Tyrä ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöpöpö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöpöpö

Vieras
Mulla on viime raskauden jälkeen (synnytyksessä?) tullut tyrä tuohon navan yläpuolelle, on kyllä muutaman sentin kokonen ainakin. Nyt olen taas raskaana ja mietinkin että onko tuosta tyrästä haittaa raskausaikana? Oisko sille pitänyt tehdä jotain?

No mikset kysy neuvolalääkäriltä? Tyrässä on aina se mahdollisuus että suoli kuroutuu sinne sisälle ja tulee erittäin vakava tilanne. Mutta mainitsemassasi kohdassa menee yleensä ns. vatsapaitaa (rasvakudosta) sinne pullistumaosaan. Mutta kun kohtu kasvaa ja työntyy ylöspäin, voi revetä lisää ja suolet mennä sinne. Moni korjauttaa tyrän ennen raskautta, koska raskauden aikana siitä voi olla isoja riskejä. Joskus taas sanotaan, että vasta sitten korjataan kun lapsiluku on täysi. Itselläni on tyrä ja eka lapsi jää viimeiseksi, niin kamalat kivut siitä tyrästä oli. Ja julkisella puolen eivät suostu korjaamaan. Yksityisellä hinta olisi useita tuhansia.

No meillä on neuvolalääkärikäynti vasta raskauden lopussa. Toki ajattelin neuvolassa sitten kysyä kun mulla sinne aika on, ja jos terkka ei tiedä vastausta niin sitten jos hän kysyisi lääkäriltä. Mietin nyt vaan onko jollain kokemuksia. Tai mitä jos se raskausaikana kuroutuu niin että joutus leikata, eikai sitä sillon voi ruveta leikkelemään? Tai no kai se ois pakko leikata mutta ei varmaan ois vauvalle hyvä juttu

Niin ja tänään toi tyrä on ollut vähän aran tuntunen kun siihen koskee. Ei nyt mitenkään tajuttoman paljon mutta kuitekin jonkin verran. Mutta voiko se johtua siitä jos on esim ilmavaivoja tms että suolistossa on ilmaa, niin että se sit jotenkin kiristäis sitä?

Alkuperäinen kirjoittaja pöpöpö;25027069:
Niin ja tänään toi tyrä on ollut vähän aran tuntunen kun siihen koskee. Ei nyt mitenkään tajuttoman paljon mutta kuitekin jonkin verran. Mutta voiko se johtua siitä jos on esim ilmavaivoja tms että suolistossa on ilmaa, niin että se sit jotenkin kiristäis sitä?

Mene pian lääkäriin jo se alkaa kipuilee!

Mutta eikö se oo niin että jos se kuroutuu niin sit se tulee ihan älyttömän kipeäksi? Nytr se on kosketusarka ja jos sen kolhaisen johonkin niin ottaa kipeää sen verran että hätkähdän mutta ei se ole kipeä muuten kuin silloin kun siihen koskee. Eli ei muuten ole särkyä tms. Ennen tuo ei ikinä oo ollut kipeä.

Mulla jäi edellisestä raskaudesta napa ulos pullottamaan tuosta ylhäältä ja pieni ihme pullotus vielä tossa navan yläpuolellakin. Onko tuo sitten tyrä? Mulle ei tuosta mitään sanottu jälkitarkastuksissa ja ajattelin, että se on vain esteettinen vaiva. Nyt olen taas raskaana, ja alkoi huolestuttaa.

no nyt se ei enää ole oikeastaan kipeä, vähän oudon tuntuinen vaan. Mutta kipu lähti. uskoisin että se johtu jostain turvotuksesta ja ilmavaivoista? :D Mulla on perjantaina neuvola joten odottelisinko siihen asti ehkä..