Tyttöäni haukutaan "läskiballerinaksi". Harrastaa siis balettia ja on vähän pyöreä. Muita tanssijoiden äitejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrittäisin kannustaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yrittäisin kannustaa

Vieras
Ja minun sydän särkyy. Tyttöni harrastaa balettia ja ikää hänellä 11v. Tyttö ei ole ihan balleriinan mitoissa, mutta hänellä on kova tahto edetä lajissaan. Ikävä kyllä fakta taitaa olla, että hänellä ei ole soveltuvaa fysiikkaa siihen muutenkaan, siis tuon pyöreyden lisäksi. Itse taas tahtoisi ammattitanssijaksi, on harrastanut 4 vuotta.

Eilen, kun hain tyttöä harkoista, kuulin kun muut saman ryhmän tytöt kuiskuttelivat hänestä ja sanoivat läskiballeriinaksi:/ Ohjaajat eivät anna hänelle ikinä mitään hyviä rooleja esityksissä, usein vaan pieniä ja huomaamattomia rooleja. Tuntuu, että ohjaajatkaan eivät usko tyttööni. Muut menevät eteen päin, mutta minun tytölleni ei edes ehdoteta edistyneempien ryhmään vaihtoa.

Nyt 4 vuotta tuota alaa ja harrastusta seuranneena olen nähnyt, miten armoton laji on kyseessä. Nuoria syömishäiriöisiä näkyy paljon ja pitää olla juuri tietynlainen vartalon malliltaan jne.Ei saa poiketa muotista tai ei voi pärjätä. Aloittelijoiden ja ihan pienten ryhmissä toki ollaan sallivampia, mutta meno muuttuu sitten isommilla. Tuntuu, että olisi helpompi jos tyttö lopettaisi koko touhun.

Millaisia kokemuksia teillä muilla tanssijoiden äideillä on baletista ja sen vaatimuksista?

Alkuperäinen kirjoittaja yrittäisin kannustaa;27698398:
Ja minun sydän särkyy. Tyttöni harrastaa balettia ja ikää hänellä 11v. Tyttö ei ole ihan balleriinan mitoissa, mutta hänellä on kova tahto edetä lajissaan. Ikävä kyllä fakta taitaa olla, että hänellä ei ole soveltuvaa fysiikkaa siihen muutenkaan, siis tuon pyöreyden lisäksi. Itse taas tahtoisi ammattitanssijaksi, on harrastanut 4 vuotta.

Eilen, kun hain tyttöä harkoista, kuulin kun muut saman ryhmän tytöt kuiskuttelivat hänestä ja sanoivat läskiballeriinaksi:/ Ohjaajat eivät anna hänelle ikinä mitään hyviä rooleja esityksissä, usein vaan pieniä ja huomaamattomia rooleja. Tuntuu, että ohjaajatkaan eivät usko tyttööni. Muut menevät eteen päin, mutta minun tytölleni ei edes ehdoteta edistyneempien ryhmään vaihtoa.

Nyt 4 vuotta tuota alaa ja harrastusta seuranneena olen nähnyt, miten armoton laji on kyseessä. Nuoria syömishäiriöisiä näkyy paljon ja pitää olla juuri tietynlainen vartalon malliltaan jne.Ei saa poiketa muotista tai ei voi pärjätä. Aloittelijoiden ja ihan pienten ryhmissä toki ollaan sallivampia, mutta meno muuttuu sitten isommilla. Tuntuu, että olisi helpompi jos tyttö lopettaisi koko touhun.

Millaisia kokemuksia teillä muilla tanssijoiden äideillä on baletista ja sen vaatimuksista?

Ei se johdu siitä että on pyöreä vaan siitä minkä olet itsekin todennut. Fyysiset ominaisuudet eivät ole hänellä sellaiset että hän tulisi etenemään pitkälle, joten häntä pidetään harrastelijana.

Se ei ole huono asia. Vain murto-osa päätyy tanssijaksi, loput ovat niitä harrastajia. Ja sekin voi olla huippuhienoa!!

No mä en ole tanssijan äiti, mutta itse harrastin balettia n.8v. Se oli kieltämättä aika raakaa touhua, mä olin hoikka eli sen suhteen ei ollut ongelmaa, mutta muutama kaveri sai ihan opettajalta kuulla olevansa liian muodokas jatkamaan enää ammattilaiseksi. Mun äiti "pakotti", mut loepettamaan kun nää tuli ilmi. Oltiin kuitenkin sellasia 12-14v tyttöjä, jotka alkoivat saamaan muotoja niin oli aika rankkaa palautetta.
Jatkoin sitten seuraavat 10v showtanssin parissa, joka huomattavasti rennonmpaa mutta kuitenkin ihan kunnon tanssia.

Joo baletti on kyllä raaka laji. Liian moni lasten harrastus on sellainen, että kun sen aloittaa, ei sitä saa pitää vain iloisena harrastuksena, vaan väistämättä aletaan kyselemään vuoden parin päästä, että lopetatko vai alatko kilpailemaan etc.. Jos löytyisi joku harrastusbaletti tytölle? Ei varmaan ole kiva jos joku sitten hälle alkaa sanomaan, opettaja tms, ettei sinusta tule oikeaa balettitanssijaa kun olet pyöreämpi. :/ Tosin tottahan se on, että se vaikuttaa asiaan.

Minä ohjaisin tyttäreni toisen tanssiharrastuksen pariin. On tosiaan paljon tanssilajeja, joissa pieni pyöreys ei ole hidaste eikä etenkään este. (Ja tuskinpa tyttösi on pyöreäksi jäämässäkään, pituuskasvu tulee kyllä taas ja tasaa tilannetta.)

Tyttösi on pian iässä, jossa jokainen omaan ulkonäköön ja etenkin painoon liittyvä vihjaus aletaan ottaa vakavasti - pahimmillaan tuo harrastus lieveilmiöineen voi tehdä hänen itsetunnolleen ja sen myötä jopa terveydelleen pahaa jälkeä.

Tyttö pitäisi kuitenkin saada innostumaan toisesta lajista niin, ettet sanoisi hänen pyöreytensä olevan syynä... Jos kehuisit hänen muita ominaisuuksiaan ja sanoisit niiden käyvän vaikka showtanssiin?

baletti ja taitoluistelu ovat tosi ulkonäkö keskeisiä lajeja. Itselläon kokemusta omien lasten kautta taitoluistelusta ja on ihan törkeää että 4 vuotiaiden vanhemmille sanotaan että"edistyneimpien ryhmään ei pääse jos ei tule harjoituksiin 2x/viikko ja vielä jumppa päälle ja sen lisäksi harjoittele kotona", lisäksi vähän pyöreämmän äidille sanottiin että ei kannata edes yrittää edistyneempien ryhmään, koska ulkomuodosta kuulemma huomaa ettei ole luistelijaksi... Tuolla on se systeemi että luistelukoulussa voi olla max. 2 vuotta, jos siinä ajassa ei pääse edistyneempien ryhmään on harrastus lopetettava, niiin ja kypärää ei saa enää käyttää edistyneempien ryhmässä, se kuulemma haittaa liikkeiden tekoa...

anna jatkaa jos kerran haluaa, ja yritä vain kannustaa ja opettaa suhtautumaan noihin haukkujiin niinkuin muihinkin kiusaajiin. Lapsen fysiikka muuttuu tuosta vielä ja hän saattaa hoikistua kun kasvaa pituutta, ja juuri sillon balettiharrastus on todella hyvä ja antaa mm.hyvän ryhdin loppuelämäksi jos teinivuodet harrastaa. Riippuu täysin opettajasta millainen ryhmä on (kilpailua on aina), antaako toisten haukkua, arvosteleeko itse fyysisiä ominaisuuksia jne. Toista tanssiopistoa voi aina kokeilla jos yhdessä on huono ryhmähenki. Harrastin itse vuosia balettia, ja kuntien tanssiopistoissa oli vähiten kilpailua ja parhain ryhmähenki.

Mun tyttö käy tanssimassa orient mixiä. Harjottelun on tarkotus olla kivaa, eikä ahdistavaa. Tää on tällästä itämaisella tanssilla maustettua lapsille tarkoitettua. Itämaisessa kaikki aikuisetkin on eri kokoisia ja näköisiä ja eri tasoisiakin. Ei ole semmosta ankaraa erottelua tai nyppimistä.

Varsinkin lapselle harrastuksen pitäisi olla kivaa. Sen pitäis olla jotain, joka antaa voimia, eikä vie sitä.

[QUOTE="vieras";27699058]Tyttö syö väärin. Ruokavalio kuntoon.[/QUOTE]

Mistä sä tiedän tytön ruokavalion? jos kuluttaa yhtä paljon kuin syökin joka kuullostaa ihan loogiseltakin jos ei siis harrasta muuta liikuntaa kuin tota balettia kun sitä ei varmaan kovin useasti viikossa vielä ole. Lapsena on ok olla pyöreä, tossa iässä ei todellakaa lähetä laihduttamaa, ei varsinkaan harrastuksen takia kun ei ole tarvettakaan. Kunhan paino ei lähde nousuun niin kyllä hänestä ajallaan hoikka tulee kun pituus ottaa kiinni.

Mun tyttö käy kanssa opistolla tanssimassa ja on sanonut että balettilaisten asenne on välillä vähän "epäkiva". Ehkä se on vähän elitistinenkin laji... Tytär on tanssinut street-tanssia jo useamman vuoden ja tykkää siitä sekä opettajastaan.

Oma tyttöni harrastaa balettia(ekaluokkalainen), ja kyllähän moni tytöistä on vähän pyöreä.

Minä en näe tässä mitään ongelmaa, koska suurimmalle osalle baletti on vain harrastus, erittäin harvasta on ammattitanssijaksi.
Miksei balettia saa harrastaa pyöreämmät?

Kyllä ne ammattiballeriinoiksi aikovat käyvät sitten ihan yksityis- /lisätunneilla ryhmätuntien lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;27699151:
Mun tyttö käy kanssa opistolla tanssimassa ja on sanonut että balettilaisten asenne on välillä vähän "epäkiva". Ehkä se on vähän elitistinenkin laji... Tytär on tanssinut street-tanssia jo useamman vuoden ja tykkää siitä sekä opettajastaan.

Mun tytär lopetti baletin 11-vuotiaana kun laji alkoi mennä aika vakavaksi... siellä alettiin ihan oikeesti "painostamaan" ja näyttämään ettei ole hyvä juttu jos ei etene. Kaikki hauskuus katosi ja ilmapiiri muuttui täysin.

Tuntuisi kyllä tosi pahalta tollainen. Itse kanssa ohjaisin tytön jonkun muun tanssilajin pariin. Tai jos olisi joku sellainen balettitunti missä ei tuijoteltaisi pienten kasvuiässä olevien tyttöjen muotoja vaan keskityttäisiin ihan vaan tanssin iloon.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Baletti on kurinalainen laji, niinkuin joku jo sanoikin. Ja balettiin on panostettava tosissaan jo aika pienestä lähtien kovasti, jotta suoriutuu lajin vaatimuksista isompana. Tämän toivottavasti kaikki vanhemmat tiedostaa, kun haaveilevat lapsestaan baletti tanssijaa ja vievät sen pienenä balettitunneille. Silloin ehkä osaa asennoitua siihen mitä baletti tuo mukanaan.

baletti ja taitoluistelu ovat tosi ulkonäkö keskeisiä lajeja. Itselläon kokemusta omien lasten kautta taitoluistelusta ja on ihan törkeää että 4 vuotiaiden vanhemmille sanotaan että"edistyneimpien ryhmään ei pääse jos ei tule harjoituksiin 2x/viikko ja vielä jumppa päälle ja sen lisäksi harjoittele kotona", lisäksi vähän pyöreämmän äidille sanottiin että ei kannata edes yrittää edistyneempien ryhmään, koska ulkomuodosta kuulemma huomaa ettei ole luistelijaksi... Tuolla on se systeemi että luistelukoulussa voi olla max. 2 vuotta, jos siinä ajassa ei pääse edistyneempien ryhmään on harrastus lopetettava, niiin ja kypärää ei saa enää käyttää edistyneempien ryhmässä, se kuulemma haittaa liikkeiden tekoa...

Hyvä, että edes yhdessä lajissa on varmuudella kauniita naisia.

Mistä sä tiedän tytön ruokavalion? jos kuluttaa yhtä paljon kuin syökin joka kuullostaa ihan loogiseltakin jos ei siis harrasta muuta liikuntaa kuin tota balettia kun sitä ei varmaan kovin useasti viikossa vielä ole. Lapsena on ok olla pyöreä, tossa iässä ei todellakaa lähetä laihduttamaa, ei varsinkaan harrastuksen takia kun ei ole tarvettakaan. Kunhan paino ei lähde nousuun niin kyllä hänestä ajallaan hoikka tulee kun pituus ottaa kiinni.

Silloin laihdutetaan, kun tarvetta on. Vaikka sitten 11 vuotiaana. Vaikea sitä myöhemminkään on korjata.

Yhteistyössä