Tyttäreni on varas! :O Mitä tein väärin? :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lissukka hissukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lissukka hissukka

Vieras
13 vuotias tyttäreni jäi kiinni varastamisesta. Koululta soitettiin, että luokkatoveri on ilmiantanut hänet. Oli nähnyt ruokatunnilla, kuinka likka oli lähikaupassa tunkenut hihoihinsa kokistölkin ja suklaata. :'( Mentiin sitten miehen kanssa juttelemaan luokavalvojan ja rehtorin kanssa ja tyttö itkien tunnusti näpistelleensä puolisen vuotta herkkuja. :'(

No tultiin kotiin niin 11 vuotias heittää lisää vettä myllyyn. Sanoo, että siskolla on jo pari vuotta ollut herkkuja piilossa ja hänkin on niitä saanut maksuksi hiljaisuudesta. :'( Isosisko on kuulemma myös antanut kondomeja ja valistanut, miten niitä käytetään, sitten kun sen aika tulee... :headwall:

Mitä olen tehnyt väärin, kun toinen varastaa ja toinen on lahjottavissa?! Kukaan ei tee niin kuin sanotaan! :'(

Et oo tehnyt mielestäni mitään väärin (tai no, en tunne sua...) Itsekin varastelin teini-iässä jännityksen takia, kapinoidakseni...Meillä ollut tosi tiukka kuri lapsena ja murrosiässä aloin pistää vastaan ja tein paljon kaikkea tyhmää :ashamed: Tosin omalla kaveripiirillä myös vaikutusta asiaan...

mä varastelin teininä, kaikkea hömppää, ja tupakkaa naapurin pojille (ja vähä itellekin). mitään en olis oikeesti tarvinnu, mutta se jännitys!!! ja just kondomejakin piti hommata et sai leikkipuistossa paukutella..
äitini normaali ihminen, oikeestaan hyvä kasvattaja, sain remmiäkin pienenä.

niin että enpä osaa sanoa, se on se kaveriporukka ja jännitys. tosin ei mulle varmaan koskaan kukaan suoraan sanonut että se on väärin. (tajusin kyllä)

loppu siihen kun naapurin "minna" tuli samoista hommista poliisi-autolla kotiin. silloin säikähdin ja loppu kuin seinään se. äitini ei tiedä tästä, enkä kehtaa kertoakkaan. :O

Alkuperäinen kirjoittaja Surina74:
nuo murrosikäiset ovat joskus holtittomia...sanominen ei aina tai useinkaan auta, kandee miettiä jotain konkreettisia seuraamuksia varastamisesta.

No mitä kauheita tämä murrosikäinen vielä keksii, kun jo 13 vuotiaana jää kiinni tällaisista? 16 vuotiaana varastaa autoja ameriikan malliin? :headwall:

Aikuiseksi kasvaminen ei ole helppoa. Siinä tulee kokeiltua kaikenlaista ja tutkittua oikean ja väärän rajoja, ja virutettua vanhempien ja lähiympäristön pinnaa. Väärin et siis ole tehnyt mitään, kasvattanut vaan asioita ja maailman lainalaisuuksia tutkivan tytön, jolle on nyt tullut ylilyönti.

Tyttäresi onneksi hän jäi kiinni. Keskusteluja niiden jälkeen, paljon koko perheen yhdessä oloa, rangaistuksia, ja sitten vaan luomaan pohjaa uudelle luottamukselle.

Piika-äiti

Mie en usko, että sie mitään oisit tehnyt väärin. Nuoret kapinoivat ja hakevat jännitystä jne.
Sie et kysynyt, mitä nyt pitäisi tehdä, mutta mie kerron yhden asian meidän "salatuista kansioista":
Meillä tyttö näpisti aikanaan lähikaupasta kerran vihon, kynän, kumin ja lehden :|
Mie sain kuitenkin tytön kiinni itse, siis löysin tavarat tytön repusta ja kun en saanut katu-uskottavaa selitystä sille, mistä tavarat on peräisin, laitoin tytön "selkä seinää vasten", ja lopulta tyttö tunnusti näpistyksen.
Siltä istumalta mie vein tytön tavaroineen kauppaan, mentiin kassalle kysymään, missä asian voisi selvittää.
Kassa oli ensin epävarma, soitti sitten paikalle kaupan "vartijan" ja sit mentiin selvittämään asia sen henkilön toimistoon.
Kauppias itse ei ollut sinä päivänä töissä enää illalla, mutta seuraavana päivänä kauppias soitti mulle, ja sanoi että ei tee asiasta poliisiasiaa, koska kävimme itse tunnustamassa.
Tottakai tavarat maksettiin tytön omista rahoista.
Se vartija-mies vielä puhui, että JOS asia toistuu, niin asia menee automaattisesti poliisille.
Sen koommin tytön mielenkiinto ja kapinointi näpistyksiin loppui.

Ja mie en suostu itse uskomaan, että minussa olisi ollut "vika", vaikka tyttö noin tekikin.
Siis siekin vaan, nosta häntä pystyyn ja selvittäkää asiat... Se varmasti helpottaa niin tyttösi kuin omaakin oloasi loppujenlopuksi. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Mie en usko, että sie mitään oisit tehnyt väärin. Nuoret kapinoivat ja hakevat jännitystä jne.
Sie et kysynyt, mitä nyt pitäisi tehdä, mutta mie kerron yhden asian meidän "salatuista kansioista":
Meillä tyttö näpisti aikanaan lähikaupasta kerran vihon, kynän, kumin ja lehden :|
Mie sain kuitenkin tytön kiinni itse, siis löysin tavarat tytön repusta ja kun en saanut katu-uskottavaa selitystä sille, mistä tavarat on peräisin, laitoin tytön "selkä seinää vasten", ja lopulta tyttö tunnusti näpistyksen.
Siltä istumalta mie vein tytön tavaroineen kauppaan, mentiin kassalle kysymään, missä asian voisi selvittää.
Kassa oli ensin epävarma, soitti sitten paikalle kaupan "vartijan" ja sit mentiin selvittämään asia sen henkilön toimistoon.
Kauppias itse ei ollut sinä päivänä töissä enää illalla, mutta seuraavana päivänä kauppias soitti mulle, ja sanoi että ei tee asiasta poliisiasiaa, koska kävimme itse tunnustamassa.
Tottakai tavarat maksettiin tytön omista rahoista.
Se vartija-mies vielä puhui, että JOS asia toistuu, niin asia menee automaattisesti poliisille.
Sen koommin tytön mielenkiinto ja kapinointi näpistyksiin loppui.

Ja mie en suostu itse uskomaan, että minussa olisi ollut "vika", vaikka tyttö noin tekikin.
Siis siekin vaan, nosta häntä pystyyn ja selvittäkää asiat... Se varmasti helpottaa niin tyttösi kuin omaakin oloasi loppujenlopuksi. :hug:

Sinähän topakka täti olet :D
Pitäisiköhän minun sitte uhkailla poliisilla tai ottaa kauppoihin yhteyttä vai mitä, kun koulussa sanoivat että pidetään ihan meidän välisinä, ettei kerrota edes kaupoille... hmm.. Tuntu vähän hissuttelulta siellä koululla...

Kokkolan kihlakunnan poliisilaitos vastaa
Anonyymi 25.08.2006 14:02

Näpistys on anastusrikoksiin (näpistys, varkaus, törkeä varkaus) kuuluva rikos, niiden "lievin" tekomuoto.

Näpistysrikosta ei kirjata rikosrekisteriin, joten tilattaessa rikosrekisterin otetta, ei siinä ole merkintää näpistyksestä.

Näpistykseen syyllistyminen näkyy kuitenkin poliisin rekisterissä, eikä sitä voi sieltä poistaa.

Tapani Myllymäki
apulaispoliisipäällikkö

ap:lle tiedoks että kun ite olin 13 niin taskussa kotiin kulki kuule monet kerrat ensin pelkkää karkkia ja sitten sen jälkeen kosmetiikkaa ja muuta.. 16 vuotiaana olinki jo "tehny kaiken" ja ei enää kapinointi kiinnostanu..se oli jopa lapselista silloin.

kiinni jäin monet kerrat ( että cittariin, tiimariin ja jimmetjilliin terkkuja! ) mutta vasta kun poliisisetä soitti vanhemmat paikalle ja mun huoneen ovi vietiin kuukaudeks pois nii loppu :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kokkolan kihlakunnan poliisilaitos vastaa
Anonyymi 25.08.2006 14:02

Näpistys on anastusrikoksiin (näpistys, varkaus, törkeä varkaus) kuuluva rikos, niiden "lievin" tekomuoto.

Näpistysrikosta ei kirjata rikosrekisteriin, joten tilattaessa rikosrekisterin otetta, ei siinä ole merkintää näpistyksestä.

Näpistykseen syyllistyminen näkyy kuitenkin poliisin rekisterissä, eikä sitä voi sieltä poistaa.

Tapani Myllymäki
apulaispoliisipäällikkö

Kiitos tiedosta. :D
Ei siis vaikuttaisi tulevaisuuden työnsaantiin sun muuhun vaikka tuonne päädyttäisiinkiin..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sinähän topakka täti olet :D
Pitäisiköhän minun sitte uhkailla poliisilla tai ottaa kauppoihin yhteyttä vai mitä, kun koulussa sanoivat että pidetään ihan meidän välisinä, ettei kerrota edes kaupoille... hmm.. Tuntu vähän hissuttelulta siellä koululla...

Siis just tuota hissuttelua mie en suostuisi tekemään. Mie kyllä häpesin, ihan oikeasti häpesin, mennä sinne kassalle kertomaan että miun tyttöni on näpistelijä / varas... mutta mie luotin siihen, että kun asia "julkistetaan" ja selvitetään ns. oikein, niin se kyllä saa tytön tajuamaan, että mie oikeesti tarkoitin sitä, että en hyväksy moista käytöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Siis just tuota hissuttelua mie en suostuisi tekemään. Mie kyllä häpesin, ihan oikeasti häpesin, mennä sinne kassalle kertomaan että miun tyttöni on näpistelijä / varas... mutta mie luotin siihen, että kun asia "julkistetaan" ja selvitetään ns. oikein, niin se kyllä saa tytön tajuamaan, että mie oikeesti tarkoitin sitä, että en hyväksy moista käytöstä.

Minä en nyt meinaa saada mitään kontaktia likkaan. Se ei puhu mitään. Murjottaa ja itkee vain. Miten siinäkin itkevää lasta puhuttelet...

Juuri tuon ikäisenä tuli jännityksen vuoksi pöllittyä yhtä sun toista:( enimmäkseen tais olla tiimarikrääsää, koruja ja meikkejä..joo, ja tupakkaa myös:( ja 20vuotinen tupakointi-ura sai alkunsa..

Kiinni en jäänyt koskaan, mutta kaveri narahti ja se oli viety poliisiasemalle kuulusteltavaksi ja tietenkin vanhemmat pyydetty paikalle myös..se säikäytti kyllä, isä olisi varmasti tappanut jos minä olisin ollut kyseessä! Sen koommin en uskaltanut enää mitään pölliä ja hyvä niin:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minä en nyt meinaa saada mitään kontaktia likkaan. Se ei puhu mitään. Murjottaa ja itkee vain. Miten siinäkin itkevää lasta puhuttelet...

Niin tyttö meilläkin oli ihan törölässä ja itki... itki kovastikin, mutta mie sanoin tytölle, että kun asia on selvitetty, niin olo helpottaa.
Tyttö tihrusti itkua matkalla kauppaan, itki kassalla, itki siellä huoneessa, missä asiaa selvitettiin... mutta rauhoittui lopulta, kun huomasi, että kukaan ei oo tyttöä sentään viemässä vankilaan.
Tottakai minulla äitinä teki mieli ottaa tyttö syliin ja vaikka kantaa kotiin, halia ja sanoa, että rakastan sinua ja en halua sinulle vaikeuksia. Voi miten helppoa olisi ollut niin tytölle kun minulle itsellenikin sanoa, että unohdetaan TÄMÄN kerran, mutta toista kertaa ei saa tulla.
Mutta itse olisin kuitenkin alitajunnassa miettinyt aina, että tuleeko se toinen kerta... tuleeko se, ja luottaako tyttö siihen, että TAAS pääsee pälkähästä, ja saa anteeksi.
Tottakai miew mietin tuota siltikin, mutta oli itselläkin kevyempi olla, kun tiesin, että nyt tyttö ainakin oikeasti tietää, mitä se kiinnijääminen tarkoittaa... Että onko se näpistelyn jännitys sen veroista.
Siksi mie "kovetin" sydämeni, ja tein kuten tein... mutta tytölle sanoin kyllä (ja tarkoitinkin sitä todella), että tein sen nimenomaan siksi, että rakastan lasta, enkä halua hänelle vaikeuksia jatkossa(kaan)...

veljeni ei tehnyt tuollaista mutat kulki pahojen poikien seurassa just tuon ikäisenä...kerran poliisit sitten teki ratsian meidän autotalliin kun se varas kaveri oli sanonut että meillä on varastettua tavaraa. Vanhempani antoi poliisen tutkia paikat..e.i löytynyt mitään, oli kaveri vana puhunut valetta poliiseille ja koittanut saada kaverin liriin. No sitten polisiit olivat kysyneet vanhemmiltani luvan vähän pelotella veljeäni että tajuisi olla pois porukasta. Ne nosti sitä vähän seinälle ja puhui tosi kovaa. Näin veljeni vähän pelästyi osasi hakeutua toiseen seuraa....

mietinkin jos pyytäisit jotain kaverisi miestä soittamaan teille ja leikkimään poliisia ja kertomaan seurauksista....lapset välillä pelästyy poliisia ja se voi loppua siihen kun "oikea" poliis soittaa.

Yhteistyössä