H
"huh"
Vieras
peesi
Kukapas 16vee poika ei olisi hukassa - vauva jo tulossa. Tuskin on isäksi noin nuoresta pojasta.
Ei sen puoleen monesta tytöstäkään. Tuleva mummi saa pian kolme lasta niskoilleen. Ei käy kateeksi!
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
peesi
Juuri näin. Minusta positiivista on se, että poika on kuitenkin aina palannut takaisin tytön luokse. Luultavasti hän painii vapautensa ja velvollisuuksiensa välillä. Tietää, että hänestä on tulossa isä ja pitää ap:n tyttärestä. Yhdessäolo on asia, jota hän haluaa. Toisaalta häntä varmaan repii ajatus menetetystä vapaudesta ja nuoruudesta ja siksi epävarmuudessaan käyttäytyy kuten tuon ikäisillä on ihan normaalia käyttäytyä. Poika on hypännyt liian suuriin saappaisiin liian varhain eikä oikein tiedä, miten niillä pitäisi kulkea. Vastassa vielä "anoppi", jokaa haluaa päättää tyttärensä seurustelusuhteista.Niin, tollasta useiden 16-vuotiaiden seurustelu on. Anteeks nyt vaan mut ei mulla oo muuta sanottavaa kuin että ois kannattanut käyttää ehkäisyä tai aborttia. Teitä tää ei enää auta mut ehkä joku muu viisastuu tästä ketjusta.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26932511:Monet aikuiset naisetkin tekevät lapsia sellaisten miesten kanssa, jotka myöhemmin osoittautuvat lusmuiksi. Nyt on kuitenkin kyse kahdesta lapsesta, joille on tulossa lapsi. 16-vuotiaan kuuluisi vasta ihastua, rakastua, pettyä ja erota eikä suinkaan perustaa perhettä. Harvalla ysille menevällä lapsella on vielä minkäänlaista hajua, mitä perheen perustaminen käytännössä tarkoittaa. Tuossa iässä ollaan, ei olla, ollaan, ei olla. Sydänsurutkin kuuluvat asiaan, kun ihastuksen kohteet vaihtuvat eikä ikuisista rakkaudenvaloista huolimatta kuitenkaan olla aikuisten tavalla valmiita sitoutumaan.
Olen tuntenut useita teinipoikia, mutta mielestäni yksikään heistä ei olisi ollut 16-vuotiaana valmis isäksi. Ei oma poikanikaan. Positiivista kuitenkin on, että jo muutamassa vuodessa nuo kollit muuttuvat. 18 v on usein ihan erilainen kuin 16 v. Jo kahdessa vuodessa voi tapahtua ihan merkittäviä muutoksia. Sinuna koittaisin tukea tytärtäsi vauvanhoidossa ja antaa hänelle myös mahdollisuus olla lapsen isän kanssa. Jos nyt yrität estää tyttäresi seurustelua, voi käydä niinkin, että poika luovuttaa. Harva 16 v jaksaa alkaa taistelemaan aikuista ihmistä vastaan oikeuksista, joita hän ei edes tiedä itsellään olevankaan. Jonain päivänä lapsenlapsesi kenties kuitenkin haluaa isänsä tavata ja kun tulee puhe syistä, miksi isä ei tavannut lastaan, tämä saattaa sanoa "koska mummisi esti minua olemasta äitisi kanssa". Miten luulet lapsenlapsesi sen jälkeen sinuun suhtautuvan?
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26932576:Juuri näin. Minusta positiivista on se, että poika on kuitenkin aina palannut takaisin tytön luokse. Luultavasti hän painii vapautensa ja velvollisuuksiensa välillä. Tietää, että hänestä on tulossa isä ja pitää ap:n tyttärestä. Yhdessäolo on asia, jota hän haluaa. Toisaalta häntä varmaan repii ajatus menetetystä vapaudesta ja nuoruudesta ja siksi epävarmuudessaan käyttäytyy kuten tuon ikäisillä on ihan normaalia käyttäytyä. Poika on hypännyt liian suuriin saappaisiin liian varhain eikä oikein tiedä, miten niillä pitäisi kulkea. Vastassa vielä "anoppi", jokaa haluaa päättää tyttärensä seurustelusuhteista.
Teinit voivat esittää koviksia ulospäin, mutta tosiasiassa he ovat yleensä hyvin herkkiä, epävarmoja ja haavoittuvaisia. Jos vastassa on voimakastahtoinen aikuinen, teinin on usein helpompi luovuttaa kuin taistella vastaan. On ihan normaalia haluta suojella omaa lastaan sydänsuruilta, mutta mun mielestä parasta vanhemmuutta on antaa lastensa kokea niitä ja auttaa silloin, kun tarvitsevat siitä murheensa suosta ylösvetäjää.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26932765:Neuvoja, mutta ei käskyjä. Vastuu ei kasva sillä, että aikuiset tekevät päätökset nuorten puolesta. Silloin käy juuri päinvastoin ja nuoret antavatkin kaiken vastuun vanhemmilleen. Näille teineille pitäisi antaa mahdollisuus yhdessä kasvaa aikuisuuteen ja vanhempien olla ainoastaan taustatukena sille kasvulle. Me aikuisetkaan emme kovin hyvin siedä neuvoja ja käskyjä anopeiltamme tai äideiltämme. Otamme mielellämme tarjotun avun vastaan, mutta emme niin, että meidän pitäisi ensin tehdä omaa elämäämme koskevat päätöksemme anopin/äitimme mielen mukaan ja vastineeksi saamme sitten lastenhoitoapua tms.
Ap:n tyttö on päättänyt pitää lapsen ja siitä seuraa tiettyjä asioita. Kuten se, että hän kantaa vastuun lapsestaan. Isoäidin tehtävä ei ole kantaa vastuuta lapsenlapsestaan vaan tukea tytärtään siinä, että tytär itse kykenee sen vastuun kantamaan. Tunnen muutamia perheitä, joissa tyttö on tullut teininä raskaaksi ja joissa tytön äiti on ottanut vastuun koko hommasta. Tyttö itse on toki hoitanut lastansa, mutta hoitanut lähinnä samaan tapaan kuin hoitaisi pienempää sisarustaan. Äiti on edelleenkin huolehtinut koko perheen ruuat, pyykit, nukkumaanmenot, lapsenlapsen lääkärissäkäynnit jne kuten aina ennenkin ja lapsenlapsi on vain yksi lapsi lisää perheeseen. Tunnen myös kaksi sellaista perhettä, joissa tyttärelle on hommattu pian lapsen syntymän jälkeen oma huusholli. Äiti on ollut tukena, mutta ei kantamassa kokonaisvastuuta. Näille omilleen muuttaneille teiniäideille on vastuu kehittynyt paljon nopeammin, koska heillä ei ole ollut mahdollisuutta "kääntää kylkeä, kun vauva yöllä huutaa". Heillä ei ole ollut taloudessa äitiä, jota vastaan kapinoida (kuten tuon ikäiset vielä usein tekevät) ja jonka tietävät kantavan vastuun, jos itse uppiniskaisesti on kantamatta.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26933047:Olen samoilla linjoilla kanssasi, mutta isovanhemman vastuu mielestäni tässä tilanteessa on - vaikka sitten pitkin hampainkin - pyrkiä siihen, ettei omilla sanoillaan tai teoillaan aiheuta sitä, että teini luovuttaa ja kantaa sen jälkeen ainoastaan lakisääteisen vastuunsa (= elatusvelvollisuus). Kannattaa myös muistaa se, että vain omia tekojaan ja ajatuksiaan voi muuttaa, ei toisten. Voi olla, että myös pojan vanhemmat ovat raivoissaan. Voi olla, että hekin vaativat omalta lapseltaan tiettyjä asioita ja ne asiat voivatkin olla ihan jotain muuta kuin mitä ap haluaisi. Tai mitä poika itsekään haluaisi. Poika voi siis olla kahden tulen välissä. Jos hän - kuten olettaisin - asuu vielä omien vanhempiensa luona eikä hänellä ole työpaikkaa, niiden omien vanhempienkin vastustaminen voi olla vaikeaa. Jos ei ole tervetullut "anoppilaankaan", niin missä poika sitten olisi ellei kotonaan? Sielläkin voi olla vanhemmat, jotka sanovat "niin kauan kuin asut minun kattoni alla....".
Minusta on vähän hassua edellyttää, että juuri peruskoulun päättänyt poika voisi elää ilman vanhempiensa ja "anoppinsa" tukea ja kantaa vastuunsa tulevasta lapsestaan. Miten ihmeessä, jos se tyttökin tarvitsee vanhemmuuteensa aikuisten apua ja tukea? Mun mielestä ap:n olisi hyvä kutsua tämän pojan vanhemmat kahville ja keskustella heidän kanssaan siitä, millaisia odotuksia heillä on ja millaisen roolin itse aikovat isovanhempana ottaa. Sen tapaamisen jälkeen luultavasti selviää jo hyvin paljon, millaisia mahdollisuuksia pojalla edes on kantaa vastuuta lapsestaan. Jos hänen vanhemmiltaan ei ole tulossa minkäänlaista tukea, niin poika on aika heikoilla, jos ap:kään ei häntä tyttärensä elämään halua.
heittää se lapsi pois lian nuori äiti