Työssäkäyvät, mitenkä olette järkänneet ekaluokkalaisen kesälomien ajat....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kessi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kessi"

Vieras
Jos siis molemmat vanhemmat töissä ja lapsilla kuitenkin kesälomaa sen 2,5 kuukautta. Niin mitenkä olette järkänneet tuon kesäajan tilanteen niin että ekaluokalta päässeen ei ole tarttenut yksin olla lomalla? Vai onko joitakin päiviä jo pärjännytkin yksin?

Jos vanhemmat saa pidettyä lomaa sen 2 kk yhteensä eri aikoina, jää vielä pari viikkoa järkättävää...

[QUOTE="vieras";28165358]Miten koko poppoon lomalla olo koko kesäksi onnistuu? Saatteko palkatonta, onko töitä pätkissä vai miten?[/QUOTE]helposti, osa lomana ja loppu palkattomana. tai sitten otetaan lopputilit. miltä sattuu sillä hetkellä tuntumaan.

Meidän 4000 asukkaan kunnassa ei valitettavasti ole mitään kerhotoimitaa tms. kesäksi vielä 1-luokkalaisille :(

Noh, täytyy yrittää miettiä mitenkä tuon kesän klaaraisi läpi.

Meillä on maatila, joten tavallaan vähän eri tilanne, vaikka töitä tehdäänkin. Lapset on kulkeneet paljon mukanakin, mutta esim aamulla jäävät nukkumaan ja herätessään soittavat että heräsin, ja voin sit sanoa että ota muroja ja lue tai leiki hetki, äiti tulee kohta. Iltapäivällä leikkivät tunnin-pari keskenään sisällä tai ulkona. kun olivat pienempiä, niin mamma tuli iltapäiväksi meille. Ja yritämme limittää työt miehen kans niin, että mahdolisimman vähän lapset joutuisivat olemaan keskenään (etenkin silloin kun olivat alle kouluikäisiä, toinen meni aikaisemmin aamulla, että pääsi heti pois kun lapset heräsivät). Onneksi on kännykät, ja melko pienetkin jo osaavat niillä soittaa!

Lapset on mummoloissa ainakin 3 vk. Itse olen aloittanut säästövapaiden keräämisen jo vuosia sitten ja nyt alan käyttämään niitä, kun lapset aloittavat koulun. Olisi myös mahdollista laittaa ekaluokkalainen kaupungin tai läheisen tanssikoulun järjestämille leireille, muttei meillä ole tarvetta.

Minä en tiedä vielä miten saan koululaisten (1- ja 3-luokkalainen) kesän sujumaan. Valmistun huhtikuussa, ja toivon saavani töitä ensialkuun ainakin kesäksi. Ex on yrittäjä eikä ikinä "voi" lomailla kesällä.

Kesäkuussa täällä on ohjattua toimintaa MLL:n puolesta muutaman tunnin päivässä, heinäkuussa ei yhtään mitään. Eikä minulla ole varaa hoitajaakaan palkata. Kavereita voi tietysti jonkin verran hyödyntää, mutta on sekin ikävää kun homma ei toimi vastavuoroisesti. En siis tosiaan vielä tiedä mitä tehdä.

Kauhun sekaisin tuntein olen pohtinut samaa asiaa. Meillä tod. näk. teen paljon iltavuoroa, jotta yksinoloa ei tule kuin pari tuntia niinä päivinä. Palkatonta tarvii ottaa ja sit hyödyntää mummoja. Mulla ei ole kuin 3 vk palkallista lomaa kesällä :( Toivon miehen saavan extrahommia rahoittaakseen perhe-elämää, kun mä olen tuloton. Ja mistä mä ees tiedän myönnetäänkö mulle palkatonta. Sit ollaan pulassa.

Itse olen hoitovapaalla ja siis kotona lasteni kanssa ja olen pohdiskellut, että voisin kesäkuuksi ottaa hoitolapsen tai pari, juuri tällaista tilapäistä hoitopaikkaa tarvitsevan, kuten pienet koululaiset. Olisi meidän vanhimmalle lapselle siinä samalla seuraa. Miltä kuulostaa ja olisiko esim. lähikaupan ilmoitustaulu hyvä paikka ilmoitella asiasta? Paljonko voisi pyytää kulukorvausta per viikko?