Työttömänä ulkomaille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maailmanmatkaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maailmanmatkaaja

Vieras
Jään työttömäksi vuodenvaihteessa ja on erittäin epätodenäköistä, että työllistyisin. Ajattelin, että lähtisin kaverini kanssa maailmanympärimatkalle. Kaverini tekee pätkäduuneja ja kausiluonteisia duuneja. Meillä oli vähän suunnitelmissa, että tammi-huhtikuussa ehtis maailman kiertää niin että kävis kaikissa maanosissa + ehtis välillä jossain oleskellakkin. Muutamassa paikassa olisi majoitustakin tarjolla kun kavereita asuu siellä päin. Etukäteen jo juteltu tämmösiä. Matkan pitäisikin siksi mennä ainakin Lontoon ja New Yorkin kautta. Siitä sitten E-Amerikkaan. Etelä-Amerikasta varmaan Uusi-Seellanti, Australia, Japani, Kiina, Intia, Sanzibar/Mombasa ja sieltä kotiin.

Kai mulla on oikeus lähteä? Ainakin noi työttömyysilmoitukset voi nykyään tehdä netissä jne. Jos nyt sitten jotain ihmeellistä ilmaantuisi niin kaipa sitä sitten voisi ex-tempore lentää Suomeen takas.

Mun toinen kaveri oli työttömänä puoli vuotta ja se sanoi, että sen aikana oli vain yksi haastattelu tms. työvoimatoimistossa eikä muuta. Taisi olla yksi sellainen, että työvoimatoimistosta osoitettiin joku duuni mihin piti hakea. Haki sitä eikä saanut. Työhakemuksia voi myös täyttää ulkomailla.

Mites on? Ja kannattaako tästä kertoa työkkärissä?

Kai sitä saa noin tehdä. Jos vaan rahaa on.

Pakko kertoa mun kaverin "mahtavasta" maailmankiertomatkasta. Se oli varannut siihen kuukauden aikaa. Tää kaveri on tunnettu siitä, että ei oikein hallitse talousasioita ja muidenkin perusasioiden kanssa on vähän niin ja näin. EI oikein hahmota kaikkea, kuten etäisyyksiä ja aikaa. Ei sinällään tyhmä ole.

Lähti tosiaan junalla matkaan ja meni melkein suoraa kyytiä Ranskaan. Ranskassa sitten viikko ja budjetti alkoi olla kulunut melkein kokonaan. Pariisista sitten lento New Yorkiin, sieltä Thaimaahan. Lopun ajan kituutti siellä ja sitten lento kotiin. No olihan se toki maailmanympärimatka mutta aika vaisu alkuperäiseen suunnitelmaan. 4 viikosta 1,5 viikkoa junalla Ranskaan ja oleilua siitä. Sitten 1,5 viikkoa Thaimaassa :)

Ehkä ei kannata kertoa työkkärissä, kun kuitenkin kiusallaan pyytävät johonkin joutavaan haastatteluun tai vastaavaan keskenmatkan. Mutta pidä huolta, että joku tarkistaa paperipostisi, ettei työpaikkaosoitus jää huomaamatta. Minulle ne ainakin ovat tulleet kirjeitse, vaikka sähköpostiosoitekin on työkkärin tiedossa.

Yhteistyössä