätkät, ja jos sama meininki jatkuu niin kasvaa kyllä hyvää vauhtia uusia pissiksiä.
Kaveripiiriin kuuluu kyllä fiksustikin käyttäytyviä, toisia huomioon ottavia tyttöjä, mutta osalle ei ole kotona nähtävästi neuvottu ollenkaan kuinka esim. kylässä ollessa käyttäydytään ja huomioidaan se että ollaan tosiaan toisten ihmisten kotona. Välillä tulee mieleen että kotona saavat remuta ja meuhkata aivan villisti ja vapaasti.

Esimerkiksi on pari tyttöä, kun he tulevat meille, koko talo yritetään ottaa leikki areenaksi, kiljutaan, huudetaan ja meuhkataan vähät välittämättä siitä mitä vanhemmat ajattelevat. Kysellään reilusti oisko jätskiä, keksiä mehua yms. Tullaan sisään kuraisilla kengillä ja takit lentää hujan hajan pitkin eteistä. Kuljeskellaan ympäriinsä ja mennään reilusti jopa vanhempien vaatekomerolle tutkimaan onko teidän äidillä kivoja vaatteita. Sitten kun näitä neitejä kieltää tai yrittää opastaa mitä saa tehdä ja mitä ei, niin nakellaan niskoja ja hymähdellään.
Lasten pitää saada touhuta ja leikkiä ja olla reilusti lapsia, enkä ole mikään nipo niuhottaja ja kavereita saa ja pitääkin käydä. Ja usein pidetään lasten kavereiden kanssa lettu tai pannarikekkereitä. Ja useimmiten pakastimesta löytyy pullaa, jätskiä tai muuta tarjottavaa.

Poikani on siskoaan 4 v. vanhempi ja hänen kavereiden kanssa samanlaista meuhkaamista ei ole ollut, vaan pojat ovat olleet pienestä pitäen oikein fiksuja nuoren miehen alkuja. Päivää, kiitos ja ole hyvä ja anteeksi tuntuvat kuuluvan noiden poikien arkikielenkäyttöön.

Onko kukaan muu pannut merkille vastaavaa? Siis kasvatammeko me äidit nykyään tasa-arvon nimissä tytöistä ääntä ja puoliaan pitävää jätkäsakkia ja taas pojista vastaavasti fiksuja nuoria miehiä vai onko tämä jokin ajan ilmiö.

Mietin vaan välillä sitä kuinka itse lapsena käyttäydyttiin kylässä, ei varmasti kyselty syömisiä tai juomisia, ja varsinkin olohuone ja vanhempien makuuhuone olivat paikkoja jonne ei menty meuhkaamaan. Pysyteltiin yleensä visusti kaverin huoneessa ja leikittiin siellä tai ulkona. Isompina tietty sitten aina salaa pengottiin kaverin kanssa yhdessä äitien meikit ja hienot vaatteet, mutta tuotakin harrastettiin silloin kun vanhemmat eivät olleet kotona. Ja jos kaverin isä tai äiti komenteli, uskottiin eikä uskallettu kyllä näyttää yrmyä naamaa.

meillä ntit on nteja ja pojat on poikia.tarkkoja ollaan käytöksestä ja vaatetuksesta.konservatiivista pukeutumista,kiroilu typerää ja muukin huono käytös tois arvoista. koulussa myös säännöt kieltävät napapaidat ym paljastavat vaatteet,hattuja ei saa olla sisällä ja opettaja kätellään ja kiitetään joka pvän jälkeen.kaikkia opettajia tulee tervehtiä vastaan tullessa. olen kuullut et joitakin "kovistyttöjä" on ,mutta niihin koulu jo yrittää puuttua ja usein kyseessä kotoa opittu malli tm ongelmainen perhe johon koulullakin hankaluuksia.mutta pääsääntöisesti olemme saaneet elellä ihanassa vanhahtavassa maailmassa. Näin pikku kunnassa...

En hyväksyisi alkuunkaan moista toimintaa ja käytöstä lasten kavereilta. Aloittaisin keskustelun oman lapseni kanssa: kyseessä on hänen vieraansa ja hän on tavallaan vastuussa vieraistaan, että miten meillä toimitaan.
Ja sitten lapsille, ettämeillä tehdään näin eikä tehdä noin. Sanosin, että jos ei osata käyttäytyä ei tarvitse tulla ollenkaan. Jos käytös ei olisi kunnollista, lähettäisin kotiin. Sanoisin, että nyt me halutaan olla rauhassa, tulkaa toiste, heippa.

Ja sitten sanoisin, että meille ei tällä viikolla kavereita tule ollenkaan tms.

:laugh: Ihan kuin olisit kertonut meidän naapurin tytöstä... Ei lainkaan käytöstapoja. Emme saa edes rauhassa syödä päivällistä jos tyttö on kylässä. Olen vain ottanut tiukan linjan ja komennan kuin omaani. Olen myös kertonut tytölle että meillä ei saa kurkkia kaappeihin eikä kaivaa meidän takkiemme taskuja jne. koska kaapeissa ja muualla on tavaroita joita emme välttämättä halua hänen näkevän. Niskojaan nakkelee, mutta nykyään jo tietää että hänet poistetaan silloin meiltä ja tulee parin päivän sisälle tulo kielto. Tyttö menee kolmannelle ja käytöstavat ovat täysin hakusessa. Olen kymmeniä kertoja sanonut että meillä vesi on janojuoma ja silti haetuttaa tyttärelläni mehua. Tämä neiti myös yrittää räjäyttää koko huushollin ja livistäisi sitten mielellään siivousurakasta. Meillä lapset kärsivät aika ajoin tästä käytöksestä, mutta olen sanonut että tytöllä täytyy olla joku asia huonosti että käyttäytyy näin ja että itse olen sitä mieltä että koko kylä kasvattaa. Siksi tyttö siis edelleen käy meillä opettelemassa käytöstapoja ja lapset kyllä heti osasivat selventää mikä tytön kotona on huonosti, mutta se onkin sitten taas toinen asia eikä kuulu tänne palstalle. Eli kärsivällisyyttä ja lempeää mutta tiukkaa ohjastusta niin eiköhän ne asiat siitä pikkuhiljaa muutu. Ja paljon kehuja kun leikit menee toivottuun suuntaan ja käytös paranee.

on mielestäni tuo millaisia kavereita lapsillasi on. Työlläsi on vain eriluonteinen kaveripiiri eli hän on sen luonteinen että vetää puoleen tuollaisia tulevaisuuden pissiksiksikö heitä kutsuit? Poikasi taas on vetänyt puoleensa rauhallisempia kavereita.

Yhteistyössä