Tyttö kaatui, loukkasi kätensä :/ Kokemuksia kaipaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pesky Pixie

Aktiivinen jäsen
11.09.2008
26 526
2
36
Meillä siis tyttö ulkoleikeissä kaatui, niin etten itse nähnyt tapahtumaa. Tuli itkien luokseni, ja valitti kaatumista. Kyynärpäässä oli naarmuja, ja siihen laitettiin laastari, ja hetken kuluttua tyttö meni jatkamaan leikkejään. Palasi sitten pian kuitenkin takaisin itkuisena ja kivuliaana, sanoi että käteen sattuu. :| Oli kovin flaati, itkuinen ja onneton. Laitettiin käsi koholle ja siihen kylmää. TK:ssa käytiin, siellä puolen tunnin odotuksen aikana neiti selkeästi virkistyi, ryhtyi juttelevaiseksi ja iloiseksi omaksi itsekseen. Lääkäri käänteli kättä, kokeili liikkuvuutta ja liikeratoja (tai jotain, en mä niitä niin ymmärrä :D ) ja sanoi, että käsi ei ainakaan ole sijoiltaan (lapsi osoitta kivun kyynärvarteen hiukan kyynärpään alapuolelle), ja oli sitä mieltä että se ei myöskään olisi murtunut koska lapsi ei sen kivuliaampi ollut. Olin sitten samaa mieltä, että turha lähteä kauemmas päivystykseen, mutta...

:|

Nyt en oikein tiedä. Lapsi edelleen valittelee, että käsi on kipeä, ennen nukkumaan menoa ei sitä halunnut käyttää, pitää vaan kantosideasennossa vartaloa vasten. Haluaa nukkua tyynyt käden alla. Turvotusta ei ole, eikä mustelmaa. Voisiko se kuitenkin olla murtunut?

Tuskin on murtunut. Se osui varmaan lujaan siihen arkaan hermoon, jonka varmaan itsekin tiedät. Silloin voi tuntua kipua päivän - pari. Sehän sattuu vähän aikaa julmetusti kevyemmästäkin iskusta.

Kyllä kovasta tärähdyksestäkin voi olla tosi kipeä. Minkä verran olet antanut kipulääkettä? Yöllä sitä ei kuitenkaan missään kuvata, ja jos on mahdollista antaa kipulääkettä enenmmän, ja lapsi saa nukutuksi, niin katsoisin aamulla tilannetta uudestaan

Alkuperäinen kirjoittaja viuh:
Tuskin on murtunut. Se osui varmaan lujaan siihen arkaan hermoon, jonka varmaan itsekin tiedät. Silloin voi tuntua kipua päivän - pari. Sehän sattuu vähän aikaa julmetusti kevyemmästäkin iskusta.

Ahaa, ihan totta. Mulla on joskus siihen kyynärhermoon (?) osunut, mutta se on mennyt aika nopeasti ohi... ehkä se voi olla sitäkin.

Mun tytöltä murtui reilut pari viikkoa sitten ulna ja radius.
Oli kyllä tosi kipeä, ennen kuin saatiin se oikeaan asentoon ensiavussa. Uskoisin että sun tyttös valittais paljon enemmän jos se olisi murtunut. Lääkäri kuitenkin siis katsonut tilanteen niin kyllä mä luottaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei tarvittu liäkäriä:
Kyllä kovasta tärähdyksestäkin voi olla tosi kipeä. Minkä verran olet antanut kipulääkettä? Yöllä sitä ei kuitenkaan missään kuvata, ja jos on mahdollista antaa kipulääkettä enenmmän, ja lapsi saa nukutuksi, niin katsoisin aamulla tilannetta uudestaan

No sitä mä lähinnä nyt illalla ajattelinkin, etten viitsis lähteä kauemmas kuvaamaan, kuvaa sitten huomenna kun täällä on röngten auki. Meillä ei oikein ole muuta särkylääkettä kuin tuota parasetamolia, sitä olen antanut kyllä mahdollisimman paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:
Mun tytöltä murtui reilut pari viikkoa sitten ulna ja radius.
Oli kyllä tosi kipeä, ennen kuin saatiin se oikeaan asentoon ensiavussa. Uskoisin että sun tyttös valittais paljon enemmän jos se olisi murtunut. Lääkäri kuitenkin siis katsonut tilanteen niin kyllä mä luottaisin.

Niin. Musta on jotenkin outoa kun lapsi on noinkin kipeä, koska hän harvoin valittaa kipua tai on muutenkaan noin voipunut. Mutta toisaalta olen kyllä nähnyt potilaita, joilla on kunnon murtuma, ja he ovat kyllä todella kipeitä... :/ äh, en nyt yhtään tiedä mitä tehdä.

Kuulin vasta tapauksesta jossa lapsella oli ollut jonkin asteinen murtuma jalassa, oli sattunut perjantaina, mutta vasta seuraavalla viikolla, alkuviikosta oli käynyt lääkärissä. Ei ollut ollut turvotusta, mustelmaa eikä muuta paljaalla silmällä havaittavaa vammaa. Kipeä se kaiketi oli ollut jonkin verran.
Jos lapsi nyt aamusta yhtään valittaa niin käytä uudestaan lääkärissä, saat itselle mielenrauhan ainakin.

Ite käytin tytön juhannusta ennen röntgenissä kun jätto sormen oven väliin, vähän hätäisesti kiikutin lääkäriin koska meidän tk oli menossa juhannukseksi kiinni, päivystys olisi ollut n. 40 km päässä, autottomalle ihmiselle vähän turhan kaukana....
Ja turha reissu siis oli.

Hyvin tässä taisi kuitenkin käydä. :) Tyttö valitteli yön ajan kättään, ja sattui vielä putoamaan sängystä aamuyöstä. :| No, aamulla kipu oli kuitenkin poissa ja nyt on neiti touhunnut kätensä kanssa ihan normaalisti. :)

Yhteistyössä