Tyttö sai kesätyöpaikan niin vähennetään sitten minun tuloistani

  • Viestiketjun aloittaja Nyt nikitönnä
  • Ensimmäinen viesti
?
[QUOTE="vieras";23870327]muista sit ku ukkos potkitaan pellolle viskymppisenä eikä kukaa sitä tosta vaan palkkaa ku nuoret ajaa ohi, nii tukia ette hae ku ootte niin hienoja ihmisiä että ette sellaseen alennu[/QUOTE]

Aika jännä kun niitä töitä on aina riittänyt meille, monelta eri alalta. Siinä mielessä pikkasen ihmettelen kun monille niitä ei tunnu löytyvän mistään..

Kun on kunnon pohjat koulutuksen ja kokemuksen saroilta hankkinut, ei tarvitse tuollaisia murehtia. Näin me ollaan ainakin huomattu että työmahdollisuuksia on vaikka kuinka, kunhan vaan on itse pitänyt huolen että on pätevyydet tehdä monipuolisia töitä. Enkä tarkoita mitään 2 alan korkeakoulututkintoa vaan perustöiden tekemisen mahdollistavan koulutuksen.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja en käsitä;23870329:
Kyllä huomaa tästäkin palstasta että on paljon toimeentulotuen saajia kun ns. illmaista rahaa pitäis saada aina vaan lisää. Uudelleenkouluttautuminen, muutto työn perässä tms ei tule kyseeseen vaan eletään tilanteessa jossa muutaman satasen takia pitää lähteä tinkimään perheen ruuasta :O

Mitäs teille on kotona opetettu? Mitään ei tarvitse tehdä jos se ei ole hauskaa? Voi jäädä kotiin jos ei huvita?
no omasta puolestani voin sanoa että joo saadaan nyt hetken toimeentulotukea ennen kun haen töitä. mies tekee raskasta työtä pienellä palkalla ja mä oon kahden pienen lapsen kanssa kotona. eli ihan väliaikainen tää meidän tilanne on ja tuskin tuo just vuoden täyttänyt nyt on lopullisesti pilattu ja on oppinut että töitä ei tarvi tehdä kun rahaa saa ilmaiseksikin. tingitään nyt vielä vuoden verran ettei kuopusta tarvi laittaa noin pienenä hoitoon, se sotii kaikkia mun lastenkasvatusperiaatteita vastaan niin pahasti, et mieluummin ollaan hetki tosi tiukilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyt nikitönnä;23870212:
Töitä minulle olisi mutten juuri tällä hetkellä voi olla työelämässä sairauksieni vuoksi. Leikkausta odotellessa kotona koska selkä ei kestä hoitoalalla työskentelyä. Poistun nyt täältä koska niin ilkeitä äitejä palsta pullollaan. toivottavasti olette parempia kuin minä ettekä sairastu koskaan
Itse odotin leikkausta 7 kk hirveissä kivuissa ja kyllä mä jouduin sillä kelan sairaspvärahalla elelemään. Enkä toimeentulotuella? Sori, kun kyseenalaistan mutta miksi toimeentulotuella jos olet sairas?
 
"vieras"
Nuoren kesätyö voi leikata perheen etuuksia - jopa stipendit saatetaan huomioida

Osa kunnista leikkaa perheiden toimeentulotukea kesällä, jos perheen alaikäiset lapset ovat kesätöissä. Rahapulassa painivat kunnat voivat leikata jopa opintostipendit ja muut nuorten rahalahjat.

200-300 euron eli perusosan leikkaaminen on kunnissa tavallista. Osa kunnista leikkaa tukea jopa koko kesätyöpalkan verran.

– Meillä on toimeentulotuessa sellainen linja, että nuorten kesätyöstä otetaan huomioon perusosan suuruinen summa eli noin 292 euroa. Loppuosa jätetään huomioimatta, kertoo Ylivieskan peruspalvelukuntayhtymä Kallion johtava sosiaalityöntekijä Leena Iisakkila.

Ylivieskassa ei uskota, että nuori joutuu palkallaan paikkaamaan perheen taloutta puuttuvan kolmen sadan euron verran.

"Ei mitenkään kohtuullista"

Asiantuntijat pitävät kuntien menettelyä kohtuuttomana nuoria kohtaan. Heidän mielestään nuorten ansioita ei pidä vähentää perheen etuuksista, sillä lain hengen mukaan lasten ei kuulu osallistua perheen elatukseen.

– Ei se kyllä kannusta heitä pieneenkään tulonhankintaan eikä ylipäänsä heidän suuntautumistaan työmarkkinoille sitten vähän vanhempana. Näitä käytäntöjä ei voi pitää millään tavalla kohtuullisina, sanoo tutkija Jouko Karjalainen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Myös osa kunnista on samoilla linjoilla.

– Jos ajatellaan, että molemmat vanhemmat ovat työttömiä ja lapsi saa olla kaksi viikkoa töissä, kyllä se aika kovalta ratkaisulta tuntuu. Me emme ole lähteneet näihin leikkauksiin, koska olemme katsoneet, että se ei ole inhimillisesti oikein, Kokkolan kaupungin sosiaali- ja terveysjohtaja Jussi Salminen sanoo.

Kunnissa toivotaan nyt tarkempaa ohjeistusta toimeentulotuen leikkauksiin.

– Kaipaamme selkeitä linjauksia esimerkiksi siitä, että mitä ei oteta huomioon. Esimerkiksi stipendi tai joku muu olisi hyvä olla olemassa, jotta jäisi myös se jouston vara, se yksilöllisyyden huomioiminen. Leena Iisakkila sanoo.
 
"vieras"
toimeentulotuki on se viimeinen oljenkorsi jos mitään muuta tukea ei saa tai ne muut tuet jäävät alle tietyn summan johon taas vaikuttaa mm perheen koko, lasten iät jne.

nyt siis asia menee niin että kun toimeentulotukea lasketaan, kaikki tulot vähentävät sitä. mutta kannattaa ottaa huomioon myös se että siihen toimeentulotukeen on alunperinkin lisätyy ap:n osuuden lisäksi lasten osuus toimeentulotuesta. jos lapsi menee töihin, ei hän tietenkään saa siihen päälle vielä toimeentulotukea. sosiaalityöntekijä voi toki harkinnanvaraisesti päättä olla ottamatta lapsen tuloja huomioon koska kyse on muutaman viikon työstä ja pikkusummasta rahaa.
mutta on aika varmaa että vaikka perhe eläisi toimeentulotuella ja muilla tuilla, ei siinä kukaan ensinnäkään ole kuolemassa nälkään jos kykenee käyttämään rahansa fiksusti.
ja ap:n tapauksessa kyse on vain ja ainoastaan muutamien viikkojen ajasta jona lapsi on töissä ja tienaa rahaa. toimeentulotukeen sisältyy ruuan lisäksi myös muita menoja joista voi halutessaan tinkiä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23870364]jos on monta lasta elätettävä niin luuletko että joku kelan pieni tuki riittää?[/QUOTE]

kelan tuet ja lapsilisät nelihenkisessä perheessä ovat jo sen verran suuri summa että kyllä niillä elää.
missä muuten on lasten isä? osallistumassa elatukseen kotona vai elareiden muodossa, vai tulevatko nekin kelalta?
 
"mä"
Kyllä on taas niin kaksnaamasta porukkaa paikalla... Jos joku kertoo, että palkkasi 15v. nuoren vahtimaan pieniä lapsia niin ollaan sossuun soittamassa, mutta sitten taas on ok, että samanikäinen pitää pienemmät sisaruksensa ruuassa.

Teistä ei takuulla yksikään tekisi töitä, jos ette siitä mitään extraa saisi. Aikuisetkin valittaa, kun työstä tienatuilla rahoilla "ei saa mitään kivaa ostettua" ja nyt sitten porukka vaatii sitä 15v. nuorelta.

Itse olen sitä mieltä, että toimeentulotuki on nyt jo riittävän korkea, sitä ei pitäisi missään tapauksessa lähteä nostamaan kuten nyt on suunniteltu. Jätetään nostamiset siis pois ja annetaan nuorten pitää omat rahansa. Tällöin se työntekokin maistuu paremmalta ja nuoretkin oppivat, että siitä on oikeasti jotain hyötyä. Vastikkeetta ei kukaan piittaa töitä tehdä, se on fakta vaikka kuinka yrittäisitte esittää, että teette työtä "koska se on kivaa" eikä siitä tarvitse mitään kivaa saada.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyt nikitönnä;23870159:
Kyseessä vasta 15 vuotias ja saa palkkaa 280 euroa joka vähennetään meidän toimeentulotuesta. Minusta väärin koska muutenkin tullaan niin huonosti toimeen kun asun 4 lapsen kanssa yksin. Ei voi mitään mutta tyttö saa pitää palkkansa jotta saa ostaa itselleen jotain mitä haluaa. Säästän sitten ruuasta vaikka ei oikein siitäkään enää voisi tinkiä
Musta tuo on kans jotain käsittämätöntä. Mulla on vastaavia tuttuja myös. Yhden tuttavan poika meni kesätöihin säästääkseen opiskeluja ja mopoa varten nii eihän se mitään säästöön saanu kun vastaava summa evättiin toimeentulotuesta ja vanhempien oli pakko käyttää pojan kesätyörahoja että selviävät. Pojasta tuli sitte itsekin sossun asiakas kun ei saanu mitään säästöön.
 
"vieras"
[QUOTE="mä";23870419]Kyllä on taas niin kaksnaamasta porukkaa paikalla... Jos joku kertoo, että palkkasi 15v. nuoren vahtimaan pieniä lapsia niin ollaan sossuun soittamassa, mutta sitten taas on ok, että samanikäinen pitää pienemmät sisaruksensa ruuassa.

Teistä ei takuulla yksikään tekisi töitä, jos ette siitä mitään extraa saisi. Aikuisetkin valittaa, kun työstä tienatuilla rahoilla "ei saa mitään kivaa ostettua" ja nyt sitten porukka vaatii sitä 15v. nuorelta.

Itse olen sitä mieltä, että toimeentulotuki on nyt jo riittävän korkea, sitä ei pitäisi missään tapauksessa lähteä nostamaan kuten nyt on suunniteltu. Jätetään nostamiset siis pois ja annetaan nuorten pitää omat rahansa. Tällöin se työntekokin maistuu paremmalta ja nuoretkin oppivat, että siitä on oikeasti jotain hyötyä. Vastikkeetta ei kukaan piittaa töitä tehdä, se on fakta vaikka kuinka yrittäisitte esittää, että teette työtä "koska se on kivaa" eikä siitä tarvitse mitään kivaa saada.[/QUOTE]

Mä vastaan sen verran, että kumoan sun "faktan". Monelle yksinhuoltajalle jää, varsinkin osa- aikatyöstä, käteen saman verran kuin saisi kotona makaamalla. Osa joutuu jopa hakemaan toimeentulotukea palkan lisäksi.
 
totuus
Aika jännä kun niitä töitä on aina riittänyt meille, monelta eri alalta. Siinä mielessä pikkasen ihmettelen kun monille niitä ei tunnu löytyvän mistään..

Kun on kunnon pohjat koulutuksen ja kokemuksen saroilta hankkinut, ei tarvitse tuollaisia murehtia. Näin me ollaan ainakin huomattu että työmahdollisuuksia on vaikka kuinka, kunhan vaan on itse pitänyt huolen että on pätevyydet tehdä monipuolisia töitä. Enkä tarkoita mitään 2 alan korkeakoulututkintoa vaan perustöiden tekemisen mahdollistavan koulutuksen.
Sinä tai miehesi voitte sairastua,menettää työkykynne.Mitäs tekisit siinä vaiheessa? se ei ole mitään herkkua tapella vuositolkulla vakuuttusyhtiön kanssa joka tekee kaikkensa,ettei tarvitse maksaa kuin minimi. Sitten tehdään päätöksiä kuukausi tolkulla,jonka ajan olet tietysti ilman rahaa.Sossusta silloin saa jotain,mut nekin viedään niistä rahoista mitä joskus saat muualta,kun on päätökset tehty.
Korkealta putoaa kovempaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23870453]Mä vastaan sen verran, että kumoan sun "faktan". Monelle yksinhuoltajalle jää, varsinkin osa- aikatyöstä, käteen saman verran kuin saisi kotona makaamalla. Osa joutuu jopa hakemaan toimeentulotukea palkan lisäksi.[/QUOTE]

mä en joudu hakemaan toimeentulotukea mutta työttömänä sain 25€ vähemmän rahaa käyttöön kuin nyt. jos katsotaan asiaa siltä kannalta että työttömänä sain asumistukea ja päivähoitomaksut olivat nollissa. nyt se extra mitä palkasta tulee, menee vuokraan ja hoitomaksuihin jotka maksan ihan itse.
 
"joopa"
[QUOTE="vieras";23870387]kelan tuet ja lapsilisät nelihenkisessä perheessä ovat jo sen verran suuri summa että kyllä niillä elää.
missä muuten on lasten isä? osallistumassa elatukseen kotona vai elareiden muodossa, vai tulevatko nekin kelalta?[/QUOTE]


Nyt kyllä puhut asiasta josta sulla ei ole mitään hajua.Onhan se hyvä et leijut kuvitelmissasi suurituloisista tukien saajista. Voi olla et rämähdät mielikuvistasi alas ja kovaa kun totuus tulee omallekohdallesikin.
 
"vieras"
Toi on kyllä niin perseestä! Laitoinkin eilen linkin samasta aiheesta. Siihen en ota kantaa että ap hakee sossusta rahaa, mutta alaikäisellä ei kuulu olla elatusvelvollisuutta perhettä kohtaan ja alaikäisen itse tienaamat rahat kuuluu olla omia!

Aika monissa KEHITYSMAISSA lapset osallistuu perheen elatukseen, mutta Suomi ei tietääkseni ole kehitysmaa!

Mun mielestä on myös perseestä saattaa lapsi tilanteesen missä joutuu osallustumaan perheen elatukseen.
 
"joku"
Se on aina hyvä sanoa et kyllä töitä on, jos haluaa tehdä töitä.

Täällä meidän pienellä paikkakunnalla vaan ei ole nyt mulle töitä, kun vuorotöihin ei vaan ole nyt mahdollisuutta, kun en saa kuskattua lapsia hoitoon millään sinne missä täällä on vuoropäiväkoti ja mies tekee kanssa vuorotöitä joten mun olis kanssa pakko kuskata lapsia hoitoon. Jokapaikassa, kun ei ole toimivaan julkistaliikennettä ja mä en todellakaan ala ajamaan 30km pyörällä ennen töihin menoa ja niiden jälkeen.

No mä onneks voi vielä hetken olla lasten kanssa kotona ja sitten miettiä työjuttja kunnolla.
 
"vieras"
[QUOTE="Alissa";23870363]Toivottavasti tyttäresi oppii tekemään töitä. Työn teosta saa palkaaa. =)[/QUOTE]


No kesätöihin menossa että varmaan oppii, eihän siitä ollutkaan kyse:)
 
"vieras"
voi teitä mustavalkosia itsensä pönkittäjä äitejä taas!!!!!!!! en voi ymmärtää millä järellä ajattelette,että se on oikein että vähennetään pienituloisten tuesta,haloo! ja ap ymmärrän tosiaankin,että ottaa aivoon....ei kannusta tuommonen mihkään...onhan se lapseltakin pois muista jutuista vaikka ite saakin vähän taskurahaa esim. perheen yhteiset reissut,ruuat ja monet muut. niin ja teille itsenne pönkittelijöille ja hyvin pärjääville töissäkäyville toisten mollaajille niin oletteko ajatelleet,että jotkut ei vuosien yrittämisen jälkeenkään vaan saa töitä ja joutuu olemaan tukien varassa!!!!!! millon te naiset oppisitte pitämään toisienne puolia eikä aina vaan haukuta...lienee koskaan kun aina löytyy näitä ilkeitä äitiejä!!!!!!!!!!!!!
 
"mä"
[QUOTE="vieras";23870453]Mä vastaan sen verran, että kumoan sun "faktan". Monelle yksinhuoltajalle jää, varsinkin osa- aikatyöstä, käteen saman verran kuin saisi kotona makaamalla. Osa joutuu jopa hakemaan toimeentulotukea palkan lisäksi.[/QUOTE]

Sitten sä varmaan pistät myös linkkiä väittämääsi, jolla kumoat tuon faktan. Toimeentulotuessa on tähän asti ollut pykälä, jotta palkkatyöstä saadusta tulosta jätetään tietty summa huomiotta (riippuen kunnasta se on joko prosentuaalinen osuus tai kiinteä summa), jolloin tuon summan verran on saanut enemmän rahaa töissäkäymällä kuin työttömänä.
 

Yhteistyössä