Tyroksiini ja kuukautiset...

Hei! En tiedä tuleeko tämä oikealle palstalle, mutta täällä on varmasti paljon kohtalotovereita...

Lapsettomuutta meillä takana monia vuosia ja nyt minulla on todettu kilpparin vajaatoiminta. Kuukautiset on tullu aina ajallaan eli vajis ei ole vaikuttanut kiertoon, vaikka nyt omien tutkimusten mukaan olen sairastanut lievää vajaatoimintaa jo ainakin 8 vuotta :(

Eli asiaan... miten teillä joilla vajis on tyroksiinin aloitus vaikuttanut kuukautisiin? Ihmetystä aiheuttaa kun aina ollut säännöllinen kierto ja nyt kp 30/29 ja ei minkäänlaisia menkka tuntemuksia... ainoastaan rinnat hiukan kipeät mutta ei kuitenkaan niin kipeät kuin ennen tyroksiinin aloitusta. Tyroksiinia olen nyt syönyt 3 viikkoa ( eli aloitin tyroksiinin kp 10/29)
 
Heips,

Minun lievä vajikseni todettiin kesällä ja olen nyt käyttänyt tyroksiinia noin 7 kk. Oloni on kohentunut todella paljon. Väsymystä ei ole ollenkaan samassa määrin kuin aikaisemmin. Minulla oli myös muita klassisia vajisoireita ja ne ovat lieventyneet mm. paha hiusken lähtö on loppunut. Oman arvioni mukaan olen kärsinyt hiipuvasta kilpparista viimeiset 10 vuotta. En ole huomannut, että lääkityksellä olisi ollut juurikaan vaikutusta menkkoihin. Tyroksiinin vaikutus alkaa usein tuntua vasta kuukausien viiveellä. Ja useinhan lääkitystä lisätään asteittain ensimmäisten kuukausien ajan. Toivottavasti saat apua lääkityksestä. Kaikkein ihaninta olisi tietenkin, jos lääkitys poistaisi lapsettomuusongelman - sitä toivon omalle kohdallenikin, vaikka meillä on muitakin todettuja lapsettomuuteen osaltaan vaikuttavia tekijöitä.
 
Mulla on ollu tyroksiinilääkitys nyt noin puolitoista kuukautta. Arvot olivat todella, todella lievästi koholla, mutta lääkitys aloitettiin silti.

Minäkin olen kärsinyt pahasta hiustenlähdöstä ehkä pari vuotta. Hiustenlähtö on ollut jotenkin aaltomaista, mutta sitten kun niitä on alkanut lähtemään, niin sen on todellakin huomannut. Nyt alustavasti vaikuttaisi siltä, että hiuksia ei lähde niin paljon kuin ennen.
Se, missä vaikutuksen ainakin jo huomaa on oma olotilani. Olin ennen joulua vielä hirvittävän masentunut, saamaton jne. Nyt ihan näinä viikkoina olen jaksanut innostua jopa liikunnasta uudelleen, olen saanut siivottua sellaisia sotkukasoja täältä kotoa, mitä en olisi silloin aiemmin jaksanut edes ajatella.

Lääkitykseni on pieni (vain puolikas tabletti päivässä), mutta jotenkin tässä tuntuu silti erilaiselta..
Kuukautiset eivät ole ehtineet olla montaa kertaa lääkityksen aikana, joten vaikutusta niihin en osaa oikein sanoa.
 

Yhteistyössä