Työterveystodistus ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2. raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2. raskaus

Vieras
Hei!
Minulla olisi yksi asia jota mietin kuumeisesti... sain juuri uuden työpaikan. Ja, tämä on totuus: en todellakaan tiennyt haastattelussa istuessani, että olen raskaana. Enhän muuten olisi hakenut uutta työpaikkaa kun vanhakin vakipaikka oli jo! Sain paikan. No, nyt minun täytyy uuteen työpaikkaan toimittaa terveystodistus, ja mitähän siellä nyt sitten tehdään siellä terveystarkastuksessa...?? En haluaisi kertoa että odotan, enkä että asia paljastuu tässä vaiheessa.. koska haluan kyseisen työpaikan! Onhan raskaana olevakin työkykyinen melkein loppukoetukseen asti ja äitiysloman jälkeen sitten! En voi olla ikuisuuksia kotona.
Tietääkö kukaan, olisin tiedoista hyvin kiitollinen... raskaus tuli niiiin suurena yllärinä, että en melkein vieläkään käsitä! Sain tietää asiasta n. viikko sen jälkeen, kun minulle ilmoitettiin, että minut on valittu. Ihan kiva....

Onnittelut raskaudestasi ja uudesta työpaikasta!

Saisitko jotenkin ongittua mitä kaikkia testejä tuohon työterveystodistukseen kuuluu? Mä sain myös uuden työpaikan ja kävin työhöntulotarkastuksessa, mulla ei ainakaan mitään raskaustestiä tehty. Lähinnä elämäntapoja ja verikokeita tehtiin. Tarkastuksen jälkeen 2 viikkoa totesin olevani raskaana.

Kuulutko johonkin liittoon? Ne voisi myös ehkä tietää onko ylipäätään laillista työterveystarkastuksessa tsekata naisilta onko raskaana, epäilen ettei tämä edes olisi laillista toimintaa.

Tsemppiä!

niillähän on vaitiolovelvollisuus. Työnantajan tietoon ei saa laittaa mitään muuta tietoa kuin oletko sopiva työhön vai et. Jos näin käy niin työnantajan ja työterveyspalveluita tuottavan käy huonosti

Onnea odotukseen ja uuden työpaikan saamisesta! Toivon, että varaudut henkisesti siihen, mitä pahimmassa tapauksessa uudessa työpaikassasi voi tapahtua, kun kerrot raskaudestasi koeajalla. Työelämä on todella julmaa ja kovenee edelleen varsinkin kun puhutaan lamasta. Itselläni on todella huonot kokemukset edellisestä työpaikastani, jossa sentään olin ollut kaksi vuotta ennenkuin tulin raskaaksi. Olen lisäksi saanut seurata ystävieni huonoa kohtelua heidän kerrottuaan töissä raskaudestaan.

Tällä hetkellä oma tilanteeni on hyvä. Olen äitiyslomalla ja nykyisessä työpaikassani asiaan suhtauduttiin hyvin. Ensimmäinen kokemus oli kuitenkin niin kova, että jopa mietin, uskallanko enää hankkia lapsia lisää.

Toivon kovasti, että Sinulla kaikki menee hyvin asian ja raskauden suhteen. Haluan kuitenkin kertoa myös raadollisen puolen, joka aiheutti minulle masennuksen, jota jouduin lääkkeillä hoitamaan puolitoista vuotta.

Mkäli kyseessä on tavallinen toimistotyö, työterveyshuollossa tehdään perusterveystarkastus: näkö, kuulo, verenpaine, paino, katsotaan veriarvot ja pissanäytteestä jotakin. Heillä on vaitiolovelvollisuus, mutten silti itse kertoisi raskaudestani.

Onnea matkaan!

Peppiina 38+4

Työtarkastustodistukseen kirjoiteaan ainoastaan sovellutko terveydentilasi puolesta kyseiseen työhön, vai et. Ei siihen kirjata mitään sairauksia esim.astmaa, MS-tautia yms. sillä ne eivät työnantajalle kuulu, jos olet kykeneväinen tekemään sinulle osoitettua työtä. Sama on raskauden kanssa. Sitä ei testata mitenkään, mutta voit puhua siitä ihan avoimesti työhöntulotarkastuksessa, aivan kuten veriarvoista tai kolesteroolista, sillä se ei vaikuta mihinkään, eikä sitä kirjata todistukseen. Se ei ole esteenä työllesi ja terveyshuollossa on aina vaitiolovelvollisuus.
Miksi sinun pitäisi koeajalla puhua kenellekään raskaudestasi? Sehän on muutenkin vielä hyvin alussa. Asiasta tarvitsee ilmoittaa työnantajalle vasta kaksi kuukautta ennen äitiysloman alkamista, joten ole huoleti.

Hei! Onnea raskaudesta ja uudesta työpaikasta! Kuten aiempi vastaajakin tiesi kertoa, työterveyshuollon henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus eikä työnantajalle menevässä paperissa ole muuta tietoa kuin oletko terveydentilaltasi sopiva työhön vai ei. Kannattaa kertoa, että olet raskaana, koska raskaus voi mm. nostaa selvästi kolesteroliarvoja (siksi niitä ei neuvolassa mitatakaan). Ja mikä tärkeintä, voit tarkastuksessa samalla keskustella siitä, onko tulevassa työssäsi raskaudelle haitallista kuormitusta tai altisteita. Toivottavasti kaikki menee hyvin sekä odotuksessa että uudessa työssä! Vaihdoin itse työpaikkaa rv 10 ja ensimmäiset viikot oli perehtymisen ja samanaikaisen pahoinvoinnin ja sen salaamisen kanssa kyllä aika rankkaa! Ja rehellisyyden nimissä on sanottava, että määräaikaista työsopimusta ei uusittu, mutta pääsin kuitenkin samaan paikkaan takaisin töihin heti kun hoitovapaalta halusin.

no oletkin jo saanut vastauksen tuohon, ettei terveydenhuoltohenkilökunta saa raskauttasi kertoa ja eihän sinunkaan tarvitse sitä kertoa, kuin vasta 2 kk ennen äitiysloman alkua. Tosin näkyyhän se jo ennen sitä.Tarkoitan vaan, että eihän koeaikakaan ole montaa kuukautta, eli itse odottaisin ja kertoisin vasta sen jälkeen.

Niin ja tosiasiahan on se, että työnantaja ei saa syrjiä raskaana olevaa, että valitukset kehiin vaan, jos näin pääsisi käymään!!! Me naiset ollaan liian usein kilttejä ja annetaan asioiden vaan tapahtua.

Yhteistyössä