tyttö oppi sitten tarhassa ruokarukouksen

"uskis"
[QUOTE="vieras";28859349]Pitää sanoutua irti koska usko altistaa hyväksikäytölle. Kun ihminen tulee uskoon, eli päättää uskoa satuihin, hän samalla antaa valtaa niille jotka tulkitsevat satukirjaa ja kertovat miten hänen pitää elää ja ajatella.

Tämä on helvetin vaarallista koska mikään ei takaa että kaikki pastorit ovat mukavia ihmisiä.

Terve ihminen pärjää mainiosti ilman uskoa. Siksi on fiksumpaa pysyä erossa koko touhusta ja rohkeasti ajatella omilla aivoilla.[/QUOTE]
Sulla ei vissiin ole kokemusta uskoontulosta?
Ei kukaan pastori sulle tule sanomaan mitä saat tehdä ja mitä et. Kun tulet uskoon, otat Jeesuksen sydämeesi ja silloin sulle tulee ihan oma halu kunnioittaa Jumalaa ja elää sillä tavalla ettet tee väärin.

Minä tulin uskoon 12-vuotiaana eikä mulle ole kertaakaan kukaan pastori tullut sanomaan, että näin saat tehdä ja näin et. Minä itse olen tutkinut Raamattua ja tehnyt sen ja omantuntoni pohjalta omat päätökseni. Mua ei ole kukaan aivopessyt tai käskyttänyt.

Nyt olen kolmekymppinen ja edelleen elän omantuntoni ja sen mukaan, minkä uskon olevan oikein. Jos mun tekee mieli vaikkapa nyt lähteä pääsiäissunnuntaina jumalanpalveluksen sijasta keräämään pajunkissoja ja tunnen itse ettei se ole ristiriidassa oman uskoni kanssa, niin minähän menen, vaikka joku pastori tulisikin vastaan ja mua siitä ojentaisi.

En minä elä pastoreille ja heidän kehoituksien mukaan, vaan Jumalalle ja Hänen opetuksiensa mukaan.

Lisäksi uskoontulo ei tehnyt musta millään tavalla tyhmää ja sinisilmäistä ihmistä. Tiedän seurakuntien työntekijöitä, jotka eivät varmaankaan ole aivan sitä mitä antavat ymmärtää olevansa. Kyllä minä vaistoan ihmisestä jos hän onkin jollakin tavalla paha ja näin tiedän häntä välttää. Eivät kaikki uskovaiset ole mitään robotteja, jotka kulkevat talutusnuorassa ja palvovat pappeja pastoreita ja uskovat heidän olevan jotain yli-ihmisiä. Papit ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Hekin tekevät virheitä. Eivät hekään ole aina oikeassa.

"poikia3"
[QUOTE="Kö";28858602]Sun täytyy varmaan sitten kieltää ne uskonasiat kokonaan, niin ei tarvitse kiukuta.

Ja jotenkin näkisin, että kristinusko ei ehkä ole ihan niin paha. Nää uskonnot missä kannustetaan ajamaan lentokoneella päin pilvenpiirtäjiä ja pukeutumaan pommiin, niin niitä en minäkään hyväksyisi.[/QUOTE]

Lueppa vaikka jonkin verran siitä, mitä kaikkea on tehty kristinuskon varjolla. Voit aloittaa ristiretkistä. Sen jälkeen voit vaikkapa katsoa mitä kaikkea kivaa me länsimaiset ihmiset olemme tehneet viedessämme kristinuskoa ympäri maailman. Olemme tuhonneet alkuperäisiä kulttuureja useammalla mantereella.

Ristiretkeläisillä ei ole ollut lentokoneita käytettävissä, eikä pilvenpiirtäjiä törmättäväksi, mutta kyllä mielestäni voidaan ihan samanlaisista asioista puhua.

Kun mikä tahansa uskonnollinen oppi menee äärimmäisyyksiin, oli sitten kyse kristinuskosta tai islamista, ei enää nähdä sitä, että se oma uskonto ei ole ainoa mahdollinen totuus. Ja että se toisen uskonnon totuus on ihan yhtä hyvä niille muille ihmisille - saati että nähdään toinen uskonto pahana.

Sekin on sokeutta omalle uskonnolleen, ettei nähdä lasten ruokarukousta nimenomaan aivopesuna, tai mitenkään pahana. Automaattisesti pieni lapsi oppii toistamaan ties mitä loruja, ja jos esim. rukous opitaan näin, pieni lapsi oppii sen kyseenalaistamatta sitä lainkaan. Ja silloin tälläisen asian opettaminen vieraalle lapselle on väärin. Minun mielestäni se opettaminen jopa omalla lapselle on väärin.

"vieras"
[QUOTE="uskis";28859619]Sulla ei vissiin ole kokemusta uskoontulosta?
Ei kukaan pastori sulle tule sanomaan mitä saat tehdä ja mitä et. Kun tulet uskoon, otat Jeesuksen sydämeesi ja silloin sulle tulee ihan oma halu kunnioittaa Jumalaa ja elää sillä tavalla ettet tee väärin.

Minä tulin uskoon 12-vuotiaana eikä mulle ole kertaakaan kukaan pastori tullut sanomaan, että näin saat tehdä ja näin et. Minä itse olen tutkinut Raamattua ja tehnyt sen ja omantuntoni pohjalta omat päätökseni. Mua ei ole kukaan aivopessyt tai käskyttänyt.[/QUOTE]

Raamattu opettaa yksiselitteisesti että kirjaa ei pidä lukea yksin vaan jokainen kristitty on hakeuduttava seurakuntaan (Hepr 10:25, Hepr 13:17, 2 Piet 1:20).

Kun astut seurakunnan vaikutusvallassan piiriin muutut lampaaksi joka kyseenalaistamatta nuodattaa seurakunnassa vallitsevia tapoja ja sääntöjä.

Ennen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä. Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisten tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet.

"Vieras"
Minä sanoisin ystävällisesti hoitopaikan henkilökunnalle, etten halua lapseni osallistuvan rukouksiin.

Eihän hoitopaikan tehtävä ole osallistua uskonnolliseen kasvatukseen, joten todella typerää rukoilla.

Ja miksi palstalaiset taas vetää herneen nenäänsä, jos joku vanhempi ei halua lapselle tuputettavan uskontoa!? En halua tarhatätien kannustavan myöskään siihen, että lapsi alkaa kiittelemään hammaskeijuja tai mörököllejäkään jostain x tapahtumasta.

Itse olen jonkinasteinen agnostikko nykyään. Mutta jos vanhempani olisivat kieltäneet minulta kirkossakäynnit ja uskonnontunnit, niin olisin kokenut (jälkeenpäin), että he olisivat yrittäneet aivopestä, salailla asioita ja ohjailla liikaa. Kyse on tavallaan ihan sivistyksestäkin. Mun mielestä Raamattu kannattaa jokaisen lukea, että tietää mistä on kyse. Päättää sitten itse.

Ymmärrän sen, että kaikki ei halua että lapsille "tuputetaan" uskontoa, mutta ennemin kannatan sellaista avoimuutta (kuin vihamielistä kieltämistä) ja kaikenlaisten asioiden tutkiskelua, että voi sitten itse löytää sen oman polkunsa.

"uskis"
[QUOTE="vieras";28859753]Raamattu opettaa yksiselitteisesti että kirjaa ei pidä lukea yksin vaan jokainen kristitty on hakeuduttava seurakuntaan (Hepr 10:25, Hepr 13:17, 2 Piet 1:20).

Kun astut seurakunnan vaikutusvallassan piiriin muutut lampaaksi joka kyseenalaistamatta nuodattaa seurakunnassa vallitsevia tapoja ja sääntöjä.

Ennen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä. Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisten tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet.[/QUOTE]
Tottakai uskovaisen on hyvä hakeutua seurakuntaan ja yhdessä lukea Raamattua ja kuulla opetuksia, mutta kun tuntuu, että nykyajan uskovaisten kuvitellaan olevan jonkinlaisia robotteja, jotka elävät pastoreiden opetusten mukaan ihan ilman minkäänlaista omaa ajattelua ja kyseenalaistamista. Ei se niin mene! Ei voi yleistää! Ei voi ajatella, että jos joskus vuonna keppi ja kivi on joku ihmislauma hullaantunut johonkin johtajaan, joka on vienyt heidät viidakkoon ja suostutellut tekemään ties mitä ja lopulta juomaan myrkkyä ja juottamaan sitä lapsilleen (viittaan nyt Jim Jonesiin ja Kansan Temppeliin), niin vielä nykyäänkin auttamatta jokainen vapislainen/helluntailainen/lestadiolainen/kansanlähetysläinen/babtisti tekee saman.

Jos omassa seurakunnassani pastori kehottaisi tekemään jotakin, minkä itse ajattelen olevan täysin päinvastoin mitä Raamatussa sanotaan, niin en minä häntä uskoisi ja kulkisi hänen pillinsä mukaan.

Itse olen tutkinut Raamattua. Yksin ja yhdessä muiden kanssa ja sen pohjalta olen saanut käsityksen millä tavalla tulisi elää. Sitten etsin seurakunnan, jotka ajattelevat samoin kuin minä ja niinpä minulla on tukena yhteisö, joka uskoo minun laillani. Joiden kanssa voin tutkia Raamattua ja rukoilla tai viettää vapaa-aikaani. Seurakuntani ei kuitenkaan ole minulle talutusnuora, joka taluttaa mua täysin omien oppiensa mukaan. Joskus kyseenalaistan, joistain asioista ajattelen täysin eri tavalla kuin suurin osa seurakuntani jäsenistä, mutta silti koen että oma seurakuntani on lähimpänä sitä minkä uskon ajattelevan oikein.

"vieras"
Voihan sille lapselle sanoa, että ei tarvitse sitä rukousta lausua jos ei halua.
Niin mekin kaverin kans ihan ite koulussa sanottiin opelle ettei haluta musiikkitunnilla kuunnella rokkia yms. kun oltiin uskossa ja se tuntui pahalta. Ei siitä tullut ongelmaa kellekään. me oltiin niillä tunneilla sit muualla.
Ja se meidän srk oli siihen aikaan aika vanhoillinen. Itse sanoisin lapselleni ettei se musiikki pysty sinua vahingoittamaan, eikä mikään muukaan, koska Jeesus on aina vierellä.

Mut se mitä mä nyt tässä ihmettelen, on, et miten toi ruokarukous pystytään hoitaan jos ne jotka ei rukoile, on paikalla?
Jos ryhmässä on useiden eri uskontokuntien ja uskontoihin kuulumattomia, ruokarukouksen lausumiselle ei oikein löydy hyvää syytä. Se ei tarkoita, etteikö nyt kristittyjen vakaumusta vähäteltäisi, vaan sitä että löydetään se kultainen keskitie eikä KETÄÄN vähäteltäisi.

Meidän päiväkodissamme, jossa erilaisten kulttuurien ja uskontojen edustajia on paljon, on selvää ettei rukous olisi mielekäs tai oikea vaihtoehto. Sen sijaan linjanveto on, että lausuvat ruokarunon ja kiittävät ruoasta.

Uskonnollisen puolen hoitaa seurakunnan työntekijä, joka tulee tarhaan tietyin väliajoin keskustelemaan ja kertomaan uskontoon liittyviä tarinoita, askarteluja jne tai käyvät esim. kirkossa. Muille on järjestetty tuoksi ajaksi muuta mielekästä toimintaa, keskustelua, askartelua jne.

"uskis"
Itse olen jonkinasteinen agnostikko nykyään. Mutta jos vanhempani olisivat kieltäneet minulta kirkossakäynnit ja uskonnontunnit, niin olisin kokenut (jälkeenpäin), että he olisivat yrittäneet aivopestä, salailla asioita ja ohjailla liikaa. Kyse on tavallaan ihan sivistyksestäkin. Mun mielestä Raamattu kannattaa jokaisen lukea, että tietää mistä on kyse. Päättää sitten itse.

Ymmärrän sen, että kaikki ei halua että lapsille "tuputetaan" uskontoa, mutta ennemin kannatan sellaista avoimuutta (kuin vihamielistä kieltämistä) ja kaikenlaisten asioiden tutkiskelua, että voi sitten itse löytää sen oman polkunsa.
Samaa mieltä. Itse koen myös, että uskonnon kieltäminen on ihan yhtä lailla aivopesua kuin uskontokin.

Tuotakin olen miettinyt, että hyvin moni ateisti ei ole edes koskaan lukenut Raamattua, joten miten he voivat kieltää sen niin jyrkästi..

Itse olen tutkinut paljonkin muidenkin uskontojen pyhiä kirjoja Raamatun lisäksi ja olen muutenkin ottanut selvää niin kristinuskon eri muodoista, maailmanuskonnoista kuin pakanuudestakin, koska koen että se on ihan yleissivistystä. Omille lapsilleni olen kertonut miten minä uskon ja että jotkut muut uskovat eri tavoin. Tottakai toivon, että he ottavat joskus Jeesuksen sydämeensä, mutta annan heidän itse valita. En pitäisi pahana vaikka he näkisivätkin joskus vaikkapa muslimien tapoja, mutta toivoisin etteivät he omaksuisi niitä.

Täydellisen epätäydellinen
Muokkaan Peyoten ja Vieraan tekstejä ateistin ajatttelemaksi, ehkä Peyote ja muut uskovaiste sitten ymmärrätte miksi osa ateisteista "vauhkoontuu" kun uskonnoista tulee puhe.

"Mäkin haluaisin, että lasteni koulussa alettaisiin rukoilla tota Jeesusta. Tosi söpö jumala "

"Hyi, mua se ahdistais. Mielikuvitusolento. Tai siis mun silmissä se ois oikeesti ihan törkeen vakava asia kyseessä, vaikka kuulostaa harmittomalta ja hassulta."

Jep. Ateistit kokevat uskonnon tuputtamisen törkeen vakavana asiana. Tuo "harmiton ja hassu" asia tuottaa heille ahdistusta. Miksi uskovaisiile on niin vaikea ymmärtää että ateisteillakin tai muiden uskontojen edustajilla on tunteet ja moraaali?

Tämä oli tiivistelmä tuntemieni ateistien kanssa käymistä keskusteluista.

"vieras"
[QUOTE="uskis";28859829]Tottakai uskovaisen on hyvä hakeutua seurakuntaan ja yhdessä lukea Raamattua ja kuulla opetuksia, mutta kun tuntuu, että nykyajan uskovaisten kuvitellaan olevan jonkinlaisia robotteja, jotka elävät pastoreiden opetusten mukaan ihan ilman minkäänlaista omaa ajattelua ja kyseenalaistamista. Ei se niin mene! Ei voi yleistää! Ei voi ajatella, että jos joskus vuonna keppi ja kivi on joku ihmislauma hullaantunut johonkin johtajaan, joka on vienyt heidät viidakkoon ja suostutellut tekemään ties mitä ja lopulta juomaan myrkkyä ja juottamaan sitä lapsilleen (viittaan nyt Jim Jonesiin ja Kansan Temppeliin), niin vielä nykyäänkin auttamatta jokainen vapislainen/helluntailainen/lestadiolainen/kansanlähetysläinen/babtisti tekee saman.

Jos omassa seurakunnassani pastori kehottaisi tekemään jotakin, minkä itse ajattelen olevan täysin päinvastoin mitä Raamatussa sanotaan, niin en minä häntä uskoisi ja kulkisi hänen pillinsä mukaan.

Itse olen tutkinut Raamattua. Yksin ja yhdessä muiden kanssa ja sen pohjalta olen saanut käsityksen millä tavalla tulisi elää. Sitten etsin seurakunnan, jotka ajattelevat samoin kuin minä ja niinpä minulla on tukena yhteisö, joka uskoo minun laillani. Joiden kanssa voin tutkia Raamattua ja rukoilla tai viettää vapaa-aikaani. Seurakuntani ei kuitenkaan ole minulle talutusnuora, joka taluttaa mua täysin omien oppiensa mukaan. Joskus kyseenalaistan, joistain asioista ajattelen täysin eri tavalla kuin suurin osa seurakuntani jäsenistä, mutta silti koen että oma seurakuntani on lähimpänä sitä minkä uskon ajattelevan oikein.[/QUOTE]

Peesaan.
Lisäksi ne opetukset mitä itse olen n. 25 vuoden kokemuksella lukuisista kristillisistä seurakunnista saanut ovat kyllä mielestäni pääasiassa hyviä ja ihmistä kasvattavia.
Jos ajatellaan esim .Jeesuksen opetuksia lähimmäisen rakastamisesta, anteeksiantamisesta, laupeuden tekemisestä jne. niin kyllä ne mielestäni on hyviä arvoja joita voi suositella kaikille. Toki itse evankeliumi on se paras asia, mutta se on jokaisen henkilökohtainen ratkaisu, johon ei saa/voi ketään painostaa.

Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja Täydellisen epätäydellinen;28859853:
Muokkaan Peyoten ja Vieraan tekstejä ateistin ajatttelemaksi, ehkä Peyote ja muut uskovaiste sitten ymmärrätte miksi osa ateisteista "vauhkoontuu" kun uskonnoista tulee puhe.

"Mäkin haluaisin, että lasteni koulussa alettaisiin rukoilla tota Jeesusta. Tosi söpö jumala "

"Hyi, mua se ahdistais. Mielikuvitusolento. Tai siis mun silmissä se ois oikeesti ihan törkeen vakava asia kyseessä, vaikka kuulostaa harmittomalta ja hassulta."

Jep. Ateistit kokevat uskonnon tuputtamisen törkeen vakavana asiana. Tuo "harmiton ja hassu" asia tuottaa heille ahdistusta. Miksi uskovaisiile on niin vaikea ymmärtää että ateisteillakin tai muiden uskontojen edustajilla on tunteet ja moraaali?

Tämä oli tiivistelmä tuntemieni ateistien kanssa käymistä keskusteluista.
Ymmärrän, että on vakava, mutta siinä on silti se ero, että jos ei usko että on mitään jumalia, ei tarvitse myöskään pelätä että lapsi laitetaan rukoilemaan pahaa henkiolentoa joka on ihan oikeasti olemassa.

Pelkäättekö te sitten, että se joku uskon opettaminen on väline jollekin hyväksikäytölle tai jollekin manipulaatiolle? Koska voihan se sitäkin olla. Silti, musta pelottavampaa kuin joku vallanhaluinen ihminen, olisi vallanhaluinen henkiolento, joka olisi vielä paha.

"vieras"
taitaavat puhua joulupukista siellä kirkossakin mihin se lupa on annettu. hohhoijaa..

itse en usko mutta ei se ole lapselta pois jos tahtookin uskoa. Lapsi saa itse päättää mitä tiedollaan tekee (rukoukset,raaamatun tarinat yms. uskonnollinen opetus). Ei siis ruoka/iltarukoukset mun maailmaa lopeta.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28859906]taitaavat puhua joulupukista siellä kirkossakin mihin se lupa on annettu. hohhoijaa..

itse en usko mutta ei se ole lapselta pois jos tahtookin uskoa. Lapsi saa itse päättää mitä tiedollaan tekee (rukoukset,raaamatun tarinat yms. uskonnollinen opetus). Ei siis ruoka/iltarukoukset mun maailmaa lopeta.[/QUOTE]

tähän lisään vielä sen että lapsi saa molemmat tarinan maailman synnystä ja vetää omat johtopäätökset (luominen vs. evoluutio) :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";28859923]tähän lisään vielä sen että lapsi saa molemmat tarinan maailman synnystä ja vetää omat johtopäätökset (luominen vs. evoluutio) :)[/QUOTE]

No tottakai? Ei suomalaisessa kulttuurissa kellekään tuputeta uskontoa. Saa olla ja hyvin moni onkin ateisti. Kristinusko ei näy juurikaan ihmisten elämässä.

"vieras"
Pelkäättekö te sitten, että se joku uskon opettaminen on väline jollekin hyväksikäytölle tai jollekin manipulaatiolle? Koska voihan se sitäkin olla. Silti, musta pelottavampaa kuin joku vallanhaluinen ihminen, olisi vallanhaluinen henkiolento, joka olisi vielä paha.
Viimeistä kohtaa voi kätevästi ratkaista sillä että päättää olla uskomatta henkiolentoihin. Jäljelle jää vain pahat ihmiset, ja ne ovat helppoja käsitellä kun niille ei anna mitään yliluonnollisia kykyjä.

Peyote
[QUOTE="vieras";28860053]Viimeistä kohtaa voi kätevästi ratkaista sillä että päättää olla uskomatta henkiolentoihin. Jäljelle jää vain pahat ihmiset, ja ne ovat helppoja käsitellä kun niille ei anna mitään yliluonnollisia kykyjä.[/QUOTE]

Ei voi, koska ei ne poistu sillä ettei niihin usko. Jos joku ihminen on ihan törkeen paha, niin ihan varmasti takana vaikuttaa henkiolento, joka on vielä pahempi.

"vieras"
[QUOTE="uskis";28859829]Tottakai uskovaisen on hyvä hakeutua seurakuntaan ja yhdessä lukea Raamattua ja kuulla opetuksia, mutta kun tuntuu, että nykyajan uskovaisten kuvitellaan olevan jonkinlaisia robotteja, jotka elävät pastoreiden opetusten mukaan ihan ilman minkäänlaista omaa ajattelua ja kyseenalaistamista. Ei se niin mene! Ei voi yleistää! Ei voi ajatella, että jos joskus vuonna keppi ja kivi on joku ihmislauma hullaantunut johonkin johtajaan, joka on vienyt heidät viidakkoon ja suostutellut tekemään ties mitä ja lopulta juomaan myrkkyä ja juottamaan sitä lapsilleen (viittaan nyt Jim Jonesiin ja Kansan Temppeliin), niin vielä nykyäänkin auttamatta jokainen vapislainen/helluntailainen/lestadiolainen/kansanlähetysläinen/babtisti tekee saman.

Itse olen tutkinut Raamattua. Yksin ja yhdessä muiden kanssa ja sen pohjalta olen saanut käsityksen millä tavalla tulisi elää. Sitten etsin seurakunnan, jotka ajattelevat samoin kuin minä ja niinpä minulla on tukena yhteisö, joka uskoo minun laillani. Joiden kanssa voin tutkia Raamattua ja rukoilla tai viettää vapaa-aikaani. Seurakuntani ei kuitenkaan ole minulle talutusnuora, joka taluttaa mua täysin omien oppiensa mukaan. Joskus kyseenalaistan, joistain asioista ajattelen täysin eri tavalla kuin suurin osa seurakuntani jäsenistä, mutta silti koen että oma seurakuntani on lähimpänä sitä minkä uskon ajattelevan oikein.[/QUOTE]

Eli yhteenvetona sovellat Raamattua täysin mielivaltaisesti. Kutsut itseäsi uskovaikseksi vain jotta voit piiloutua kirjan taakse silloin kun et halua, viitsi tai osaa perustella sinun henkilökohtaisia mielipiteitä ja valintoja. Pisteet rehellisyydestä :O

Peyote
[QUOTE="vieras";28860118]Tai jos joku ehdottaa henkiolennoista luopmista.. niin se on varmaan vähintään riivattu. Pahus, työnantajani taisi paljastua.[/QUOTE]

en mä kyllä sillain sanonut. :D

Yhteistyössä