työtön äitiyslomalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtönreppana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtönreppana

Vieras
Yritin selvittää kelan sivuilta miten äitiysrahani määräytyisi, jos jään työttömänä ollessani äitiyslomalle. Onko tosiaan niin, että korvaus lasketaan työttömyyskorvauksen perusteella eikä vuoden 2007 verotulojen perusteella? (jos oletetaan, että synnyttäisin vuoden 2009 aikana)

Osaisko joku vastaavassa tilanteessa auttaa?

Itse olin ollut vasta opiskelemassa ja kuvittelin saavani aikoinaan sitä pienintä äitiysrahaa niin sainkin sitten hieman isompaa kun oli otettu huomioon aikaisemman vuoden tulot jolloin olin ollut työssäkin.En tiedä onko tuo asia nykyään sitten eri tavalla.

Äitiyspäiväraha määräytyy tietääkseni nykyäänkin viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan, joka olisi silloin vuosi 2007.
Vaihtoehtoisesti se määräytyy viimeisen 6kk ansioiden mukaan, mikäli tulot on nousseet, mitä sinun tapauksessasi ei varmaankaan pidä paikkaansa :}

Kiitos vastauksista!

Ehkäpä se työttömyysrahan perusteella maksu koskee sitten sellaisia, jotka eivät ole koskaan olleet töissä. Nyt siis vielä juuri ja ehtis pikatärpillä saada äitiysrahan vuoden 2007 perusteella, mikä olisi mahtavaa, koska silloin tulot olivat n. 30000 vuodessa ja vuoden 2008 perusteellakin ok. Ehkäpä tässä työttömänä edes jotain voisi tehdä:)

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä...:
sitä aina töitä saa jos ei nirsoile.

.. yritäpäs hakea ihan mitä työtä vaan jos ansioluettelossa sattuu olemaan muutama johtajahomma...

Eivät firmat palkkaa entistä pomoa paskakuskiksi koska tietävät että tämä lähtee heti kun löytyy parempaa.

ihan tätä samaa ihmettelen..
KElan sivuilla sanotaan:
"TYÖTÖN: Jos hakijalle on maksettu vanhempainpäivärahakautta edeltäneen 4 kuukauden aikana työttömyysetuutta, koulutustukea tai työllistämistukea työelämävalmennukseen, hänen päivärahansa on vähintään 86 prosenttia maksetun etuuden määrästä."

Eli ei kai se tosissaan nyt mee ton työttömyysedun mukaan vaan v. 2007 mukaan??
anybody joka ois työttömänä jäänyt äippälomalle??!

Yhteistyössä