Työsuhteen ketjuttaminen? Syyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kristiina++
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kristiina++

Vieras
Olen työskennellyt pienessä perheyrityksessä määräaikaisena lähes vuoden ja työsuhteeni päättyy ensi viikolla ja sen jälkeen luvattu jatkoa vuoden ajaksi. Yrityksessä olen toimitusjohtajan vaimon sijaisena ja hän on jo eläkeikäinen, mutta syy miksi työsuhdettani jatketaan aina vuodella on se, että hän ei osaa päättää tuleeko työhön vielä takaisin vai jääkö ns. eläkkeelle. Hän on syntynyt vuonna 1948. Itse vaan mietin, että jos haen vakituisia töitä ja saan vakipaikan tämän toisen vuoden pätkän aikana niin voinko ottaa vakituisen paikan vastaan vai en? Tiedän että työsuhteen ketjuttamiselle on oltava aina syy joka todistettava, mutta onkohan entisen työntekijän päättämättömyys syy vai ei? Siis palaako työhön takaisin vai ei. Onko kellään kokemusta vastaavasta tai tietoa asiasta? Kiitos jo etukäteen ja toivon asiallisia vastauksia, kiitos:)

Määräaikaisen työsuhteen voi purkaa. Työnantajalle järkevin on tietty suostua purkamiseen. Jossain määräaikaisissa voi olla myös irtisanomisehto, että sen voi irtisanoa vastaavasti kuin toistaiseksi voimassa olevat.

Määräaikaista työsuhdetta ei kyllä voi "noin vain" purkaa, ellei työsopimuksessa ole erikseen irtisanomispykälää. Tai sitten voi olla että joudut korvaamaan menetyksiä tmv. Ei se määräaikainen ole määräaikainen ihan huvin vuoksi.

Sinuna en suostuisi tuollaiseen, vaan pyytäisin sen irtisanomispykälän sinne, juurikin ajatellen sitä, että takeita jatkosta ei kuitenkaan ole ja jos sulle tulee "elämäsi tilaisuus" sinä aikana, missaat mahdollisesti huomattavasti paremman jatkon.

Olen itse yrittänyt etsiä jotain vastausta siihen, montako kertaa voidaan määräaikaista "ketjuttaa", mutta en ole löytänyt. Jos sulla vasta toinen alkaisi nyt, ei se ehkä ole vielä ihan niin moraalittomaksi katsottavaa. Mene ja tiedä.. Kuulutko liittoon? Kannattaa tiedustella neuvoja.