Tyttö ei enää suostu tekeen potalle pissaa

  • Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti
apua
Mulla on kohta 1,2 v tyttö, joka on tehnyt potalle kakat n. 9 kk ikäisestä ja pissannut aina herättyään ja/tai ruuan jälkeen potalle. Kaikki on sujunut tähän asti hienosti, mutta nyt on alkanut tekemään sitä, että istuu potalle hetken, nousee melkein heti pois ja tekee melkein poikkeuksetta pissat potan viereen! Nauraa päälle, vaikka olen yrittänyt suhtautua tapahtuneeseen aina niinkuin en huomaisikaan koko asiaa eli en ole torunut, en nauranut tms. Kakat tekee kyllä edelleen ihan hyvin pottaan, joskus harvoin vaippaan, kun en ehdi tai huomaa laittaa potalle.

Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Onkohan tää jotain oman tahdon osoittamista? Tytöllä on kyllä selvästi huomattavissa jonkunlaista uhmaa muissakin asioissa, mutta tuntuu, että teenkö tään pottahomaan kanssa nyt jotain väärin ja myöhästytän kuivaksi oppimista väärällä toiminnallani? Pitäisikö unohtaa koko potta vähäksi aikaa? Kokemuksia ja neuvoja kaipaisin kokeneemmilta?
 
sai pikaseen
Meillä oli vastaavaa ja hommasin pyttyyn supistajan.Muutama kk mentiin pelkästään pytyllä.Nyt taas kelpaa jo pottakin.
Kannattaa kokeilla tuota supistajaa ja sitten vähän ajan kuluttua pottaa.Pidä potta silti esillä.
 
Tai sitten tyttö haluaa nähdä kun pissa tulee? Meillä ainakin poika just eilen pissasi lattialle vessassa kun olin saanut housut jalasta veke ja iloissaan osoitteli sitä ja totesi, että "kato" :D

Joskus jos ei pissa tule pottaan, niin pyttyyn kyllä. Ei ole sellaista supistajaa hankittu, eli ihan muuten siinä istuksii.
 
Rouvahuldahuoleton
Meillä on supistaja sekä muutama potta, tyttöä istutetaan aika paljon (nyt vähemmän kun turhauduin)... mitään ei suostu/tajua tehdä, istuu vaan ihan huvikseen ja pieraisee ehkä pari kertaa. Niin ja ikää on 1v8kk, olen aivan neuvoton jo.
 
eva
Pottailkaa paikassa, jossa lattian kastuminen ei haittaa ja riepuja pissan kuivaamiseen on käden ulottuvilla. Ei kannata ottaa stressiä lasten päähänpistoista jotka ovat oikeasti aika harmittomia. Tuskinpa tämä temppu häntä jaksaa kovin montaa viikkoa kiinnostaa.
 
Onkohan tuo "potan viereen pissaaminen" jonkinlainen "pakkotesti" useammalle lapselle?

Myös meillä tyttö keksi kokeilla miltä tutuisi pissata potan viereen ja sekös sitten hänestä oli hauskaa. Myönnän, ei ollut äidistä lainkaan kivaa ja piti kovasti ponnistella, ettei tullut annettua kiukkuista palautetta asiassa.

Onneksi hermot kestivät. Selostin tytölle, että kukaan ei pissi potan tai pytyn viereen, mutta jos hän tätä haluaa kokeilla niin menemme vessaan kokeilemaan (meillä oli sallittu pissalla käynti myös parissa muussa paikassa jossa hän sai seurata touhujani potalla ollessaan).

Melko pian palattiin normaaliin päiväjärjestykseen, hän ei viihtynyt yksikseen vessassa, lie ollut suurin syy asiaan ja tietysti myös kehut: "Tiesin sinä osaat tuon aivan oikein". Siinä sivulla sain siirretyksi myös pottailun lopulta yksinomaan vessan puolelle,
 

Yhteistyössä