Työtoveri sai kokopäivätyön, minä edelleen osa-aikaisena...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jenu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jenu"

Vieras
Mitä ajattelisitte itse tässä tilanteessa? Mitä neuvoja osaisitte antaa siihen, miten ottaa asia puheeksi esimiehen kanssa?

Olen töissä kunnallisella puolella. Meitä on neljä työntekijää, joista kaksi on vakinaisia kokopäiväisiä ja kaksi määräaikaisia osa-aikaisia. Meidät määräaikaiset päätettiin vakinaistaa ja samalla nostaa toisen työ kokoaikaiseksi. Ja se toinenhan en ollut minä vaan juuri se toinen työntekijä, joka on tullut minun jälkeeni töihin tuolle työnantajalle.

Teemme töitä eri paikoissa ja selityksenä hänen kokoaikaistamiselleen oli se, että hänen työnsä on vaativampaa kuin minun! Itse tiedän, ettei näin ole, koska olen joutunut sijaistamaan häntä ja hänen edeltäjäänsä pidemmän aikaa omien töideni lisäksi (!). Toinen työntekijä ihmetteli ihan samaa eikä hänen mielestään tämä työkaveri ole tehnyt mitään kokoaikaistamisensa eteen.

En haluaisi puhua pahaa työkaveristani, mutta kyllä nyt oikeasti riepoo. Esimiehen valvontaa ei ole, joten tämä kokoaikaiseksi korotettu työkaveri ei edes aina ilmesty ajallaan töihin vaan kertoo tulevansa töihin aina kun tekemistä vaativia töitä sattuu olemaan. Kyseinen työntekijä on valittanut, ettei töitä ole tarpeeksi osa-aikaiseen työtuntimäärään nähden vaan hän joutuu usein pyörittämään töissä peukaloitaan. Esimiehelle hän on varmaan selittänyt jotain ihan muuta. Itse teen jatkuvasti ylitöitä, koska työtä olisi enemmän viikon työtunteihin nähden. Ylitöitä ei tietenkään makseta rahana vaan ne täytyy pitää pois vapaina - ja siinähän taas työt kertyy.

Tuntuu niin turhalta, kun itse olen panostanut töihin ja asiakkaiden palveluun hullunlailla, luonut yhteistyökuvioita muiden toimijoiden kanssa. Itselle tuo on juuri se työ mitä on aina halunnut tehdä, ja toinen on siellä vetämässä lonkkaa. Meidän hommat kun on sellaisia, että niihin voi joko panostaa kunnolla tai olla panostamatta, koska tulokset näkyvät niin välillisesti.

En jaksa. Edes tuo vakinaistaminen ei enää jaksa piristää mieltä, niin paljon ärsyttää kun ollaan niin eriarvoisessa asemassa tuon työkaverin kanssa ettei tosikaan :(

[QUOTE="jenu";27682339]Mitä ajattelisitte itse tässä tilanteessa? ...[/QUOTE]

Olethan tietoinen että jos työsi ei ole mitattavissa 100% mittareilla, ei ole mitään väliä miten hyvin tai tunnollisesti teet työsi, jos ne tulee tehtyä. Loppu on näytelmää. Valitettavasti et ole osannut näytellä riittävän hyvin.

Myrkyttäminen ei auta mitään, vaan kantsii miettiä että miten saat tästä ite hyötyä. Miten voit esim työkaverillesi/pomollesi järkätä asioita mitkä painelee ja lujasti heidän osaamisen/mukavuusaluuen ohi ja joista itse olet selvinnyt?
Onko mahdollista yksityistää hommaasi ja viedä kontaktit mukanaan? Ethän vaan luo suhteita muiden käyttöön vaan pidät homman niin että se henkilöityy aina sinuun kun olet muihin toimijoihin yhteydessä? Tämä toimii jopa talon sisällä.

Niin, työelämä on raaka paikka. Hyvät ei aina voita. Jos voittas, niin kaikki olisi melkolailla tehokkaampaa ja halvempaa.

Miten voit esim työkaverillesi/pomollesi järkätä asioita mitkä painelee ja lujasti heidän osaamisen/mukavuusaluuen ohi ja joista itse olet selvinnyt?

Mitä tarkoitat tällä?

Onko mahdollista yksityistää hommaasi ja viedä kontaktit mukanaan? Ethän vaan luo suhteita muiden käyttöön vaan pidät homman niin että se henkilöityy aina sinuun kun olet muihin toimijoihin yhteydessä? Tämä toimii jopa talon sisällä.

Ei ole mahdollista yksityistää hommaa. Olen töissä palveluissa, jotka ei maksa asiakkaille mitään vaan joka on kaupungin asukkailleen tarjoamaa peruspalvelua...

Kyllä se menee niin, että minä luon yhteistyökuvioita ja siitä hyötyvät sitten juurikin kaikki muutkin. Ja jos suunnittelen jotain sisältöjä omien asiakkaideni saamiin palveluihin, tämä kokonaistettava työtoveri kopioi ne heti itselleen. Lähin esimies on kehunut paneutumistani omaan työhöni sekä hyviä palveluideoitani, mutta sitten työsuhteista päättävä ylempi esimies näkee vain meidän kahden määräaikaisen "työn haastavuudet" ja ilmeisesti kokee tämän toisen työntekijän työn sitten haastavammaksi ja enemmän aikaa vaativaksi, vaikka tilanne on juurikin toisinpäin.

Voisin tietysti yrittää keskustella asiasta lähimmän esimiehen kanssa, ennen kuin mitään päätöksiä saadaan lyötyä täysin lukkoon ennen vuoden vaihdetta. Jos hän pystyisi puhumaan ylemmän esimiehen päähän jotain järkeä ennen kuin toisen kokoaikaistaminen ja minun työni jatkuminen osa-aikaisena lyödään nuijalla pöytään...

Yhteistyössä