Työvuorojen huomioiminen kaverusten tapaamisissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meitä on viiden kaveruksen porukka, joka tapaa toisiaan epäsäännöllisen säännöllisesti. Jokainen kutsuu vuorollaan tapaamiseen, joka voi olla teatteri-ilta, ravintolaan syömään, taidenäyttely tms (kaikki siis maksavat omat kulunsa).

Olen ainoa, joka tekee epäsäännöllistä vuorotyötä. Meillä pitää ilmoittaa vapaapäivätoiveet viimeistään 6 viikkoa ennen ko. päivää. Jos hyvä tuuri käy niin voi saada vapaaksi toivomansa päivän.

Kerta toisensa jälkeen näistä tapaamisista ilmoitetaan pari-kolme viikkoa aikaisemmin eli en voi edes toivoa enää vapaata töistä. Joten tässä on käynyt niin, että pääsen paikalle vain niihin tapaamisiin, jotka olen itse järjestänyt.
Sama selitys joka kerta: "Ai niin, mä unohdin, että sulle pitää ilmoittaa kauheen aikasin."

Mitä mieltä olette? Olenko se, jota ei halutakaan tapaamisiin? Jos näin on, miksi asiaa ei sanota suoraan? Miksi sitten kun tavataan ollaan "sua ei oo näkynyt pitkään aikaan! Kiva kun nyt nähdään."

Etkö voi vaihtaa vuoroaja kenenkään kanssa? Täytyykö koko päivän olla vapaa jos haluaa osallistua. Aamuvuorosta menoihin ja sitten takas iltavuoroon seuraavana päivänä?

Etkö voi vaihtaa vuoroaja kenenkään kanssa? Täytyykö koko päivän olla vapaa jos haluaa osallistua. Aamuvuorosta menoihin ja sitten takas iltavuoroon seuraavana päivänä?
Meillä saa vaihtaa vuoroja äärimmäisen harvoin ja silloinkin vain, jos esimies siihen suostuu (yleensä ei suostu).
Ei tarvitse olla koko päivää vapaata, mutta jos työt loppuvat klo 16 niin on vaikea mennä tapaamiseen, joka oli 13-16. Tai vastaavasti jos työvuoro loppuu klo 18 niin ei pääse tapaamiseen, joka on 16-20, koska busseilla paikalle ei pääse noin nopeasti.
ap

Ei. Jos sua ei haluttaisi tapaamiseen, sinua ei sinne kutsuttaisi. Nythän kutsun esittäjä ei tiedä vaikka se hänen ehdotuksensa sopisikin sinun työvuoroihisi. Älä tee turhia johtopäätöksiä. Sinulle ei ole vain muistettu ilmoittaa tarpeeksi ajoissa, tai ehkä koko tapaamista ei ole suunniteltu niin aikaisin.

Omituista, että teilla ilmoitetaan tapaamisista. Meillä tehdään kaveriporukassa niin, että kysellään sopivia päiviä ja sovitaan yhdessä. Jos niillä on kerran säännöllinen päivätyö, eikö tapaamisia voisi järjestää sun vapaapäivien mukaan?

Omituista, että teilla ilmoitetaan tapaamisista. Meillä tehdään kaveriporukassa niin, että kysellään sopivia päiviä ja sovitaan yhdessä. Jos niillä on kerran säännöllinen päivätyö, eikö tapaamisia voisi järjestää sun vapaapäivien mukaan?
Kaikki muut tekevät säännöllistä päivätyötä (klo 7-15 tai 8-16), ei koskaan iltoja, ei viikonloppuja, ei pyhiä.
ap

Kaikki muut tekevät säännöllistä päivätyötä (klo 7-15 tai 8-16), ei koskaan iltoja, ei viikonloppuja, ei pyhiä.
ap
Ja kellään muulla ei ole mitään muuta elämää?! Höpöhöpö! En ole koskaan kuullut että kaveriporukassa vaan ilmoitetaan koska tavataan. Aina kysellään sopiiko kaikille. Jos kuitenkin ihan oikeasti olette näin toimineet, olisi ehkä syytä ehdottaa muutosta.

Mä taas inhoan tätä kuulemma naisille juuri tyypillistä "sopimiskulttuuria". Ensin pitää perustaa oma faceryhmä ja ehdotella päiviä. Joillein sopii ja joillein ei. Sitten vaihdetaan päivää ja yks jolle piti sopia, niin ei nyt sovikaan. Oli unohtanut jonkun menon. Sitten vänkätään kellonajasta, että milloin Valtterilla on päiväunet ja milloin Oskarin pitää olla mummulassa. Sitten että missä nähdään. Keskusta on jollekin lähellä, toisille kaukana. Katilla ei ole autoa, joten se ei halua joustaa. Mutta Annaliisan auto on just sinä päivänä miehen käytössä, joten silläkin on hankala liikkua. Hanna ilmoittaa ettei sen bussikortti ole tuona päivänä voimassa kun työt alkaa vasta kuun vaihteessa, joten hän haluaisi tapaamisen pyörämatkan etäisyydeltä. Kaikesta tästä taas mielesä pahoittaa Pia, sillä hänestä on epäreilua että autoilevana aina joustaa paikan suhteen.

Kun päivä sitten lopulta puolen vuoden päästä koittaa, on Annaliisan lapsi sairaana ja Pia on myynyt autonsa, eikä halua tavata keskustan ulkopuolella. Hanna on itse asiassa parhaillaan Turkissa lomalla ja oli unohtanut koko tapaamisen. Siinä sitten mietitään Petran kanssa kahdestaan kahvilla, että hitto mitä säätöä ja että viitsiikö sitä nähdä vain kahdestaan. Päätetään siirtää tapaamista, että kaikki saadaan kokoon. Ja eikun uutta faceryhmää perustamaan. :D

Helpompaa on soittaa kaverille että pääsetkö tänään ja nähdäänkö tossa lähikahvilassa. Jos ei sovi, niin voi kokeilla toista kaveria. Tota säätöä ei jaksa.

• Tykkää
Reactions: Echo
Mun on oikeasti vaikea sopia asioita kuuden viikon päähän. Monet menot varmistuvat vasta lähempänä, ja jos tommoinen meno on sovittu liian aikaisin, on vaarana, että se peruuntuu.

Yleensä vuorotyöläisillä saa olla joku toive työvuoroihin, joten voisit kai käyttää tällaista noiden päivien suhteen?

Jos kaveripiirissä kukin vuorollaan järjestää tai emännöi tapaamista, toki silloin hommat hoidetaan hänen aikataulujensa mukaan. Jos sua stressaa liikaa, niin vaihda päivätyöhön.

Aika monet tapaamiset jäävät kokonaan järjestämättä, jos aina pitäisi yli kuusi viikkoa aikaisemmin päättää ajankohta.
Eli kyse tuskin on siitä, että eivät haluaisi sinua mukaan, vaan ihan vain siitä, että vaikea suunnitella noin pitkällä aikajänteellä kavereiden tapaamisia. Aika monelle kerkeää siinä kuuden viikon aikana tulemaan joku este, eikä sitten pääsekkään.

Aika monet tapaamiset jäävät kokonaan järjestämättä, jos aina pitäisi yli kuusi viikkoa aikaisemmin päättää ajankohta.
Eli kyse tuskin on siitä, että eivät haluaisi sinua mukaan, vaan ihan vain siitä, että vaikea suunnitella noin pitkällä aikajänteellä kavereiden tapaamisia. Aika monelle kerkeää siinä kuuden viikon aikana tulemaan joku este, eikä sitten pääsekkään.
Joten on paljon kätevämpää kun aina jätetään se sama tyyppi ulkopuolelle.

Erikoinen työpaikka kun toiveet täytyy laittaa sisään noin kamalan aikaisin. Yleensä niissä vuorotöissä joissa olen ollut on kolmen viikon lista ja toiveet viimeistään viikkoa ennen uutta listaa.

Miksi et listan saatuasi ilmoita kavereille sinulle sopivat ajankohdat, jotta voivat sitten katsoa, sopiiko joku aika niistä heille? En usko että sinut halutaan tahallaan jättää ulkopuolelle, mutta oikeasti vuorotyössä on vaikea järjestää sopivaa aikaa isommalle porukalle. Silti tuntuu että teidän ystäväpiirissä tuosta on tehty tavanomaista vaikeampaa.

Meillä on neljän naisen porukka, joista kaikilla on enemmän tai vähemmän vuorotyö, viikonloppu- ja pyhätöitä. Silti näemme toisiamme useamman kerran kuussa. Tarvitseeko sitä aina jonkun emännöidä, eikö voi vain mennä vaikka kahville?

• Tykkää
Reactions: papumössö
Joten on paljon kätevämpää kun aina jätetään se sama tyyppi ulkopuolelle.
On se nyt kätevämpää kuin se, että kaikki jäävät ulkopuolelle...
Toisaalta, kuka tai mikä estää aloittajaa itseään järjestämästä näitä tapaamisia? Itse kun järjestää, voi sopia niin aikaisin kun huvittaa. Eikä tarvitse valittaa toisten järjestelyistä (y)

Erikoinen työpaikka kun toiveet täytyy laittaa sisään noin kamalan aikaisin. Yleensä niissä vuorotöissä joissa olen ollut on kolmen viikon lista ja toiveet viimeistään viikkoa ennen uutta listaa.
No täällä on kuuden viikon listat ja viikkoa ennen uuden listan alkua tulee ne uudet listat eli ei todellakaan riitä, että toiveet on viikkoa aiemmin vaan kyllä ne pitää olla 2-3 viikkoa ennen uuden listan alkua. Ihan normaalia hoitoalalla. Ainakin täällä niin yksityisellä puolella kuin kunnallisella.

Etkö osaa lukea? Kun toive pitää olla annettuna 6 viikkoa aiemmin ja milläs sen toiveen esität jos ei ole tiedossa mitään tapaamista kavereiden kanssa?

No vaikka niin, että järjestää sitten itse tai ilmoittaa ilmoitetut toiveet kavereillensa. Ja et kai sä siellä töissä ole aina? Jos on välillä viikonlopputöitä, niin tuskin kaikki päivät ja illatkin on kiinni. On outoa kuvitella, että koskaan ei pääse, jos ei mitään toivomuksia esitä.

Ja esim. mun kaverilla on toivomus, että esim. tiistai-illat on aina vapaana (harrastusmeno) ja tämän voisi sitten kertoa omille kavereilleen, että "mulla on tiistait aina vapaana". Mutta toki jos ei voi, niin sitten ei voi :(

Miten ap saa hoidettua muut menot? Lasten vanhempainillat? Syntymäpäivät, häät, rippujuhlat ja joulut? Vai ongelmaa ainoastaan näiden kaveritapaamisten kanssa?

Yhteistyössä