Työttömänä ammattikorkeeseen, aikuiskoulutus..apuvaaaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pihalla

Vieras
Alan olemaan ihan sekaisin näissä tukiasioissa.. Olen ollut työnhakijana, tehnyt osa-aikaisuutta ja nostanut soviteltua ansiosidonnaista kassasta. Nyt pääsin amk:hon jossa opinnot alkavat kk päästä ja ovat aikuisopintoja, monimuoto-opiskelua suurimmaksi osaksi.

Eli menetän sovitellun ansiosidonnaisen?

Opintotukea en saa jollei opinpisteitä tule tarpeeksi ja työkäristä ilmoitettiin etteivät ota minua työttömyyskorvauksella opiskelemaan jossen ota nuorisopuolelta myös opintoviikkoja.

Mitenköhän nää menee nyt käytännössä?Saanko mä jostain jotain vai pitääkö mun perua kouluun menemiseni...

Opiskelu on tutkintoon tähtäävä.

Olen jo kelasta ja työkkäristä kyselly mut mitää selvää ei ole tullut mistään.

Tuossakin puhutaan juuri tuosta 5op kuukaudessa johon työkkäristäkin viitattiin, paljonkohan mahtaa sitten olla käytännössä tuo määrä? Opiskelujen laajuus on 210op ja suoritusaika 2-4v..Kiva kun koululta ei saa ketään kiinni ennen elokuuta et saisin jotain osviittaa siihen etenemistahtiin, lähiopintoja kun meillä on todella harvakseltaan..

Ei mulla ole varaa lähteä kouluun jos ainoa raha mitä saan on osa-aika ansiot ja taas toisaalta kovin paljon en voi ottaa opintoja nuorisopuolelta lisäksi koska ei se lasten päivähoitokaan ilmainen ole..

Eihän ne niitä kuukausittain tarkista, vaan lukuvuosittain. Eli ne opintopisteet pitää tulla lukuvuoden aikana, eihän ne yleensä muutenkaan tule säännöllisesti kuukausittain vaan yhtenä ryppäänä sitten kun kurssit on (yleensä suht samassa ajassa) suoritettu.

Yksi opintopiste vastaa noin 25 tunnin työtä (sisältäen kotona tehtävät hommat) ja tuolla tahdilla pitäisi opiskella n. 30 tuntia viikossa, jotta saa 5 op/kk kasaan. Mutta mun AMK-opintojen aikana ei tarvinnut tehdä monellekaan kurssille noin paljon hommia ja monimuoto-opiskelussahan voit aika pitkälti päättää mitä teet ja missä.

Meillä ei ole lähiopetusta kuukaudessa kun alle 30h. Mutta sitähän en vielä tiedä minkälainen rypäs sitä etäopiskelua on...Mut ei kai se auta kun odotta elokuulle ja ottaa yhteyttä kouluun ja selvittää näitä asioita..

Jos opintojen laajuus on 210 op ja suoritusaika on 2-4 vuotta voi tuosta helposti laskea, että opintopisteitä kertyy riittävästi kuukautta kohden. Jos tosiaan kahdessa vuodessa vois käydä koko opinnot, niin silloinhan vuotta kohden tulee jo yli 100 opintopistettä. Työkkärin tuen opiskeluun voi saada kahdeksi vuodeksi. Itse sain kahdessa vuodessa kasaan 140 opintopistettä ja siihenkin sai tehdä kovasti töitä.Työkkäristä kysyttiin kahdesti vuodessa opintopisteet, mutta tuo määrä riitti hyvin tuen saamiseen.

Olen ollut ammattikorkeassa opiskelemassa sillä työkkärin rahalla ja riitti ihan että oli tulossa niitä pisteitä esim. jouluna ei ollut tarpeeksi kun osa kursseista jatkui vielä kevät kaudella. Kyllä niitä pisteitä tulee sen yli 5 pisteen, jos vain teet siinä ajassa kun ne annetaan, etkä jätä tekemättä. Itse opiskelin sen 2 vuotta ja opinnot jäi sitten kesken kun menin töihin, en ruvennut tuilla jatkamaan loppuun saakka.

Yhteistyössä