Työttömyys/työt ja lasten hoitopaikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta töihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta töihin

Vieras
Olen tässä palailemassa takaisin työelämään kotivuosien jälkeen (ei siis ole työpaikkaa odottamassa) joten työttömäksi työnhakijaksi menen. Uskallan kuitenkin olettaa että ainakin sijaisuuksia saan pian, niin miten toimitaan hoitopaikan kanssa sitten. Jos maanantaina jään työttömäksi ja vaikka keskiviikkoiltapäivänä soitetaan torstaiksi töihin, niin miten sitten tuon hoidon kanssa? Ilmoitanko vaan silloin keskiviikkona (jos ehdin) että lapset tulis huomenna hoitoon klo se ja se ja hoito loppuu silloin ja silloin?

Kun eikös yleensä hoitoajat pitäs olla tiedossa jo aikaisemmin niin mites tämmöisissä tapauksissa sitten? Minullakin kun voi sitten työaika olla 6-17 välillä...

Onko sinulla siis hoitopaikka lapsille jo olemassa? Hoitopaikkaahan pitäisi hakea hyvissä ajoin, ennen kuin palaat työelämään, joten muutaman päivän varoajalla hoitopaikkaa on mahdoton saada. Jos taas hoitopaikka jo on ja lapset siihen tottuneet, niin mikäpä siinä sitten, toki hoitajaa/päiväkotia pitäisi tietty varoittaa tästä uudestä tilanteesta ja tarkistaa, että ajat ym. käy?

Alkuperäinen kirjoittaja akateeminen äiti:
Onko sinulla siis hoitopaikka lapsille jo olemassa? Hoitopaikkaahan pitäisi hakea hyvissä ajoin, ennen kuin palaat työelämään, joten muutaman päivän varoajalla hoitopaikkaa on mahdoton saada. Jos taas hoitopaikka jo on ja lapset siihen tottuneet, niin mikäpä siinä sitten, toki hoitajaa/päiväkotia pitäisi tietty varoittaa tästä uudestä tilanteesta ja tarkistaa, että ajat ym. käy?

Olen siis hakenut hoitopaikkaa ja 2.2. se sitten lapsilla alkaa. Sitä ennen käydään tutustelemassa (ekaa kertaa menevät hoitoon) ja minä käyn työkkärissä myös tuolloin helmikuun alussa. Vai pitäisikö käydä jo aiemmin??

Mutta sitä siis mietin, että kuinka sitten toimitaan jos saan töitä tyyliin just edellisenä päivänä?

Ilmeisesti olet kokoaikaista hoitopaikkaa hakenut? Silloin sun lapset on hoidossa myös silloin, kun itse olet kotona. Ainakin meillä on näin ollut, vaikka pitkiä aikoja olen vain kotona työttömänä.
Luulen, että pian alkavat suosittaa vain osa-aikaista paikkaa, jos et säännöllisesti pidä hoidossa. Ja se taas ei sun kannalta toimi, jos ja kun saatkin yllättäen niitä töitä.

eli sinun pitää sopia se työn aloitus vasta 2.2. ellei hoitopaikka pysty joustamaan aloituksessa. Monella sama tilanne työttömänä ja välttämättä hoitopaikka ei pysty joustamaan.
Niin ja ne vuorot, ei aina pysty etukäteen niitä ilmoittaan varsinkaan kun vasta aloitat, mutta jatkossa varmasti saat muutman viikon etukäteen tietoon ja pystyt jotain kertoon hoitopaikkaan. Kunnallinen hoitohan alkaa aikasintaan vasta klo 6.15 ja 17.30 sulkee useimmat päiväkodit, pph erikseen ja vuorohoidot.
Välttämättä tuota aamupäivystystä ja iltaa ei ole ellei ole tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja väinötär:
eli sinun pitää sopia se työn aloitus vasta 2.2. ellei hoitopaikka pysty joustamaan aloituksessa. Monella sama tilanne työttömänä ja välttämättä hoitopaikka ei pysty joustamaan.

Ai juu, jos ap tota tarkoitti, ni mun mielestä ei kannata/voi sopia töitä alkamaan 2.2. kun lapset vasta menevät tutustumaan. Ainakin viikko kannattaa rauhoittaa, mutta hakea voi tietty heti silloin. Työkkäristä niitä töitä harvoin niin ahkerasti tarjotaan.

Ymmärisin, että ap meinasi ottaa hoitopaikan vastaan, mutta pitää lapset kotona jos ei ole töitä. Se mun mielestä ei ole kannattavaa, vaikka aika turhauttavaa välillä, jos itse joutuukin vaan kotona olemaan. Lapsille sen sijaan on hyötyä siitä, että oppivat hoidon rytmin ja tutustuvat kunnolla kavereihin hoitopaikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Alkuperäinen kirjoittaja väinötär:

Ai juu, jos ap tota tarkoitti, ni mun mielestä ei kannata/voi sopia töitä alkamaan 2.2. kun lapset vasta menevät tutustumaan. Ainakin viikko kannattaa rauhoittaa, mutta hakea voi tietty heti silloin. Työkkäristä niitä töitä harvoin niin ahkerasti tarjotaan.

Ymmärisin, että ap meinasi ottaa hoitopaikan vastaan, mutta pitää lapset kotona jos ei ole töitä. Se mun mielestä ei ole kannattavaa, vaikka aika turhauttavaa välillä, jos itse joutuukin vaan kotona olemaan. Lapsille sen sijaan on hyötyä siitä, että oppivat hoidon rytmin ja tutustuvat kunnolla kavereihin hoitopaikassa.

samaa mieltä olen tuossa et kannattaa antaa lasten olla suht säännöllisesti hoidossa vaikka töitä ei olisikaan. Sopeutuvat nopeammin elämään hoidossa jne. Mutta voi toki pitää lyhyempää päivää, hakea aiemmin kotiin. Kannattaa viedä aamusin viimeistään klo 8.30-9 et pääsee mukaan päiväohjelmiin, aktiivinen toiminta painottuu aamupäiviin useimmissa paikoissa.

juu, se on muuten toi päiväkodin rytmi yllättävän "joustamaton". Eli jos haluaa osalliseksi askarteluista, vieraskäynneistä ym. ni aamusta on mentävä. Samoin aamupalan tarjoilu loppuu meiän päikkärissa 8.30. ja heti perään alkaa "ohjelma". Ruuan jälkeen on tilaisuus hakea pois, mutta jos haluaa lasten nukkuvan päiväunet, ni sit meneekin jo sinne kahteen-kolmeen ;)

Yhteistyössä