Neurologi on yleensä tosiaan se "loppullinen osoite" tälläisten asioiden selvittelyssä. Toki lastenlääkärikin varmasti osaa asiaan ottaa kantaa, mutta jos lastenlääkäri tuntee olonsa epävarmaksi hän lähettää teidät lasten neurologille. Menemällä suoraan yksityiselle lastenneurologille oikaisee ikään kuin yhden mutkan suoraksi ja saa varmasti pikemmin vastauksia.
Itse menin kakkosen kanssa neurologille jo aika varhaisessa vaiheessa (kakkonen oli juuri täyttänyt 1v5kk), ja vaikka oikeastaan näinkin että kävely varmaan tulee kyllä vielä sieltä ajallaan, silti halusin tietää näkeekö neurologi tässä vaiheessa lapsessa jotakin poikkeavaa, johon voisimme ehkä kuntoutuksen aloittaa. Edustan koulukuntaa parempi tietää ja toimia sitten sen tiedon perusteella kuin että pelätään yksin ja pistetään pää puskaan
Tuleeko sinulle itsellesi mieleen mitään syytä liikkumaan oppimisen hitauteen? Oletteko te vanhemmat esimerkiksi lähteneet myöhään liikkumaan, tuntuuko tytön nivelet kovin taipuvaisilta, entä alaraajojen lihakset, onko hänellä polkupyöräilijän reidet vai jotain hennompaa. Voit tietysti halutessasi Kysyä fyssarilta mitä hän ajattelee asiasta. Teilläkin liikkumaan on kuitenkin opittu kokoajan hitaasti mutta varmasti ja tärkeää on että tyttö ymmärtää puhetta (ja tuottaa omia sanoja) , mitenkäs sorminäppäryys, rakennetaanko teillä torneja palikoilla tai työnnetään palikoita palikkalaatikkoon tms. Jos kaikki muu on iän mukaisella tasolla niin tuskin teillä on mitään kummempaa hitaan liikkumaan lähdön takana.
Kysyn tätä omaa tuntumaasi sen vuoksi koska jo ennen neurologille menoa olin itse ollut sitä mieltä että kakkosen reisilihakset olivat erilaiset kuin ykkösen (tuntui että lihakset eivät olleet jänteväät vaan luun päällä oli sellaista löllöä massaa) ja yläkroppa vaikutti suurelta alakroppaan verrattuna (isopäinen ja harteikas, "supermiehen muotoinen" ), nivelistä en kyllä osannut sanoa mitään. Tietysti meillä oli myös se kakkosen tolkuton sairastelu ja itseasiassa juuri ennen kuin menimme neurologille kakkosella oli ollut hirveä 1,5vko kestänyt oksutauti (olimme tiputuksessa 2vrk), joten lihakset olivat varmasti heikkossa kunnossa jo ihan taudinkin vuoksi. Meillä molemmat lapset ovat myös olleet erittäin varman päälle ottajia, eli eivät uskalla uusia juttuja yrittää ennen kuin ne osaavat. No, eipä ole kumpikaan juurikaan tippunut mistään tai kaatuillut. Erittäin varovaisia siis, mutta niin vain kuitenkin esikoinen oppi ihan normiajassa liikkumaan.
Jos tuntuu että syy voi olla yliliikkuvissa nivelissä tai heikoissa jalkalihaksissa (kuten meillä ) niin hyppykiikku, runsas kävelyttäminen, käveleminen vuoroin tukevilla sisätossuilla, sukilla ja paljain jaloin (!!) voi auttaa asiaa. Neurologilla käynnin jälkeen meillä alkoi kakkosen "treenaaminen", koska hän tykkäsi kävellä kävelyttäen kävelytin häntä kokoajan sisällä ja ulkona (ja isin ollessa kotona kävelytimme häntä välissämme), tätä ennen en ollut paljoakaan häntä kävelyttänyt kuten en ykköstäkään, kun ajattelin että sillätavoin mielenkiinto yrittää kävelyä itse olisi korkea :headwall: tyhmä minä! Ostimme hyppykiikun kakkoselle tosiaan 1v5kk iässä
ja ostin sisäkengät (remmisandaalit) ja ostin muutamat pitkikset lisää että päivällä saattoi helposti heittää vain sukat jalasta ja silti ei tyttö paleltunut. Jalkojen hermoradoille tekee hyvää saada erilaisia aistimuksia (kengät, sukat ja etenkin ne paljaat jalat), vilkastuttaa hermoratojen viestintäliikennettä (lisää hermoimpulsseja) ja hermoradat vahvistuvat. Lisäksi kävelytin kakkosat rappusissa paljon (meillä on kaksikerroksinen talo, helpotti asiaa...), niin että tuin käsistä mutta annoin lapsen tehdä itse lihaksillaan nousuvaiheen ponnistustyön.
Ja sitten lohdutukseksi: tiedän muutamia nykyään aikuisia ihmisiä jotka ovat aikanaan oppineet kävelemään vasta siinä 1v9kk kieppeillä, ja ihan normaaleja ovat
, eli ei myöheinen liikkumaan oppiminen tarkoita että taustalla olisi jotain hoitoa vaativaa asiaa. Lisäksi kun katsoin Dr. Philistä :snotty: jakson jossa äidillä oli kuuro sokeat kolmoset jotka kävelivät niin ajattelin että kyllä suurinosa lapsista, joilla voi olla suuriakin vaikeuksia oppii kuitenkin kävelemään. Jakso kyllä pisti vähän miettimään etä mistä sitä itse oikein viitsiikään valittaa.
Olimme muuten lasten kanssa Hoplpissa eilen ja kivaa oli kaikilla, siellä kakkonen sitten alkoi nousemaan pystyyn tuetta!! Katsotaan jatkuuko kotona
Mutta kyllä se nyt on todistettu että kakkonen osaa, katsotaan vain milloin siitä tulee rutiinia. Voi miten ihanaa, että vihdoinkin sekin onnistuu :heart: :heart: . Itsellä oli tosi ihana olo herätessä kun ajattelin vain että senkin kakkonen nyt oppi ja oppii nyt lähiaikoina nousemaan tuetta varmasti enemmän. Kyllä sitä on pienistä jutuista onnellinen. Kait se kunnon puhekkin sitten tulee sieltä varmaan ajallaan, mutta varmaan mattimyöhäisten joukossa.
Voimia muille näiden asioiden kanssa painiville :hug: ja hyvää pääsiäistä!