Tytölle pinkkiä kukkaa, pojalle sinistä autoa, oon niin kyllästynyt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyllästynyt

Vieras
Eilen marketissa lastenvaatteita katsellessani viimeksi mietin, että haluaisin johonkin kuluttajaraatiin kertomaan, että meitäkin on, jotka jättävät sellaiset vaatteet ostamatta, joiden väreinä on vain pinkki tai sininen. Mietin myös, miksi lasten vaatteisiin on pakko ujuttaa jokin sukupuolileima, eli punaiseen paitaan kukka tai siniseen auto, jolloin tarhassa lapsi saa taatusti kuulla pukeutuneensa "vääriin" vaatteisiin. Maailma on täynnä sukupuolineutraaleja kuvituskuvia, vaikkapa eläimiä, kelloja, taloja tai polkupyöriä, miksei niitä näe?

Noh, äsken sitten Kuluttaja-ohjelmassa kurahanskoja testanneet äitylit oikein erikseen toivoivat juuri näitä saakelin kukkia tytöille ja autoja pojille jopa kurarukkasiin! Yksi pojan äiti oli riemastunut vihreistä hanskoista, koska "kun kaikki nää muut oli sinisiä". Voi jeesus että mua uuvutti kuunnella! Jos nykyäidit on noin ahdasmielistä väkeä, tekstiiliteollisuus ei muutu ikinä.

No onhan pojille nykyään pinkkiä, vaaleanpunaista ja lilaa tarjolla, jos joku äiti haluaa pukea poikansa tyttömäisesti. Niissä vaatteissa on tyttöjen värit ja poikien kuviot.

Miehen lempiväri on punanen ja sano että punasta mein mugulalle sitko tulee, oli sit poika tai tyttö. Olin vaan et "Jees jees, sen kans sopii vastavärinä hyvin vihree!" :D Siinä onki sit mummuilla bussipysäkillä miettimistä että kumpikohan tuolla lyylillä on vaunuissaan. Matti vai Mervi.

samaa ihmettelen. Haluaisin ostaa pojalle oranssia, vihreetä, ruskeeta, punaista yms muita reippaita värejä! Välillä niitä saa metsästää oikein olan takaa =) Vauvanvaatteet ärsyttää vielä enemmän: tarjolla on valkoista, sinistä ja punaista. Mitä jos haluaa muita värejä, ei oikeen ole!

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt:
Eilen marketissa lastenvaatteita katsellessani viimeksi mietin, että haluaisin johonkin kuluttajaraatiin kertomaan, että meitäkin on, jotka jättävät sellaiset vaatteet ostamatta, joiden väreinä on vain pinkki tai sininen. Mietin myös, miksi lasten vaatteisiin on pakko ujuttaa jokin sukupuolileima, eli punaiseen paitaan kukka tai siniseen auto, jolloin tarhassa lapsi saa taatusti kuulla pukeutuneensa "vääriin" vaatteisiin. Maailma on täynnä sukupuolineutraaleja kuvituskuvia, vaikkapa eläimiä, kelloja, taloja tai polkupyöriä, miksei niitä näe?

Noh, äsken sitten Kuluttaja-ohjelmassa kurahanskoja testanneet äitylit oikein erikseen toivoivat juuri näitä saakelin kukkia tytöille ja autoja pojille jopa kurarukkasiin! Yksi pojan äiti oli riemastunut vihreistä hanskoista, koska "kun kaikki nää muut oli sinisiä". Voi jeesus että mua uuvutti kuunnella! Jos nykyäidit on noin ahdasmielistä väkeä, tekstiiliteollisuus ei muutu ikinä.

allekirjoitan tän. Lisäksi esim. oma poikani ei ole koskaan välittänyt pääkallo kuvioista, ja nykyisinhän ei poikien vaatteita saa juurikaan ilman näitä. Kaikki on vaan niin yksioikoista! :(

vois tulla taas mustia ja ruskeita vaatteita kauppoihin :) samaten tummanpunainen ja oranssi siis pojan vaatteisiin.. ilman kuvioita mieluusti :D
mä en tykkää yhtään niistä kukista,autoista,nalleista taikka muistakaan "söpöistä" kuvista lasten vaatteissa.. miks ei voi olla yksvärisiä taikka raidallisia.. ja väreinä joku muu kuin se ällö kirkas sininen ja kirkas vihreä..

miten olis tytölle automekko ja pojalle kukkapaita?
http://www.meandi.se/fi/tuotteet/101206.aspx
www.wilmis.com/duns-paita-kukat-lehdet-vihrea-86140cm-p-723.html?osCsid=06cffb6cdcbd408498ddf586b20fea95

vaihtoehtoja on aina =)

Meidän pojalla on aika paljon tummanliilaa, oranssia ja vihreätä. Sinistä yritän jotenkin välttää ja varsinkin sellaista sininen-harmaa yhdistelmää jota paljon näkee.

Tytöllä on keltaista, vihreää, liilaa... Mutta neidin lempiväri on vaan se vaaleanpunainen... Ja mitä sitä kaksi vuotiaan kanssa riitelemään... :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Liekki:
Miehen lempiväri on punanen ja sano että punasta mein mugulalle sitko tulee, oli sit poika tai tyttö. Olin vaan et "Jees jees, sen kans sopii vastavärinä hyvin vihree!" :D Siinä onki sit mummuilla bussipysäkillä miettimistä että kumpikohan tuolla lyylillä on vaunuissaan. Matti vai Mervi.

Ihana. Meidänkin alle 3vee poitsu valitsee AINA pinkin ruokalapun..

Just tuossa koneella surrautin itse semmoisia mielestäni mukavan värisiä. Ja seuraavaks punasta paitaa. No okei, On siinä autoja.

Jutussa on perää, mutten myöskään kannata toista äärilaitaa, joka on se, et vaatteista ei saa missään nimessä tunnistaa vauvan sukupuolta. Huh.

On nyt pakko kertoa, että oma lempivärini on ollut pienestä saakka sininen. Mutta ei ollut kivaa kun äidin työkaverit alkoivat kiusaamaan ja nimittelemään pojaksi kun olin alle kouluikänen. Jokin RAUMA siitä varmasti tuli, koska lukiossa en vaatettanut itseäni millään muulla kuin pinkillä tai lilalla. :D Prinsessa-vaihe tuli jälkijunassa!

Mutta juu, en näe tarpeelliseksi sitä sukupuolten erottelua neonvalokyltein. Ihan vaan pikkuruisin nimilapuin. Näin kuvainnollisesti sanoen.

Kyllähän nykyään on paljonkin värikkäitä vaatteita! :)

http://www.lastenmetsola.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/LastenMe/Products/M-H-98/SubProducts/M-H-98-0011

http://www.lastenmetsola.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/LastenMe/Products/M-T-234/SubProducts/M-T-234-0001

http://www.lastenmetsola.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/LastenMe/Products/M-S-772/SubProducts/M-S-772-0001

http://www.lastenmetsola.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/LastenMe/Products/E-7001/SubProducts/E-7001-0006

http://www.lastenmetsola.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/LastenMe/Products/SF-02/SubProducts/SF-02-0001

http://www.lastenmetsola.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/LastenMe/Products/SF-01/SubProducts/SF-01-0001

http://www.lastenmetsola.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/LastenMe/Products/SM-651/SubProducts/SM-651-0002

Siinäpä muutama. =)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kyllä nykyään on jo muitakin värejä lasten vaatteissa kuin nämä stereotyyppiset.Pitää vähän katsella ympärilleen.

Joo on, mutta jos jostain perusprismasta haluaa vain kiireesti napata jotain mukaansa, ei saa muuta kuin näitä tylsiä tyyppivärejä. Onneksi on vanhempia, jotka jaksavat nähdä vähän vaivaa värikkyyden eteen, koska muuten tarhojen pihat olisivat vain sinisten ja punaisten hahmojen tasapäistä massaa.

Erikoisliikkeissä on ikävä kyllä myös erikoisliikkeiden hinnat, vaikka tarjonta oliskin ihanaa:(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä nykyään on jo muitakin värejä lasten vaatteissa kuin nämä stereotyyppiset.Pitää vähän katsella ympärilleen.

Joo on, mutta jos jostain perusprismasta haluaa vain kiireesti napata jotain mukaansa, ei saa muuta kuin näitä tylsiä tyyppivärejä. Onneksi on vanhempia, jotka jaksavat nähdä vähän vaivaa värikkyyden eteen, koska muuten tarhojen pihat olisivat vain sinisten ja punaisten hahmojen tasapäistä massaa.

Erikoisliikkeissä on ikävä kyllä myös erikoisliikkeiden hinnat, vaikka tarjonta oliskin ihanaa:(

noh, jos ei ehdi/halua/raaski panostaa persoonalliseen pukeutumiseen, niin sit pitää riemulla käyttää merketin sinisiä tai punaisia :D onneks mun ei tarvii!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Lindexillä ja KappAhlissa on edullisia vaatteita, eikä pelkkiä peruspunaisia ja sinisiä. =)

Ai, meiän pojan lemppariväri on oranssi ja sillä kyllä on monen monta oranssia paitaa. Monessa on kyllä dinosauruksia kuvana, mutta nekin sattuu olemaan pojan lemppareita :) Ja mä ostan lasten kaikki vaatteet joko Citymarketista, Halpa-Hallista tai Tokmannilta. Tuolta viimeisimmästä taitaa olla peräisin pojan lempparipaidat.

Mä tykkään kanssa, että vaavilla on värikkäitä ja hauskakuosisia vaatteita päällä. Oranssia, ruohonvihreätä, lilaa, ruosteenpunaista, petroolinsinistä, jne. Ei keltäkään sitä ole salattu, että meillä sinapit pääkallokuvioiseen vaippaan (myönnän, kestoillaan) vääntää tyttö, en vain kokenut tarpeelliseksi neidin sukupuolen mainostamista sonnustamalla pientä hempeään prinsessamekkoon heti laitokselta kotiuduttua.

Lasten taikamaasta, Lindexiltä ja Myllymuksuilta on muuten löytynyt ihan kivan värikkäitä vaatteita, sisukkaan puolesta liputtavat jotkut myös.

Ja ne imelät sini- ja pinkkipastellit on sitäpaitsi ihan karmeita suurina pintoina.

Ei muuta ku matkalle Atlantin yli. Jenkeistä löytyy lastenvaatekauppoja, joissa täysin uudet vaatteet maksavat alta dollarin tai muutaman dollarin kappale. Ja vaihtoehtoja noin miljoona kertaa enemmän kuin täällä niin värityksen kuin kuvioinnin/kuvioinnin puuttumisen suhteen. Jos ei itse pääse reissuun, niin ostoslista mukaan jollekin tutulle, lähettäkööt sit vaiks kamerakännykällä kuvia niistä mitä aikoo ostaa :D

Piti muuten lisäämäni, että mun silmään lasten värikoodaus pinkillä ja sinisellä on yleistynyt vasta joskus 90-luvun alkupuolella. Vanhoja valokuvia kattellessa huomaan, että yhtä usein (eli harvoin) mulla oli päällä pinkkiä kuin veljillänikin, joskaan broidit ei sentään nuorempina mun vanhoja mekkoja joutuneet perimään...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
noh, jos ei ehdi/halua/raaski panostaa persoonalliseen pukeutumiseen, niin sit pitää riemulla käyttää merketin sinisiä tai punaisia :D onneks mun ei tarvii!

Mulla olisi sata muuta mielenkiintoisempaa juttua tiedossa kuin juosta etsimässä lapselleni kivaa vaatetta ympäri kaupunkia. Omatkin vaatteet löytyy ihan perusliikkeistä, joten on turhauttavaa että ankean lastenvaatetarjonnan joutuu näkemään ekstravaivaa. Toisekseen ongelmaan törmää jo sukkahousuostoksilla, eli ihan perusjutussa, jonka takia ei jaksaisi erikoisliikkeitä koluta.

Yhteistyössä