Tyttäreni ei ole "missään hyvä" =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti huolissaan

Vieras
En tietenkään sano hänelle sitä. Yritämme tytön isän kanssa kannustaa kovasti kaikessa. Tyttö on 10v ja on kokeillut musiikkiharrastusta,ja kiinnostus loppui kun hän ymmärsi ettei hänellä ole minkäänlaista sävelkorvaa eikä opi nuotteja ulkoa. Tanssia ei osaa ja kompuroi jalkoihinsa. Urheiluharrastuksissa on aina ollut kisoissa viimeinen eikä muut halua joukkoelajeihin mukaan häntä kun hän ei pärjää.
Tyttö osaa lukea mutta kirjoittaa heikosti,opettajien mukaan kuitenkin normaalia eikä ole lukihäiriötä. Tytöllä on muutama kaveri kyllä jonka kanssa viettää aikaa.

Haen vertaistukea tai vinkkejä mukavista harrastuksista joissa ei tarvitse olla niin hiton hyvä! Jotain jossa tyttö tuntisi onnistuvansa. Emme asu kaupungissa joten täällä ei edes ole niin paljon harrastusmahdollisuuksia.
Surullista katsoa vierestä kun mikään ei suju.

Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Mites askartelu/käsityöt? Kyllä jokainen yleensä oman juttunsa löytää ennemmin tai myöhemmin.

Hän kyllä tykkää käsitöistä mutta täällä ei ole mitään esim kerhoa harrastaa sitä enkä minä onneton osaa yhtään.

Miten olisi partio? Minun 9v harrastaa sitä ja siellä ei erityistaitoja vaadita. Ulkoilevat paljon ja saavat hyviä kavereita, tyttöni viihtyy mainiosti ja saa liikuntaa, mikä nykyään niin monella tuon ikäisellä jää muuten vähiin. Kirjeenvaihto on toinen kiva ja ei erityistaitoja vaativa harrastus, uusia kamujakin saa :).

ekanakin: kaikkien EI tarvitse ollakaan muusikkoja tai ammattiurheilijoita. urheilulajejakin on niin pirusti, että ihan varmasti jokaiselle joku löytyy: uinti, maantiepyöräily (osannee ajaa pyörällä?), karate yms yms. kokeilemalla löytyy.
tokana: lapsi ei välttämättä tarvitse harrastuksia, sehän on ihan tutkimusdataa. kehittyy ihan normisti ilman mitään erityistäkin. ja jos ei itse tahdo harrastaa, niin ei saisi pakottaa.

Jos tykkää luonnosta, niin eräopas, luontotutkija tms voisi olla tulevaisuutta. Ihan pieniä onnistumisen iloja voisi tuottaa leipominen, partioretket, 4H-toiminta tms tavallinen harrastus jossa ei olisi kilpailua ja viimeistä sijaa. :hug: tytölle ja sinulle

Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
samba, kilpatanssi jokin muu tanssi harrastus......partio, taistelulajit....vaihtoehtoja on monia. Ja varmasti hän nyt jotain osaa

Lähin tanssikulu on 40km päässä. Partiota en ole ajatellut,kiitos vihjeestä. Täytyy ottaa selvää jos löytyisi läheltä =)

ei sen harraatuksen tarvi varmaan olla semmonen,et lähtee johonkin,vai? kotona voi tehdä käsitöitä,maalata tauluja,harrastaa leipomista..tavallinen kävely/pyörälenkkeily..?

No mitäpä jos antaisitte tytön löytää itse oman juttunsa? Eikä se niin kovin vaarallista ole, jos ei sitä lapsuusiässä löydykään. En minäkään ole lapsena/nuorena ollut mikään hyvä missään enkä virallisesti harrastanutkaan, aikuisiällä löysin puutarhanhoidon ja leivonnan ja ruoanlaiton. Niissä olen hyvä!

Kompuroinnista pääsee eroon kordinaatioharjoituksilla. Esim. itsepuolustuslajit ovat hyviä kordinaatioharjoituksia ja niissä ei tarvitse olla hyvä päästäkseen mukaan porukkaan.

Kun alkaa kehon koordinaatio toimimaan niin muutkin urheilulajit alkaa sujumaan.

Tykkäiskö tyttö ratsastaa tai vaikka lukea? Ratsastus on kiva (ei kylläkään halpa) tapa kehittää tasapainoa ja koordinaatiota. Lukeminen tukee myös kirjoitustaitoja. Kasvien keruu, valokuvaus, piirtäminen, maalaaminen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko ihan pakko olla jokin kerho tai muu missä asioita voi harrastaa??

No eihän se mikään pakko ole mutta tyttö kovasti haluaisi johonkin toimintaan mukaan. Toki kotona puuhailemme kaikenlaista,liikumme paljon yhdessä ja kaikkea.

Eräs pyörätuolissa istuva ystäväni, jolla myös käden taidot huonot, nautti suunnattomasti partiosta. Siellä ylläpidettiin joukkohenkeä ihan eri tavalla kuin muualla. Eikä tuntenut huonommuutta.

4h kerhossa sain itse kosketusta leipomiseen, käsitöihin, puutarhanhoitoon, kivien hiomiseen (!!!) ja korujen tekoon, hevosenhoitoon... Eikä ole niin mahdotonta suorittamista, mutta silti - ainakin silloin - sai erilaisia suorituskortteja joihin sai merkitä omaa edistymistään... Pidin kovasti.

Yläasteen opomme korosti, että musiikinKUUNTELUkin on harrastus, siinä missä runojen lukeminen. On läheisin harrastukseni, jota en enää sen koommin ole väheksynyt :D

Ei kaikessa tarvitse olla jo valmiiksi hyvä tai erityisen taidokas, usein riittää, että tykkää siitä, mitä tekee ja taidot kehittyy sitten sen myötä. :) Tyttösi on oikein hyvä juuri sellaisena kuin hän on, muista kehua pienistäkin asioista ja kannustaa myös epäonnistumisissa, ei kukaan ole seppä syntyessään! :)

Miten olisi joku keräily? Meillä on kerätty määrätietoisesti erilaisia kivilajeja ja hankittu siihen hakut ja opaskirjat. Sitä voi tehdä missä vaan.

Yksi tuttu tyttö ostaa kirppareilta my little poneja ja tuunaa niitä hienoiksi värjäämällä, lakkaamalla ja maalailemalla niitä uuteen uskoon.

http://www.kaspaikka.fi/

Täällä on paljon kaikkea kivaa, netistä löytyy myös esim www.novita.fi ja sieltä klubi (2 viikkoa ilmaista tutustumista) on keskustelupalsta josta saa apua, samoin on www.ihanitse.fi (josta en oikein itse pidä) ja paljon muuta =)

Yhteistyössä