työttömäksi äitiysloman päätyttyä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anne

Vieras
Tietääkö kukaan millaisilla perusteilla voi välttää työkkärin työmääräykset jos on työttömänä kotona. Onko esimerkiksi pätevä syy se jos lapsella ei ole hoitopaikkaa, eihän sitä voi lastaan kotiin jättää työpäivän ajaksi.

Itse olen lähähoitaja ammatiltani ja voi olla että ei töitä ole tiedossa äitiysloman päätyttyä. Pohdiskelenkin tässä nyt että mitä vaihtoehtoja pitää yllä. Kiva olisi kuitenkin olla kotona lasten kanssa, jos voisi välttää työmääräykset..ja kurssit.

siis et voi välttyä työmääräyksiltä sillä perusteella että lapsilla ei ole hoitopaikkaa, kunnalla kun on velvollisuus se hoitopaikka kahdessa viikossa järjestää, jos työllistyminen tulee yllättäen. mutta ei kannata hakeutua työttömäksi jos ei ihan todellakaan halua sinne töihin ja uskon että lähihoitajalla niitä töitä kyllä taitaa olla tarjolla..

No kyllä se mun oikeustajuni mukaan on vain päätettävä, ettää haluatko olla hoitovapaalla vai työnhakija. Jos ei ole aikomustakaan mennä töihin, niin sitten vain reilusti hoitovapaalle.

Hae lasten kotihoidontukea niin ei tartte pelätä työkkärin määräyksiä. Lähihoitajille kun sijaisuuksia löytyy kovastikin joten et varmaan kauan ehdi olla työtön. Ja se, että lapsille ei oo hoitajaa, ei ole peruste kieltäytyä työstä. Lähihoitajakaverini kieltäytyi yhden päivän sijaisuudesta sillä perusteella että ei ole lapsille hoitajaa niin sai puolen vuoden karenssin. Yks toinen kieltäytyi työstä sen takia, että työpaikka oli 63 kilsan päässä ja hänellä ei ole autoa ja julkiset ei sinne kulje - sai niin ikään karenssin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hoitovapaa. Lähihoitaja tuskin voi töitä välttää.

Niinpä. Ja kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka äkillisessä työllistymistilanteessa kahdessa viikossa. Ja jos taas kieltäytyt tarjotusta paikasta, napsahtaa karanteeni.

Miksi et jää vaan hoitovapaalle? Teet vaikka jotain vuoroja iltaisin/viikonloppuisin kun mies hoitaa lasta?

Lapsen hoitopaikattomuus ei todellakaan ole riittävä syy, vaan karenssi napsahtaa armotta päälle.

Ei niitä töihinosoituksia pysty millään välttämään, eli vaihtoehto on jäädä hoitovapaalle (jolloin saat kotihoidontukea, mahdollisesti hoitolisää ja kuntalisää) jolloin et töihin joudu tai jättäytyä työttömäksi jolloin aika 100 varmana jöudut töihin, sillä lähäreiltä ei työt lopu.

Kiinnostaisi tietää, mikä on työkkärin kanta vuokratyövoimaan. Onko muilla kokemusta esim. kaupanalan vuokratöistä. Siinä kun saatetaan kutsua muutaman tunnin varoajalla töihin ja mistä sitä siinä ajassa hoitopaikan löytää.
Vai voiko näistä töistä kieltäytyä? Onko jollakin kokemuksia?

Kiitti kommenteista! Ei sitä kyllä sit tod. uskalla ottaa riskiä että karenssi napsahtaa niskaan eikä tulis sit mistään rahaa. Täytynee nyt miettiä mitä näiden lomien jälkeen elämä tuo tullessaan. Hyvää kevättä kaikille!!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kiinnostaisi tietää, mikä on työkkärin kanta vuokratyövoimaan. Onko muilla kokemusta esim. kaupanalan vuokratöistä. Siinä kun saatetaan kutsua muutaman tunnin varoajalla töihin ja mistä sitä siinä ajassa hoitopaikan löytää.
Vai voiko näistä töistä kieltäytyä? Onko jollakin kokemuksia?

Eihän se työkkäri tiedä, jos et itse kerro.

Yhteistyössä