Typerimpiä oletuksia, joista hajoaa pää.

  • Viestiketjun aloittaja "Diipadaa"
  • Ensimmäinen viesti
......
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30583268:
En minä nyt kyllä vieläkään allekirjoita tätä. Köyhä ja pienituloinen ei kyllä säästele kalliisiin laukkuihin (no ehkä joissakin tapauksissa johonkin yksittäiseen, muttei useampaan) eikä edes saa autoja tai asuntoja velaksi. En puhunut keskiluokasta vaan oikeasti pienituloisista ja köyhistä.
Joo ei, jos on ihan kirjaimellisesti köyhä. Mä olen pienituloinen. Mun nettopalkka vaihtelee 1300-1800e välillä. Tuosta summasta sitten maksan asumiskulut, laskut, ruuan, kahden lapsen elämisen, lainan, auton kulut yms. Jos haluaisin merkkilaukun, niin koen että mulla olisi siihen mahdollisuus. Jos haluaisin ns "statusulkonäön" niin voisin oikeastaan tehdä sen heti. Hankkia merkkilaukun, merkkikellon, hienostuneet takin, siisti kengät, kivan mekon, vaikkapa ripsien pidennykset, värjätä hiukset ja ostaa laadukasta meikkivoidetta. Nuo nyt niin kuin esimerkkinä.
Tilastojen mukaanhan me kuitenkin taidetaan elää jo köyhyysrajalla.
 
Ennen köyhä
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30583268:
En minä nyt kyllä vieläkään allekirjoita tätä. Köyhä ja pienituloinen ei kyllä säästele kalliisiin laukkuihin (no ehkä joissakin tapauksissa johonkin yksittäiseen, muttei useampaan) eikä edes saa autoja tai asuntoja velaksi. En puhunut keskiluokasta vaan oikeasti pienituloisista ja köyhistä.
Juu ei. Köyhän elämä on hengissä selviämistä ja kituuttamista. Kyllä sitä Suomessa aina PÄRJÄÄ, mutta jos ihmisarvoinen elämä on toinen juttu. Istua sisällä talvella takki päällä, kun on niin kylmä. Ei ole varaa laittaa enempää lämpöä, koska ei ole rahaa sähkölaskuun. Elämä on jatkuvaa tukiviidakkoa, papereiden pyörittelyä, nöyryyttämistä. Nälkä lähtee, mutta terveellinen ja monipuolinen ruokavalio ei kuulu köyhän elämään. Ei vaikka kuinka yrittää.
Varpaita palelee huonoissa kengissä, mutta tärkeämpää oli saada lapsille talvikengät..edes kirpparilta.
 
"Marko"
Otan osaa tuohon autokeskusteluun. Niissä varmaan nyt ajettiin takaa sitä, että auton merkki tai vuosimalli ei kerro sitä, millaiset tulot, velat tai omaisuus autoa ajavalla henkilöllä on.
Moni voi olettaa, että jollakin 3000e auto siksi, koska ei ole varaa muuhun. Tällä 3000e auton omistavalla tyypillä voi kuitenkin todellisuudessa olla varaa vaikka Aston Martiniin.
Joku olettaa, että jos perhe ostaa uuden auton, joka maksaa 23.000, he ostavat sen vain siksi, koska heillä ei ole varaa ostaa sitä 50000 autoa ja kaikki haluaisi paremman auton, jos vaan olisi varaa. Näin ei tietenkään ole.
Se perhe, joka menee ja ostaa sen 50.000 auton, voi ostaakin sen velaksi.
 
säpäle harmaana
Joo ei, jos on ihan kirjaimellisesti köyhä. Mä olen pienituloinen. Mun nettopalkka vaihtelee 1300-1800e välillä. Tuosta summasta sitten maksan asumiskulut, laskut, ruuan, kahden lapsen elämisen, lainan, auton kulut yms. Jos haluaisin merkkilaukun, niin koen että mulla olisi siihen mahdollisuus. Jos haluaisin ns "statusulkonäön" niin voisin oikeastaan tehdä sen heti. Hankkia merkkilaukun, merkkikellon, hienostuneet takin, siisti kengät, kivan mekon, vaikkapa ripsien pidennykset, värjätä hiukset ja ostaa laadukasta meikkivoidetta. Nuo nyt niin kuin esimerkkinä.
Tilastojen mukaanhan me kuitenkin taidetaan elää jo köyhyysrajalla.
Niin tuollaisethan tietysti ovat mahdollisia pienituloiselle. Tarkoitin sitä, että niitä merkkilaukkuja ei kovin monia hankita eikä sitä isoa asuntoa ja kalliita autojakaan noin vain saa. Eli jotain nämä isommat hankinnat tulotasosta kertovat. Ainakin sen, että tuloja on sen verran, että saa luottoakin.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="Marko";30583350]Otan osaa tuohon autokeskusteluun. Niissä varmaan nyt ajettiin takaa sitä, että auton merkki tai vuosimalli ei kerro sitä, millaiset tulot, velat tai omaisuus autoa ajavalla henkilöllä on.
Moni voi olettaa, että jollakin 3000e auto siksi, koska ei ole varaa muuhun. Tällä 3000e auton omistavalla tyypillä voi kuitenkin todellisuudessa olla varaa vaikka Aston Martiniin.
Joku olettaa, että jos perhe ostaa uuden auton, joka maksaa 23.000, he ostavat sen vain siksi, koska heillä ei ole varaa ostaa sitä 50000 autoa ja kaikki haluaisi paremman auton, jos vaan olisi varaa. Näin ei tietenkään ole.
Se perhe, joka menee ja ostaa sen 50.000 auton, voi ostaakin sen velaksi.[/QUOTE]

Vielä kerran sanon, että tarkoitin sitä, että jos ostaa ihan uuden auton (oli se sitten minkä tahansa merkkinen tai lainarahalla ostettu), voi siitä kuitenkin päätellä, että henkilöllä on kohtuulliset säännölliset tulot.

Onpas tämä nyt hankalaa selittää, että on oikeasti ihmisiä, jotka eivät ikipäivänä saa ostettua tuloillaan upouutta autoa. Ei niitä lainojakaan ihan rajattomasti anneta.
 
niinno...
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30583413:
Vielä kerran sanon, että tarkoitin sitä, että jos ostaa ihan uuden auton (oli se sitten minkä tahansa merkkinen tai lainarahalla ostettu), voi siitä kuitenkin päätellä, että henkilöllä on kohtuulliset säännölliset tulot.

Onpas tämä nyt hankalaa selittää, että on oikeasti ihmisiä, jotka eivät ikipäivänä saa ostettua tuloillaan upouutta autoa. Ei niitä lainojakaan ihan rajattomasti anneta.
Mun pikkusisko voitti 60.000 poikaystävänsä kanssa pari vuotta sitten. Lähihoitaja ja varastomies, bruttotulotkin alle 2000e kummallakin, vähän kulutusluottoja, ikää 22-23v ja meillä on ainakin niin persaukinen suku, että ei mitään perintöjä tule koskaan eikä ikinä. Äiti kuollut ja isä alkkis. Siskolla ja poikaystävällä kummallakaan paria sataa enempää säästössä. Heidän elämäntyylinsä on aina ollut "kaikkimullenytheti" ja kun palkka kilahtaa, niin systeri juoksee ostamaan merkkituotteita. Pikkusiskolla on lukematon määrä hienouksia: Jeffery Cambellin kenkiä, Vuittonin laukku, Korsin laukkuja, Pradan laukku, Hilfigerin kello, Converseja, Tiger of swedenin vaaatteita iso vino pino yms...

Niin mitä he sitten tekivät tuolla 60.000e? Ostivat auton, joka maksoi hieman yli 45.000e ja mitäs lopuilla? Kävivät pari kertaa jenkeissä ja sisustivat kotiaan kaikella hienolla.
Heillä on omistusasunto, mutta ei niin hyvältä paikalta, ei saunaa ja taloyhtiössä ei hissiä. Asunto on kuitenkin hienosti remontoitu ja sisustus hieno. Tekevät siellä koko ajan remonttia ja uusivat huonekaluja. Heillä on ihan järkyttävän isot lainat ja mäkin olen pari pari kertaa pelastanut pikkusiskon ulosotolta.

Kuitenkin ulospäin vaikuttavat siltä, että ovat varakkkaita nuoria: Omistusasunto, hieno auto, ulkomaanmatkoja, merkkivaatteita ja joka ikinen ostos päivitetään instragramiin.
 
Summasummarum
Eli tässä on nyt ilmeisesti haettu sitä, että oletetaan, että kaikki haluavat kalliin ja hienon auton ja mielellään tietysti tietyn merkkisen ja kaikki, joilla sellaista ei ole, he haluaisivat sellaisen auton, mutta siihen ei ole varaa. Jokainen joka ajaa yli 3v vanhalla autolla tai XXXX merkkisellä autolla, ajaa sillä siksi, koska ei ole varaa muuhun? Tuo siis oletus.
Totuutus on, että monella olisi varaa vaikka minkälaiseen autoon, mutta ajavat ihan vapaasta tahdosta sillä autolla X, koska heitä ei kiinnosta autot, pitävät autoa turhana sijoituksena tai mikä se syy nyt ikinä onkaan. Joku ei vaan periaatteesta osta yli viiden tonnin autoa jne.
Jollakin on 15v vanha Nissanin alla, mutta saattaa omistaa kolme sijoitusasuntoa, omakotitalon, osakkeita, metsää ja pankkitilillä makaa vaikkapa parisataa tonnia.
Joku taas maksaa itsensä kipeäksi autolainasta, johon ei oikeasti ehkä olisi ollutkaan varaa. Kohtuuttoman suuri auto- ja asuntolaina ja statuselämä voi estää sen, että ei koskaan kerry mitään muuta varalisuutta ja lainat ovat niin suuret ja hienojen kulissien ylläpito maksaa niin paljon, että loppukuusta syödään anoppilassa.. Tapoja on monta ja esimerkkejä monta.
 
säpäle harmaana
Mun pikkusisko voitti 60.000 poikaystävänsä kanssa pari vuotta sitten. Lähihoitaja ja varastomies, bruttotulotkin alle 2000e kummallakin, vähän kulutusluottoja, ikää 22-23v ja meillä on ainakin niin persaukinen suku, että ei mitään perintöjä tule koskaan eikä ikinä. Äiti kuollut ja isä alkkis. Siskolla ja poikaystävällä kummallakaan paria sataa enempää säästössä. Heidän elämäntyylinsä on aina ollut "kaikkimullenytheti" ja kun palkka kilahtaa, niin systeri juoksee ostamaan merkkituotteita. Pikkusiskolla on lukematon määrä hienouksia: Jeffery Cambellin kenkiä, Vuittonin laukku, Korsin laukkuja, Pradan laukku, Hilfigerin kello, Converseja, Tiger of swedenin vaaatteita iso vino pino yms...

Niin mitä he sitten tekivät tuolla 60.000e? Ostivat auton, joka maksoi hieman yli 45.000e ja mitäs lopuilla? Kävivät pari kertaa jenkeissä ja sisustivat kotiaan kaikella hienolla.
Heillä on omistusasunto, mutta ei niin hyvältä paikalta, ei saunaa ja taloyhtiössä ei hissiä. Asunto on kuitenkin hienosti remontoitu ja sisustus hieno. Tekevät siellä koko ajan remonttia ja uusivat huonekaluja. Heillä on ihan järkyttävän isot lainat ja mäkin olen pari pari kertaa pelastanut pikkusiskon ulosotolta.

Kuitenkin ulospäin vaikuttavat siltä, että ovat varakkkaita nuoria: Omistusasunto, hieno auto, ulkomaanmatkoja, merkkivaatteita ja joka ikinen ostos päivitetään instragramiin.
Mutta heillähän on ollut varallisuutta. Jos sitä ei olisi ollut, heillä ei olisi noita asioita.
 
viras
[QUOTE="Diipadaa";30568821]Olkoot ne muiden mielestä miten tyhmiä tai lapsellisia tahansa. Listatkaapa omianne.

1. Luottokortilla maksaminen tarkoittaa, että asiaan/tavaraan ei ole muuten varaan
- Ei todellakaan tarkoita! Monessa verkkokaupassa ainut luotettava ja turvallinen maksutapa on vinguttaa visaa. Opin itse tämän kantapään kautta. Tilasin 400e tuotteen netistä ja maksoin sen. En koskaan saanut tuotetta. Poliisi sanoi mulle, että jos olisin maksanut ostokseni luotolla, niin luottokunta olisi korvannut sen. Jälkeenpäin viisastuneena maksan aina visalla, ellei laskulla pysty tilaamaan. Ulkomaanmatkoja varatessa luottokortti on turvallisin.

2. Muotoilevaa alusasua käyttävä luulee laihtuvansa ja huijaavansa itseään.
- Ei kai nyt kukaan oikeasti ole niin tyhmä, että kuvittelee kiloja karisevan vetämällä jotkut pikkarit jalkaansa? Jokainen tietää, että ei siinä laihdu. Näyttää korkeintaan hoikemmalta. Eiköhän jokainen nää itseään ihan tarpeeksi alasti ja tietää miltä se maha, peppu tai reidet näyttävät ilman muokkauksia. Huijaanko minäkin nyt sitten jotakuta, kun käytän ripsiväriä ja oikeasti mulla on ihan vaaleat ripset?

3. Auto kertoo jotain varallisuudesta?
- Lähinnä mielen köyhyyttä ja sivityksen puutetta, jos ei ole kykyä ymmärtää toisten valintoja. Miksi joku ihan oikeasti haluaa auton X ja toinen auton X. Uudet autot ovat kyllä kaikki melko hintavia merkistä riippumatta. Meillä on audi a8, koska mies nyt jostain syystä halusi sen ja samalla meillä on autolainaa yli 40.000 euroa.
Toisia ei ns. "merkkiautot" kiinnosta, vaikka olisi varaa hakea käteisella uusi mersu kaupasta.

4. Rivitalossa asuu ne, joilla ei ole varaa omakotitaloon tai kaupungin hienoihin kerrostaloasuntoihin.
- Vähän sama kuin autojen kanssa. Asumismuoto siinä missä muutkin ja toiset tykkäävät asua rivitalossa, vaikka olisi rahaa ostaa talo.

5. Lasten merkkivaatteet kertovat perheen tulotasosta
- Melkein ennemmin niinpäin, että alempi keskiluokka suosii eniten merkkivaatteita lapsilla. Toisaalta oletus tuokin. Toisia kiinnostaa lastenvaatteet enemmän, kuin toisia. Kyse enemmän elämäntyylistä ja äidin intresseistä, kuin hyvätuloisuudesta.[/QUOTE]


vaan viisas ehtii halvemmalla
 
jlsdj
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30583577:
Mutta heillähän on ollut varallisuutta. Jos sitä ei olisi ollut, heillä ei olisi noita asioita.
Ei välttämättä. Me saatiin 100.000 asuntolaina, vaikka miehellä oli kulutusluottoja viitisen tonnia ja mulla autolainaa vielä muutama erä maksamatta. Säästöjä meillä ei ollut penniäkään. Tai taisi mulla oli kaksisataa. Tämä laina saatiin vähän yli vuosi sitten ja miehen äiti tuli takaajaksi. Takaaja siis tarvittiin. Miehen perhe on ihan tavallinen alempaa keskiluokkaa oleva perhe ja mun perhe/suku lähinnä sossupummeja ties monennessako polvessa.
Ei siis todellakaan tarvittu mitään omaisuutta asuntolainaan.
 
"Joopa"
1. En ota influenssarokotetta kun viimeksi tulin siitä niiiin kipeäksi enkä koskaan muuten sairasta mitään influenssaa

Ärsyttää kun ihmiset ei tajua miten vaarallinen tauti on kyseessä eivätkä viitsi ottaa selvää että influenssarokote ei pysty sairastututtamaan, antaa ainoastaan kahden viikon kuluttua ottamisesta suojan kolmea influenssa-alatyyppiä vastaan. Eivät myös tajua että tarttuvat taudit ei ole kenenkään yksityisasia juuri sen takia että kyseessä on tarttuva tauti. Vaikka eivät itse saisikaan vaikeaa tautia voivat he tartuttaa influenssan toiselle joka saa jopa kuolemaan johtavan taudin (vanhukset, pienet lapset immunipuutteiset)

2. En anna rokotuttaa lapsiani rokotusohjelmaan kuuluvilla rokotteilla kun ei niitä tauiteja suomessa saa ja ne on kuitenkin ihan hirveitä myrkkyjä kaikki mistä lapselle voi tulla vaikka mitä oireita

No ei tule mitään pysyvää oiretta lapselle jos saa rokoteohjelman mukaan rokotteet. Sen sijaan lapsi voi matkustaa koska haluaa minne haluaa ilman että pitää pelätä esim. polio- tai tuhkarokkotartuntaa. Samoja rokotteita on käytetty yli 30 vuotta ja jos niistä jotain haittaa tulisi olisi se kyllä tähän mennessä jo huomattu.
 
säpäle harmaana
Ei välttämättä. Me saatiin 100.000 asuntolaina, vaikka miehellä oli kulutusluottoja viitisen tonnia ja mulla autolainaa vielä muutama erä maksamatta. Säästöjä meillä ei ollut penniäkään. Tai taisi mulla oli kaksisataa. Tämä laina saatiin vähän yli vuosi sitten ja miehen äiti tuli takaajaksi. Takaaja siis tarvittiin. Miehen perhe on ihan tavallinen alempaa keskiluokkaa oleva perhe ja mun perhe/suku lähinnä sossupummeja ties monennessako polvessa.
Ei siis todellakaan tarvittu mitään omaisuutta asuntolainaan.
Mutta tulot teillä kuitenkin oli säännölliset, vai olitteko toimeentulotuen varassa? Edelleenkään en puhu keskiluokkaisista ja kohtuusäännöllisistä tuloista.
 

Yhteistyössä