Avustettava pimitti työeläkemaksut!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puusta pudonnut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puusta pudonnut

Vieras
Tein töitä henkilökohtaisen avustajana. Kaupunki maksaa avustettavalla verorahoilla meidän palkan ja avustettava toimii työnantajana. Hänen velvollisuutensa on hoitaa kaikki normaalit työnantajamaksut, koska nämä annetaan hänelle suoraan kaupungilta. Eräs toinen työntekijä joutuu jäämään osa-aikaiselle sairaseläkeelle, ja hakiessaan eläkettä selvisi, että pomomme (avustettava) on jättänyt kaikkien työntekijöiden työeläkemaksut maksamatta usean vuoden ajalta ja säästänyt rahat omille tileilleen. Kaikki huijatut ovat pienten lasten äitejä. Eräs kärsii nyt rahapulasta tämän tempun takia, ja iso perhe olisi elätettävänä. Mitä me tästä opimme? Pyörätuoli ei tee ihmisestä rehellistä!

Eikö avustajat ole tarkistaneet kotiin tulevaa työeläkeotetta jos homma on onnistunut usean vuoden ajan? :o

Eikä mulla ole kyllä ollutkaan ennakko-odotuksia, pyörätuoli ei merkitse muuta kuin että liikkumisessa on hankaluuksia.

Työeläkeote ei tule esim vakituiselle työntekijälle kuin pyydettäessä. Mutta muuten näitä on muuten vaikea seurata, koska tiliotteessa ei näistä puhuta mitään. Siellä näkyy vain sinun itsesi maksamat maksut. Työnantajalle tulee lisäksi iso kasa maksuja...

Mutta toki kannattaa vaatia työnantaja tilille.

Muoks. Mä muistelen että tiliotteessa näkyy vero, työttömyysvakuutusmaksu ja sairasvakuutusmaksu

Tuosta eläkefirman päätöksestä tai lausunnosta ( ei maksettu tilityksiä ) ja omista palkkalaskelmista kopio ( näkyy että on pidätetty palkasta ) ja sossuun! Luulisi että sossu voisi maksaa erotuksen ja periä takaisin kun saadaan asiasta päätös.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Työeläkeote ei tule esim vakituiselle työntekijälle kuin pyydettäessä. ---

Tarkoitin sitä kerran vuodessa eläkefirmalta tulevaa joss näkyy myös kertymä odotettavasta eläkkeestä. Siinähän näkyy työsuhteet, eli siitä pitäisi tarkistaa että kaikki on merkitty, kuten ohjeessakin on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras tarkentaa:

Tarkoitin sitä kerran vuodessa eläkefirmalta tulevaa joss näkyy myös kertymä odotettavasta eläkkeestä. Siinähän näkyy työsuhteet, eli siitä pitäisi tarkistaa että kaikki on merkitty, kuten ohjeessakin on.

http://www.varma.fi/Varma/fi-FI/Left/Elakkeet/Tyoelaketurva/

tätä siis

Se ei tule kerran vuodessa. Mä olen saanut sen kaksi kertaa 10 vuoden aikana... Mä en ole vakuutettu Varmassa, mutta tosiaan ap:sta en tiedä.
Sen voi tilata pyynnöstä.

Kyllä tuon lähetysaikataulun perusteella näyttäisi tulevan ainakin jatkossa. Mä olen saanut monta vuotta jo pyytämättäkin.

Mutta voisiko tuota ap:n tutun tilannetta yrittää vaikka tuon lausunnon ja palkkakuittien kanssa sossuun ja takaisinperintä kun homma on selvä.

Se ei tule kerran vuodessa. Mä olen saanut sen kaksi kertaa 10 vuoden aikana... Mä en ole vakuutettu Varmassa, mutta tosiaan ap:sta en tiedä.

Tänä vuonna minulle todella tuli työeläkeote. Siinä luki lisämainintana, että sinulla on kunnallisia palvelussuhteita, joita ei merkitä kyseiseen otteeseen. Luulin, että minunkin työnanatajani on periaatteessa kunnallinen, koska kunta on se perimmäinen palkanmaksaja. Sen takia kesällä en laittanut asiaa vielä vireille, kun en tajunnut sitä. Palkkakuiteissa sitäpaitsi näkyy selkeästi, että työeläkemaksut on pidätetty palkasta, mutta työeläkelaitos ei koskaan saanut rahoja. En osannut kuvitella, että maksu ei menekään oikeaan osoitteeseen vaan ystävällinen työnantajani varasti minun palkkarahani.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tänä vuonna minulle todella tuli työeläkeote. Siinä luki lisämainintana, että sinulla on kunnallisia palvelussuhteita, joita ei merkitä kyseiseen otteeseen. Luulin, että minunkin työnanatajani on periaatteessa kunnallinen, koska kunta on se perimmäinen palkanmaksaja. Sen takia kesällä en laittanut asiaa vielä vireille, kun en tajunnut sitä. Palkkakuiteissa sitäpaitsi näkyy selkeästi, että työeläkemaksut on pidätetty palkasta, mutta työeläkelaitos ei koskaan saanut rahoja. En osannut kuvitella, että maksu ei menekään oikeaan osoitteeseen vaan ystävällinen työnantajani varasti minun palkkarahani.

Siis olin ollut töissä myös kunnallisessa palvelukodissa, mutta luulin, että kunnallinen palvelussuhde koski myös tätä avustajan hommaa.

http://www.keva.fi/default.asp?cid=2&lang=fi&menu1_id=174&menu2_id=538&id=4455

Kunnalliset näkyvät täältä jos haluat selvitellä vielä. Voit ottaa täältä ja varman otteet + palkkakuitit mukaan ja käydä sossusta kysymässä. Tai siis se tuttavasi joka oli pulassa.

Ja mm tällaisen takia ne liput ja laput on myös syytä avata, lukea, tarkistaa ja tallettaa. Ei ainakaan montaa vuotta onnistu jos ekan vuoden jälkeen ei näy kertymää ja mainintaa.

Yhteistyössä