tytön ja pojan vaatteet hautajaisiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
joudutaan viikonloppuna lähtemään hautajaisiin, ja ihmettelen lasten vaatteiden kanssa. Poika on ilmeisesti helppo: tumman siniset housut, valkoinen kauluspaita ja tumman sininen neuleliivi.

Mutta tyttö sitten, voiko 5-vuotiaalle laittaa tummanpunaisen tai punaisen skottiruudullisen liivimekon, valkoisen paidan ja sukkikset. Yhtä juttua varten en haluaisi tummaa mekkoa ostaa. (ja lainaksi en saa mistään)

Lapsien hautajaisvaatteet ovat siistit juhlavaatteet. Lapsille ei tarvitse laittaa mustaa. Meidän tytöllä oli ukin hautajaisissa vaaleanpunainen kesämekko. Mutta talvella käy talvijuhlavaatteet.

JOtkut siistit tummahkot vaatteet on minusta hyvät. Tosin olin viime viikonloppuna hautajaisissa jossa perheellä oli kaikilla muilla siistit mustat vaatteet ja niiden 4v on arki collegevaatteissa (eikä edes kovin siistissä tai tummassa).

minä itse pukisin kyllä tummat vaatteet myös tyttölapselle. ja kaikissa hautajaisissa missä itse olen käynyt lapsilla on tummat vaatteet. tumman siniset, -vihreet tai koko mustat

voi laittaa me olaan viimevuonna oltu 4 eri hautajaisissa kyllä siellä oli lapsilla hameissa viinipunaista ja aikuisilla oli päällystakkeja jotka täysin viininpunaisia ja lilaakin oli. ei ole lapsilla niin nuukaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lkj:
JOtkut siistit tummahkot vaatteet on minusta hyvät. Tosin olin viime viikonloppuna hautajaisissa jossa perheellä oli kaikilla muilla siistit mustat vaatteet ja niiden 4v on arki collegevaatteissa (eikä edes kovin siistissä tai tummassa).

Mun mielestä mielummin punainen siisti mekko, kuin tumma collegepuku. Eli se juhlavuus on mielestäni tärkeämpi kuin väri.

Pukeutuminen
Hautajaisia kunnioitetaan pukeutumalla tummansävyisiin vaatteisiin. Miesten suositeltava hautajaisasu on tumma puku, valkoinen paita ja taskuliina, musta solmio tai kravatti, mustat sukat, sormikkaat ja kengät. Säästä riippuen tumma päällystakki. Naisille suositeltavaa on tumma hame tai mekko, tummat kengät. Kirkasvärisiä vaatteita tulee välttää. Lasten pukeutuminen ei ole yhtä tiukkaa kuin aikuisten. Lapsille voi valita siistit pitsivaatteet, tummat samettiset vaatteet tai vastaavat, jotka sopivat tilaisuuden tunnelmaan. Kengiksi sopivat kiiltonahkakengät tai lasten kävelykengät.

Lähde:

http://plaza.fi/ellit/perhe/oppaat/kun-laheinen-kuolee

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja lkj:

Mun mielestä mielummin punainen siisti mekko, kuin tumma collegepuku. Eli se juhlavuus on mielestäni tärkeämpi kuin väri.

Joo paitsi noilla oli oikeesti kaikilla juhlavaatteet ja siistit mustat puvut miehillä, hatut ja mustat takit naisillä koltut, mut 4v pojalla oli vaaleen vihreet koti collegohousut, vaaleen kirjava pusero (kauhtunu) ja kulunu vaaleen/ruskeen kirjava liivi. Minusta oli aika mautonta.

Pääasia on se että on juhlaan sopiva tummahko vaatetus eikä arki collegepuku.

Meillä myös viikonloppuna hautajaiset, ja lueskelin just noita pukeutumisjuttuja. Lapsilla riittää että on siistit vaatteet, mutta välttäen punaista väriä. Näin siis ainakin täällä sanottiin http://www.kookas.fi/articles/read/4117

Yhteistyössä