Työt, lomautus ja kotihoidontuki - Miten menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli tilanne on tämä, että olen töissä, mies on töissä ja lapsi EI ole hoidossa, saamme järjestettyä hoidon itse.
Minä olen saanut kokoajan nimiini kotihoidontukea.

Nyt mies lomautetaan ja hän jää työttömyyskassan rahoille,
niin olemmeko enää oikeutettuja kotihoidontukeen?

Koska jos minä jäisin vaikka työttömäksi ja alkaisin saada työttömyyspäivärahaa, niin silloinhan KHT loppuisi.

Mutta vaikuttaako tuo miehen lomautus mitenkaan KHT:een, koska minun nimissäni se nykyiselläänkin tulee??!

Kiitti vastauksista, jos joku jotain tuosta sepustuksesta tajusi... pitäisi varmaan mennä kelaan kysymään, vaan ei ihan heti ehdi...

Meillä tilanne oli niin päin, että olin kotihoidontuella, mies lomautettiin ja jäi liiton päivärahalle, itse kävin töissä muutaman hullun päivän silloin tällöin, niin miehen päivärahasta vähennettiin koko kotihoidontuki... Tääkin ois pitäny ite tietää, mutta mistään ei kerrottu että näinkin voi tehdä. Mulle aina sanottu että kotihoidontukea ei vie kukaan pois, niin joo, ei minulta, mutta mieheltä sitten vähennetään. Ja mikä parasta, sain vähemmän palkkaa kuin mitä kotihoidontuki on, niin silti se vähennettiin kokonaan.... ei oo reilua ei, mutta vahingosta viisastuu!Sun kantsii vissiin lakkauttaa kotihoidontuki nyt kokonaan sille ajalle kun mies on lomautettuna, kantsii kysyä kelalta, siellähän ne kaiken tietää, tosin ei välttämättä kerro...

Mä en tiennytkään että kotihoidontuki loppuu jos jää työttömäksi?!? :o Eikös sitä saa olitpa sitten kotona tai töissä kunhan hoidat lapsen hoidon kunnallisen hoidon ulkopuolella? Mikä se on se perustelu siihen päivärahan leikkaamiseen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli tilanne on tämä, että olen töissä, mies on töissä ja lapsi EI ole hoidossa, saamme järjestettyä hoidon itse.
Minä olen saanut kokoajan nimiini kotihoidontukea.

Nyt mies lomautetaan ja hän jää työttömyyskassan rahoille,
niin olemmeko enää oikeutettuja kotihoidontukeen?

Koska jos minä jäisin vaikka työttömäksi ja alkaisin saada työttömyyspäivärahaa, niin silloinhan KHT loppuisi.

Mutta vaikuttaako tuo miehen lomautus mitenkaan KHT:een, koska minun nimissäni se nykyiselläänkin tulee??!

Kiitti vastauksista, jos joku jotain tuosta sepustuksesta tajusi... pitäisi varmaan mennä kelaan kysymään, vaan ei ihan heti ehdi...

Ihan samoin jatkuu... kunnes laitatte kunnalliseen päivähoitoon lapsenne, ei oikeutta enää ole!!

Niin minä vähän arvelinkin, että jotenkin se lomautus vaikuttaa.

Jotenkin se vaan tuntuu pöljältä ettei sitä KHT:a saa työttömänä, mutta tienasitpa töissä miten hyvin tahansa niin se tulee...
Ehkä juju piilee siinä että työttömyysraha ja KHT on etuuksia, joten siksi niitä ei saa yhtäaikaa tai jotain sinnepäin...

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Mä en tiennytkään että kotihoidontuki loppuu jos jää työttömäksi?!? :o Eikös sitä saa olitpa sitten kotona tai töissä kunhan hoidat lapsen hoidon kunnallisen hoidon ulkopuolella? Mikä se on se perustelu siihen päivärahan leikkaamiseen?

Ei montaa tukea päällekkäin, et ole työvoimatoimiston käytettävissä kun olet kotona hoitamassa lapsiasi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:

Ei montaa tukea päällekkäin, et ole työvoimatoimiston käytettävissä kun olet kotona hoitamassa lapsiasi.

Mutta se on jokaisen kohdalla erikseen mietittävissä, kannattaako hakea, kun se kodinhoidontuen osuus vähennetään sitten päivärahoista. Jos valitsee niin, että saa kodinhoidontuen ja päivärahan (miinustettuna kodinhoidontuella) niin molemmista kuitenkin maksetaan vielä verot erikseen

Yhteistyössä