Työttömyys vs työssäkäynti+sossu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitääh?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitääh?

Vieras
Nyt oon työttömänä ja halu päästä töihin on kova, tuntuu että pääsisin töihin "lepäämään" kun lasten kanssa on välillä raskasta. No laskimpa tuossa sitten, että mun koulutuksella kun menisin töihin niin se ei kannata, ellei halua kokemusta, mutta kuinka paljon siitä oon valmis maksamaan? Tällä hetkellä elän yhna lasten kanssa kelan tukien varassa. Tuet ovat säännölliset eikä sossussa ole tarvinnut käydä. Jos aloittaisin työt, asumistuki pienenis minimiin, työmatkat jne joten vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen oisin oikeutettu joka kuukausi 320€ toimeentulotukeen+mahdolliset lääkekulut jne. Eihän tässä ole mitään järkeä! toisin sanoen jos menisin töihin ni joutuisin sossun asiakkaaks. Juttelin sossun kanssa ja sieltä siis tiedot, mutta silti kannusti töihin. Käsi sydämmellä; kotona lasten kanssa ja enemmän rahaa vai töihin+kodinhoito päälle ja vähemmän rahaa?

Menisin töihin. Sähän voit aina kouluttautua työn ohessa lisää ja saada siten parempaa palkkaa. Muutenkin malliksi omille lapsille, että ahkeruus on itseisarvo. Samalla kertyy eläke ja cv:hen ei tule ikävää työttömyysjaksoa.

Jos olet todella noin pienituloinen, niin saat varmasti lapset ilmaiseksi hoitoon. Lisäksi jos palkkasi on vakio, ei siellä sossussa tarvi sen enempää rampata vaan hoituu yhtä näppärästi ajallaan kuin kelakin (molemmat ottaa varansa veronmaksajien pussista, joten en näe mitään eroa kummasta tulee).

Eihän se asumistukikaan voi vähetä liikaa, koska olet sen jälkeen vielä oikeutettu toimeentulotukeen eli palkan on pakko olla pieni.

Mielestäni työnteko ja kouluttautuminen kannattaa aina verrattuna että jää kotiin makaamaan, vaikka hintana olisi että joutuu näkemään enemmän vaivaa arjen pyörittämisessä ja tulot tippuisivat väliaikaisesti. (Jos palkkataso ei miellytä minua niin teen asian eteen sen mitä tarvitsee jotta olen tyytyväinen).

Jossain vaiheessa tuo hetki on sulla kuitenkin edessä, töihinpaluu niin alatko työstämään tilannetta nyt kun on vaihtoehtojakin vai sitten kun on ihan pakko?

En kyllä voisi kuvitellakkaan että kouluttautuisin oikeesti työn ohessa. Lapset ja kodin siistinä pitäminen vie veronsa ja pitkän työpäivän jälkeen lapset aikani. päivähoito olisikin ilmaista, mutta se ei todellakaan helpota tilannetta. Ahdistaisi ravata sossussa tiliotteineen joka kuukausi jne. Sitten, niin kuin kaverilleni kävi; lasten isä laittoi lapselleen exänsä tilille 100e synttärirahaa, niin sossu oli ottanut sen ttt:sta pois.

Sun täytyy miettiä elämääsi pidemmällä aikajanalla.
Missä oot viiden vuoden kuluttua jos sossun tuille jäät VS jos menet työelämään?

Millainen luulet tilanteen silloin olevan?

Mulla on oma ennkkokäsitykseni, mutta en tunne sua niin vaikea sanoa.

Jep, systeemi on tehty sellaiseksi ettei työssäkäynti kannata. Minä valitsin työn ja kituuttamisen, vaikka tosiaankin sossun asiakkaana jäisin plussan puolelle. Jossakin mättää?

Yhteistyössä