Työttömänä opiskelu, uusi laki, apua kaivataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön opiskelija

Vieras
Joo siis tää 2010 alusta tullut laki, joka mahdollistaa työttömyysturvalla opiskelun. Opinnot pitää aloittaa te-keskuksen päätöksen jälkeen, pitää olla yli 25 v jne jne.
Siinä pitää olla päätoiminen opiskelija. Onko AMK-monimuoto-opiskelija päätöiminen opiskelija, jos ei tee töitä opiskelun lisäksi?

Onko kukaan saanut tuota tukea? Mitä silloin opiskelit/alat opiskelemaan?

Alkuperäinen kirjoittaja työtön opiskelija:
Joo siis tää 2010 alusta tullut laki, joka mahdollistaa työttömyysturvalla opiskelun. Opinnot pitää aloittaa te-keskuksen päätöksen jälkeen, pitää olla yli 25 v jne jne.
Siinä pitää olla päätoiminen opiskelija. Onko AMK-monimuoto-opiskelija päätöiminen opiskelija, jos ei tee töitä opiskelun lisäksi?

Onko kukaan saanut tuota tukea? Mitä silloin opiskelit/alat opiskelemaan?

Tuskin kovin moni on tuota vielä ehtinyt saada, kun tuo uusi mahdollisuus on ollut voimassa vasta muutaman viikon? Kannattaa aloittaa kysely työkkäristä, josta asia laitetaan eteenpäin. Hekään eivät vielä valitettavasti tunne tätä asiaa kovin hyvin, sillä myös heidän saamansa ohjeistus on ollut vaillinnaista.

No en nyt tosiaankaan osaa vastata kuin omalta kohdaltani. Työkkärissäkin olivat aika pihalla vielä näistä koukeroista, mutta: minä saan siis opiskella (kunhan irtisanomisaika päättyy) ansiosidonnasella opinnot loppuun (tai siis kaksi vuotta). Mun kohdallani tuntui olevan tärkeää, että olen aloittanut opinnot jo työssä ollessani. Yliopistolla siis teen maisteritutkintoni loppuun.

Ja sori, en siis osaa vastata tuohon AMK-kysymykseen, mut kannattaa mennä tökäriin henkilökohtaisesti juttelemaan asiasta. Tuntuvat olevan hyvin yksilökohtaisia juttuja nuo...

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
No en nyt tosiaankaan osaa vastata kuin omalta kohdaltani. Työkkärissäkin olivat aika pihalla vielä näistä koukeroista, mutta: minä saan siis opiskella (kunhan irtisanomisaika päättyy) ansiosidonnasella opinnot loppuun (tai siis kaksi vuotta). Mun kohdallani tuntui olevan tärkeää, että olen aloittanut opinnot jo työssä ollessani. Yliopistolla siis teen maisteritutkintoni loppuun.

Ja sori, en siis osaa vastata tuohon AMK-kysymykseen, mut kannattaa mennä tökäriin henkilökohtaisesti juttelemaan asiasta. Tuntuvat olevan hyvin yksilökohtaisia juttuja nuo...

Kiitos tiedoista. Olen menossa työkkäriin, mutta yritän ottaa mahdollisimman paljon asioista sitä ennen selvää. Mulla on itellä jo pohjakoulutuksena maisterin koulutus ja nyt opiskelen amk:ssa monimuoto-opiskeluna. Tietyin ehdoin tuo te-keskuksen päätös voidaan antaa jo alkaneille opinnoille siis. Mua vaan jäi kaivelemaan, että olenkohan sittenkään päätöiminen opiskelija, kun sitähän siinä vaaditaan.

Yhteistyössä