Tyttö 3,5kk ei juo pullosta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jouskari-80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siski kannattaa opettaa juomaan pullosta jo ihan vastasyntyneenä niin ei käy näin. Minä päätin jo raskausaikana että halua opettaa lapsen myös pullolle, ostin rintapumpun ja pullot valmiiksi ja aloin pumppailemaan heti sairaalasta pääsyn jälkeen. Hyvin oppi tyttö imemään rinnasta ja syömään pullosta kun annettiin molempia heti syntymän jälkeen. Ja pääsi äitikin vähän välillä käymään vaikka kaupassa ilman painetta että vauva huutaa nälissään. Ihan turha minusta syyllistää sitä jos äiti haluaa hieman vapaa-aikaa vauvasta, se on ihan tervettä. Eikä todellakaan tarkoita sitä että baariin pitäisi heti päästä. Minus pää ei olisi ainankaan kestänyt neljää kuukauttaa olla koko ajan kiinni vauvassa.

Sama meillä - siis että ei olis pää kestänyt olla 24 h kotona neljän kuukauden ajan kahden pienen lapsen kanssa. Isä on kokenut todella antoisaksi olla kotona lasten kanssa ja minä erittäin tärkeäksi, että pääsen esim. urheilemaan säännöllisin väliajoin. Kilotkin ovat karisseet huomaamatta. ;) Kaikki voittavat! Ja uskokaa tai älkää, lapset ovat erittäin tyytyväisiä järjestelyyn - ei mitään traumoja, vaikka ovatkin olleet isän kanssa kotona!

Meilläkin lapsi lopetti tuttipullon hyväksymisen viimeistään 2kk iässä. Mutta koska hän on saanut muutamat tipat korviketta joskus kerran 1kk iässä, niin eihän hän täysimetetyksi kelpaa :laugh: Kaikesta täällä väännetäänkin kättä.

Mutta pihviin. Mä en sitä tuttipulloa sitten tarjonnut ollenkaan. 5kk iässä aloin opettamaan nokkamukille. Kun piti päästä töihinkin kohtapuoleen :p . Isä siirtyi kotiin 7kk kohdalla ja silloin poika ryhtyi mielellään juomaan nokkiksesta, joten kyllä siinä meni pitkään ennenkuin tissille korvike hyväksyttiin.

Tuttipulloista ei kelvannut Nuk eikä Avent. Nokkamukeista ei kelvannut Mam, mutta Avent oli se hyvä meille.

Tää on kumma paikka, jos kysyt neuvoa jostain, niin jo on ne hurskastelijat täällä sormea heristämässä ja jakamassa ajatuksiaan asian vierestä. Ehkä ne ovat niitgä jotka eivät omaa elämää kestä ja tahtovat muillekin pahan mielen. Sääli heidän lapsiaan (jos sellaisia on), joutuvat kasvamaan katkeran äidin huomissa :(

Toivoin myöskin järkeviä vastauksia koska meillä samantapainen ongelma. Se tosin huomattu että luonnonkumitutti kelpaa paremmin kuin silikoni. Ja imetyksestä, joillain ei vain maito riitä, ja kuuluuko se edes muille, pääasia että lasta ruokitaan ja tästä huolehditaan. Mutta kiito taas te provoilijat ja jeesustelijat panoksestanne tässäkin keskustelussa.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Jouskari-80:
Anteeksi huomautus, mutta jos annat joskus pullosta korviketta niin et sinä millään täysimetyksellä sitä vauvaasi pidä. Täysimetyksellä vauvan suolistoa ei ole altistettu millekään muulle kuin sille rintamaidolle ja vauva saa kaiken ravintonsa rinnasta.

Sori, en vastannut kysymykseesi, mutta pistää vaan ärsyttämään nämä jotka syöttää kolmen ruokalajin illallisia lapsilleen ja puhuvat täysimetyksestä.

No ihan miten vaan mutta jos 6 ekaa kk on pelkällä rinnalla ja ehkä kerran kk saa yhen annoksen korviketta(ja mieluusti siis antaisin omaa pumpattua jos kerkeis/pystyis/jaksais pumpata) ni kyllä mun mielestä voidaan puhua täysimetyksestä...mutta se nyt ei ollut tän jutun pointti alkuunkaan...

Ei siinä kyllä muuten puhuta täysimetyksestä. Etkö käsitä sitä eroa? Oikeasti täysimetetyn vauvan suolisto ei ole altistunut vielä millekään muulle kuin sille mille sen kuuluukin eli rintamaidolle. Vaikka vain kerran kuukaudessa niin suoliston läpi on silloin kulkenut muutakin.

Eli kun sairaalassa antoivat lapselleni kaksi kertaa korviketta kun ei luovutettua riittänyt kuin pienemmille niin nyt mulla ei ole mahdollisuutta täysimettää lastani..? :o

Onko sulla joku lähde tähän täysimetys-käsitteeseen?

Onhan se muuten tosi kauheeta, kun vauva on jo 3,5kk ja et ole vieläkään päässyt leffaan tai ravintolaan. Mitäs jos miettisit sitä miten lyhyt aika on vuosikin sen lapsesi elämästä ja miettisit, että malttaisitko mitenkään odottaa leffaan menoa sen verran jos se kerran on sinun lapsellesi parasta?

Totta kai haluan ajatella lapseni parasta!?!

Ja niinhän tässä nyt tehdäänkin että "jätetään" homma vähäks aikaa ja kokeillaan myöhemmin uudelleen jos tarvetta.

Neuvolatädin kanssa vaan just keskusteltiin asiasta että on ihan hyvä totuttaa lasta myös pulloon jos vaikka mulle tapahtuisikin jotain tai tulis niin kipeeks tmv.ettei hetkellisesti pystyisi rintaa antamaan ja tosiaan en ole nyt menossa minnekkään tuntikausiksi vaan joskus jonnekkin.

(esikoisen aikana ei sit tosiaan miehen kans käyty missään moneen kk ja olis ehkä hyvä ollut käydä kun tuli parisuhdekriisiä ym.-joo meni vähän asian vierestä) mutta pointtini olikin et voiko tai onko jotain "konstia" olemassa vai auttaako aika.

Koska tarkoitus ei ole huudattaa pientä todellakaan.

Ilman muuta siirrän menoni sitten tuonnemmaksi jos tilanne näin vaatii.

Ei tarvitse aina kärjistää näitä juttuja! =)

Ei taida olla sukupuolikysymys ainakaan, meillä 9kk poju ei ole tajunnut tuttipullon ajatusta vielä, eikä enää tietty yritetäkään. Aika monet halvat ja kalliimmat tuttivaihtoehdotkin kokeiltiin. Nokkamukista tai mukin reunasta hörppii vettä, mutta mitään muuta ei juo, niin että voisi esim. imetykseen verrata. En tietty tiedä paljonko tissimaitoa tulee, mutta kai riittävästi kun itsekseen imemisen lopettaa eikä sen jälkeen ole nälkäinen. No, se asia erikseen. Mutta tarjoamalla ja kokeilemisella voi oppia sinun tyttösi. Kunhan ajattelee, ettei nyt yritetäkään syöttää vaan kokeilla maistusiko joku pullosta. Kyllä minusta olisi ollut ihanaa, jos joskus olisi voinut edes rauhassa ruokakaupassa käydä ilman, että miettii koko ajan onko siellä kotona jo nälkä ja miten miehet pärjää. Rintaruokinta on tosi hyvä juttu, mutta ei se sinusta maailman parasta äitiä vielä tee, joten jätä niuhot kommentit omaan arvoonsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Loimeri:
Tää on kumma paikka, jos kysyt neuvoa jostain, niin jo on ne hurskastelijat täällä sormea heristämässä ja jakamassa ajatuksiaan asian vierestä. Ehkä ne ovat niitgä jotka eivät omaa elämää kestä ja tahtovat muillekin pahan mielen. Sääli heidän lapsiaan (jos sellaisia on), joutuvat kasvamaan katkeran äidin huomissa :(

Toivoin myöskin järkeviä vastauksia koska meillä samantapainen ongelma. Se tosin huomattu että luonnonkumitutti kelpaa paremmin kuin silikoni. Ja imetyksestä, joillain ei vain maito riitä, ja kuuluuko se edes muille, pääasia että lasta ruokitaan ja tästä huolehditaan. Mutta kiito taas te provoilijat ja jeesustelijat panoksestanne tässäkin keskustelussa.

MIksi se sinusta tarkoittaa sitä, että en kestä omaa elämääni ja muuta löpinää, jos minä haluan laittaa lapseni ja lapsen parhaan etusijalle. Sen sijaan, että pähkäilisin, että millainen tutti tai nokkamuki nyt ikimaailmassa kelpaisi tuolle, että minä pääsisin jonnekin.

Ja ei - minulla ei ole paha mieli eikä ole minun lapsellanikaan, koska hänen ei ole tarvinnut väkisin opetella jotain pullojensyöntiä vaan hän on saanut sitä mikä hänelle on parasta. Ja tänäänkin otan 8kk vauvan mukaani ostoksille, koska mikään ei ole sen näppärämpää.

Ja lisätään vielä, että ei ole mikään esikoinen tuo vaan kolmas lapsi.

Onneksi joku muukin on tätä mieltä! Mä jo pelkäsin, että täällä on pelkästään jotain imetyskiihkoilijaäitejä, jotka elävät elämäänsä pelkästään lapsen kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja slörde:

Onneksi joku muukin on tätä mieltä! Mä jo pelkäsin, että täällä on pelkästään jotain imetyskiihkoilijaäitejä, jotka elävät elämäänsä pelkästään lapsen kautta.

En ole imetyskiihkoilija, vaikka termit tunnenkin. En myöskään elä lasteni kautta, mutta olen kyllä sitä mieltä, että ei ole heppoinen homma omistautua ensimmäiseksi vuodeksi sille lapselle. En koe luopuvani siinä mistään. En kokenut raskausaikanakaan luopuvani mistään kun en syönyt tuorejuustoja ja maksalaatikoita.

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Lapsi varmaan nauttii suunnattomasti kun pääsee hikiseen jouluruuhkaan. Onnea vain ihanaan reissuun ja hyvää joulumieltä :D

Siis miten lapsi nyt kärsisi siitä, että saa istua rattaissa tai ostoskärryissä. Ei ne ihmiset hänen päänsä päällä seiso. Ihan tavallisesta kauppareissusta se häneltä käy. Eikä mene kenenkään joulumieli pilalle.

En ole imetyskiihkoilija, vaikka termit tunnenkin. En myöskään elä lasteni kautta, mutta olen kyllä sitä mieltä, että ei ole heppoinen homma omistautua ensimmäiseksi vuodeksi sille lapselle. En koe luopuvani siinä mistään. En kokenut raskausaikanakaan luopuvani mistään kun en syönyt tuorejuustoja ja maksalaatikoita.

Kerropa minulle, miksi isä ei saisi olla lasten kanssa kotona ja minä olla töissä? En ymmärrä. Miksi äitiä syyllistetään, jos hän opettaa lapsensa pulloa syömään, jotta voisi lähteä töihin ja jotta isä voisi jäädä lapsensa kanssa kotiin, kun hän sitä haluaa?

Niin no, minäpä tein vielä senkin järkyttävän asian, että söin raskaanaollessani aurajuustoa :p Ja vaikka siis tosiaan imetän yötä päivää, niin kyllä todella silloin tällöin -voisi tähän ikäkauteen sanoa jopa usein- koen joutuvani uhraamaan omasta elämästä ja jaksamisesta. Mutta sitähän se on, niinkuin on moneen kertaan todettu, osa nauttii vauva-ajoista enemmän kuin toiset. Siksi ONNEKSI on myös toisille joitain helpottavia keinoja kuten pulloruokinta. Katsos kun jotkut äidin mielllään antaisivat vauvasta vähän isällekin, jos mitenkään sitä saisivat irti rinnoistaan...

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Lapsi varmaan nauttii suunnattomasti kun pääsee hikiseen jouluruuhkaan. Onnea vain ihanaan reissuun ja hyvää joulumieltä :D

Siis miten lapsi nyt kärsisi siitä, että saa istua rattaissa tai ostoskärryissä. Ei ne ihmiset hänen päänsä päällä seiso. Ihan tavallisesta kauppareissusta se häneltä käy. Eikä mene kenenkään joulumieli pilalle.

Mutta ajattelepa mikä määrä pöpöjä siellä lentelee rakkaan lapsesi päälle :O
Että pistää ärsyttämään nämä turhat imetysvouhotukset pilkun nussimiset!

meillä oppi juomaan Aventin tuttipullosta 2.5kk ikäisenä.pumppasin rintamaitoa pulloon ja ja laitoin eka nännin suuhun, sitten vaihdoin vaivihkaa pullon tutin suuhun (Aventilla on rinnan muotoon mukailtu ensi kumi joka toimii samoin kuin äidin rinta,maitoa ei tule liikaa)toimi meillä suosittelen. =)

Jo löytyy täältäkin jeesustelijoita. Mä voin myöntää, että vaikka olen hyvinkin koti-ihminen ja lapset kulkee melkein aina mukana paikasta toiseen niin kyllä minun hermoja rassasi jo suunnattomasti kun täysimetin sen 4 kk ja varsinkin loppuvaiheessa vauva oli oikeasti melkein koko ajan tissillä. Huh helpotus, kun sai alkaa antaa kiinteitä. Pumppaamalla ei tule, pullo alkoi kelvata vasta 10 kk iässä mutta tissitakiainen tuo on edelleen.
Olisi ainakin meidän tapauksessa ollut ihan hyvä jos olisi oppinut pullolle ja korvikkeellekin koska olen joutunut olemaan useamman kerran PAKON edessä pois kotoa, pahimmillaan n. 10 tuntia ja oli mies helisemässä kun ei kelvannut pullo. Onneksi söi sentään jo kiinteitä siinä vaiheessa niin ei ihan nälässä ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Onhan se muuten tosi kauheeta, kun vauva on jo 3,5kk ja et ole vieläkään päässyt leffaan tai ravintolaan. Mitäs jos miettisit sitä miten lyhyt aika on vuosikin sen lapsesi elämästä ja miettisit, että malttaisitko mitenkään odottaa leffaan menoa sen verran jos se kerran on sinun lapsellesi parasta?

Tässä taas yksi jeesustelija, joka istuu himassa tissi lapsen suussa siihen asti, että lapsi lähtee kouluun. Sitten ihmetellään, kun ansiokehitys jää muista naisista jälkeen ja itkeskellään, kun ei töitä heru. Anna muiden elää elämäänsä just niin kuin ne haluaa, ja syöttää lapselle pullosta vaikka syntymästä lähtien, jos he niin tarpeelliseksi näkevät!

täysi peesi slördelle!! voi hemmetti mitä jengiä täällä, jeesustelu kukoistaa. no, enpä haluaisi olla niden jeesustelijoiden kengissä, sanomattakin on selvää, millaisista ihmisistä on kyse...ei omaa elämää, ei sosiaalista verkkoa ympärillä. ja kukas tuollaista jaksaisi kuunnellakaan. miehennekin (jos teillä enää sellaisia on) varmaan hakevat lupsakkaampaa seuraa muualta. kun eihän sitä voi miehenkään kanssa olla ja hoitaa rakkauslämää, TÄYSIMETYS kärsisi siitä! ja veikkaan, ettei teidän painonnekaan ainakaan alle 100kg ole, kun ei voi käydä urheilemassa ettei TÄYSIMETYS kärsi!

Mä ainakin meinaan opettaa meidän vauvan heti pullollekin kun se tähän maailmaan tulee, nimittäin saa se isäkin aikaa viettää lapsen kanssa, enkä todellakaan aio istua vuotta kotona tissittelemässä. Ehkä en ole sitten ns. hyvä äiti joidenkin mieletä, mutta pitäkööt jokainen mielipiteensä.

Yhteistyössä