Työssäkäyvät äitit, ehdittekö harrastaa mitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liikunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liikunta

Vieras
Ehtiikö sitä harrastaa enää mitään kun töihin lähtee, pähkäilee täällä yksi mamma. lapset on etusijalla ja mietin, että tuskin raaskin lähteä mihinkään enää arkena töitten jälkeen, ehkä vkl:isin voisi lenkillä käydä ja toki lasten kaa voi liikkua paljon myös, liikunta on siis sellainen must juttu mulle, sekä fyysisesti että henkisesti tärkeää. Mites muut äitit? Ja minkäikäisiä lapsenne ovat?

Ehdin. Käyn 3-vuorotöissä, eli vähän eri asia kuin normaali päivätöissä käyvillä, kun lastenkaan ei tarvitse olla läheskään niin paljoa hoidossa.
Käyn salilla ja lenkkeilen, salin yhteydessä käyn joskus solariumissa.

Meillä 2 v. ja 6 v. lapset, olen arkipäivinä "yksinhuoltaja", mieheni opiskelee toisella paikkakunnalla ja on vain vkonloput kotona. En ehdi harrastaa arkisin mitään muuta kuin kuntopyöräilyä omassa olkkarissa, jos satun ennen nukkumaanmenoa jaksamaan. Lasten kanssa ei ainakaan talvisaikaan ulkona hoitopäivän jälkeen käydä, ovat pk:ssa niin paljon ulkona ja väsyneitä kun tullaan kotiin, etten raaski raahata ulos. Plus että kaksivuotiaan tahdissa ei oikein hiki tule lenkillä... Viikonloppuisin voin käydä lenkillä ja salilla. Nyt on näin, mutta muutaman vuoden päästä jo helpottaa... Ja sitten tietty, kun miehen opinnot loppuu, ja on enemmän kotona.

Ratsastamassa käyn pari kolme kertaa viikossa töiden jälkeen. Kavereille ei jää aikaa. Ja vielä koiratkin täytyy hoitaa, samoin koti ym... Tuntuu et ei aika riitä. Vaan on ihan mielen virkeyden vuoksi pakko käydä välillä tuulettumassa, työ on niin stressaavaa.

Minä olen aina harrastanut liikuntaa, lähinnä lenkkeilyä monta kertaa viikossa. Siitä en ole tinkinyt, koska muuten olisin joutunut varmaan pöpilään.

Nyt lapset ovat jo 7 ja 9, ja aikaa omille harrastuksille on enemmän. Liikuntaa harrastan noin 5 kertaa viikossa.

Sen lisäksi kirjoitan yhtä kirjaa, olen mukana oman alani yhdessä valtuustossa, kahdessa hallituksessa ja parissa työryhmässä joko valtakunnan tai paikallistasolla.

Lukemista harrastan myös aika ahkerasti. Minä olen aika huono makaamaan sohvalla, tykkään kun on tekemistä. =)

Meillä 8, 6 ja 4 v. lapset. Jos miehen kanssa vuorottelee, pääsee harrastamaan joka toinen ilta, mutta on kiva myös harrastaa lasten kanssa. Isommat jaksaa jo lenkkeillä ja talvella hiihtää ja luistella mukavasti, pienempi vedetään pulkalla perässä loppumatkat. Salilla käyn kerran viikossa ja otan aina yhen lapsen mukaan (laatuaika??? :) )

Lisäksi hiihdän ja palloilen n. 4-5 krt viikossa, välillä enemmänkin. Kotikin pysyy kunnossa siinä sivussa;) Ja lapsia on...

Ehtii, jos näkee sen tärkeäksi:) Minulla urheilu on yrityksen ulkopuolella tehtävän työn lisäksi sellainen henkireikä:)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Lisäksi hiihdän ja palloilen n. 4-5 krt viikossa, välillä enemmänkin. Kotikin pysyy kunnossa siinä sivussa;) Ja lapsia on...

Ehtii, jos näkee sen tärkeäksi:) Minulla urheilu on yrityksen ulkopuolella tehtävän työn lisäksi sellainen henkireikä:)

Nukutko sä ollenkaan?!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuka teidän harrastavien mammojen lapset vie harrastuksiin kun itse olette joka toinen ilta harrastuksissa? entä milloin mies harrastaa?

Mun 1vuotias ei tarvitse vielä mitään harrastuksia, mies harrastaa kitaransoittoa jota tekee kotona.

Lapset on 5v, 2v ja 10kk.

Virallisesti kotoa poissa töissä käyn vaan 20h viikossa. Mutta olen siitä onnellisessa tilanteessa, ettei tarvitse erotella töitä ja harrastuksia.
Hevoset on harrastus ja työ (ja siinä tuleekin se liikuntakin samalla).
Lisäksi ompelen huvikseni, mutta saan siitä välillä rahaakin.

Paljon muuta ei tällä hetkellä tarvitsekaan harrastella. Laskuvarjokurssista kyllä haaveilen, mutta se voi odottaa eläkepäiviäkin. :D

Pari kertaa viikossa pelaamassa, kävelyretkille sen lisäksi (mutta sinne tulee muksu mukaan). Ompelen ja teen käsitöitä, teen kesäisin puutarhatöitä, luen sisustuslehtiä ja ja...

Ajankäyttö on organisointia. Talossa on mieskin. Priorisoin aikaa ruuanlaitosta, kämpän puunauksesta (siivooja siivoo), jne...

Enpä oikeastaan. Käytän liukumaa, mutta se menee kyllä siihen, että lapsen kanssa ehtii olla edes jonkin aikaa ennen iltapuuhia, jotka alkavat meillä jo seitsemän aikoihin. Liikunta on lähinnä ulkoilua lapsen kanssa, mitään säännöllistä kodin ulkopuolista harrastusta meillä ei kenelläkään ole. Kotosalla teen käsitöitä tai luen tai paskartelen jotain.

menen elokuussa töihin ja otan käyttöön seuraavan strategian. käyn kerran tai 2 vkossa aamulla salilla/spinningissä ennen töihin menoa. mies vie lapset. illalla käyn iltajumpissa kun pienet menee unille, eli 20 jälkeen. sitten kerran ainakin vkonlopun aikana. en näe näiden asioiden yhdistämisessä mitään ongelmaa. järjestelykysymys. mies käy 2 kertaa vkossa sählyssä ja puntteilee kotona. kesällä käymme yhdessä pyöräileen ja tennistä hakkaamassa. uimassa lasten kanssa ympäri vuoden ja syksyisin vaellusta. urkka rules.

Yhteistyössä