Typerä kysymys... Melu ja sikiö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Eli joo varmaan vähän torvi kysymys jne.. Mutta millä raskausviikolla vauva alkaa kuulemaan? Mietin että voiko kova melu vahingoittaa sen korvia? Kuuluuko sinne mahaan niin hyvin?

Eilen olin pikkuveljen autossa ja hän sitten esitteli jotain uusia musiikkivekottimiansa sieltä ja niin kovalla että koko auto tärisi.. Mua itseäni ei haittaa ja pystyn istumaan melussa (joo joo tiedän ettei ainakaan mun omille korvilleni tee hyvää, mutta kuitenkin), mutta onko sikiölle haittaa? Viikkoja on vasta 15+2...
Ja millä rv:llä sikiön kuulo kehittyy niin että se pystyy kuulemaan?

Kyllä ainakin raskausviikolla 29 kuulee hyvin. Olin sydänkäyrässä ja vauvan syke kiihtyi kovista äänistä. Jopa tv oli laitettava hiljaisemmalle, samoin itse sydänkäyrälaite. Jos käyrän aikana vauva nukkui, häntä heräteltiin radiolla.

Vauva kuulee hyvin äänet ainakin jo rv29 lähtien.

Alkuperäinen kirjoittaja sydänkäyrässä 3x vrk:
Kyllä ainakin raskausviikolla 29 kuulee hyvin. Olin sydänkäyrässä ja vauvan syke kiihtyi kovista äänistä. Jopa tv oli laitettava hiljaisemmalle, samoin itse sydänkäyrälaite. Jos käyrän aikana vauva nukkui, häntä heräteltiin radiolla.

Vauva kuulee hyvin äänet ainakin jo rv29 lähtien.

rv 29 on ihan eri asia kuin rv 15.

Viikolta 20 vai olisko jo aiemmin. Sikiön on havaittu reakoivan ääniin. Mutta Lapsivesi vaimentaa onneksi hyvin. En muista mitkä ne meluraja suositukset oli. Otin odotusaikana selvää, koska käytin kovaäänisiä työkoneita. Melko korkeat ne oli ja piti olla pitkäkestoista, ennekuin suositeltiin välttämään. Ennemmin jatkuva kovamelu voi stressata äitiä ja sikiötä kuin aiheuttaa kuulovaurioita.