Työssäkäyvät äidit - kertokaas teidän työajoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Työaika mulla 8h välillä 8-17. Yleensä mä oon vienyt lapsen hoitoon n klo 7.30 ja mies hakee n klo 15.45 (miehen työaika 7-15.30). Mulla pidempi työmatka ja kotona töistä vasta viiden jälkeen. Nopeasti on kyllä sopeuduttu uuteen rytmiin ja lapsikin viihtyy hoidossa hyvin. Viikonloput on sitten kokonaan pyhitetty perheelle.

Minulla työajat
aamu 7-15,
ilta 13.00/13.30-21.00/21.30 ja
yö 21.00 /21.30-7.00/7.30

Mies järkiään töissä iltapainotteisesti, eli on kotosalla aina kuuden jälkeen.

Juuri näiden päisähoito-ongelmien takia olen hoitovapaalla omasta säännöllisestä työstäni ja teen vain keikkaa. Silloin, kun minulle sopii.

Epäsäännöllinen elämä ison perheen kanssa on turha stressi, jos näinkin pystyy tekemään.

Mä ajattelen nykyään kaiken niin perhelähtöisesti - sama mitä kakkaa olen luomassa päivät pitkät kunhan perhe ei kärsi epäsäännöllisestä elämästä :whistle:

...tosin kärsii se siitäkin jos mulla on töissä huono olla ja sitten olen kotona kuin ampiainen.

Mutta perhelähtöinen ajattelu noin muuten tuskin on pahasta.

Tässä nyt vaan eletään mielenkiintoisia aikoja kun yhdistellään perhettä ja työntekoa...

Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
Mä ajattelen nykyään kaiken niin perhelähtöisesti - sama mitä kakkaa olen luomassa päivät pitkät kunhan perhe ei kärsi epäsäännöllisestä elämästä :whistle:

...tosin kärsii se siitäkin jos mulla on töissä huono olla ja sitten olen kotona kuin ampiainen.

Tässä nyt vaan eletään mielenkiintoisia aikoja kun yhdistellään perhettä ja työntekoa...

Täytyy myöntää, että kyllä sitä tarkkaan laskee ja punnitsee, mihin kannattaa ryhtyä.

Itse olen pitemmän aikaa haaveillut päivätöistä ja tässä vastikään minulle sellaista tarjottiin, vakituinen paikka olisi sekin ollut. Kaiken lisäksi olisin halutessani voinut tehdä puolikasta. Pohdittuani työmatkaongelmat, hoitomaksut, hyödyn vallitsevaan tilanteeseen verrattuna, totesin, että ei. Ei kannata.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun työaika on 7-14.30 ja matkat päälle eli tyttö menee nukkuvana hoitoon 6 ja haen hänet 15.15 ja minulla on keskiviikko vapaa eli olen osahoidontuella.

Tää mua on aina kiinnostanut vaikkei varmaan olekaan itsellä tarvetta - mutta kuinka käytännössä onnistuu tuo 'nukkuvana vieminen'? (omat tytöt tuntien heitä ei taatusti saisi missään jatkamaan uniaan jos heräävät kesken...)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:

Täytyy myöntää, että kyllä sitä tarkkaan laskee ja punnitsee, mihin kannattaa ryhtyä.

Itse olen pitemmän aikaa haaveillut päivätöistä ja tässä vastikään minulle sellaista tarjottiin, vakituinen paikka olisi sekin ollut. Kaiken lisäksi olisin halutessani voinut tehdä puolikasta. Pohdittuani työmatkaongelmat, hoitomaksut, hyödyn vallitsevaan tilanteeseen verrattuna, totesin, että ei. Ei kannata.

On siinä monenmoista mietittävää.

Tällä hetkellä meillä se tilanne että periaatteessa olen valmis ottamaan työn kuin työn vastaan (pari poikkeusta joille ehdoton ei kokemuksen perusteella), kaikki työmatkakustannukset ja hoitojutut on sen mukaan laskettu.

Nyt arvostan sitä että saan Jotakin jossa suht mielekäs olla ja josta maksetaan Jotakin.

Mulla äskettäisessä työpaikassa ainoa hyvä puoli oli työajat, eli ajoissa pääsin pois ja tytöt hain hoidosta jo 15.30.

Nyt kuitenkin voi arvata et työaikojaan harvemmin pääsee valitsemaan, eli mitä mahdollisemmin seuraavassa työpaikassa ois myös iltavuoroja..

Eli eli: tekeekö joku teistä osan viikosta (tai aina) myöhempään illasta töitä (esim. 18 asti tai siitä paljon myöhempään) - ja lisäkysymys että miten koette että se vaikuttaa lapsiin / perheeseen?

Selvitys vielä et meillä siis mies hakisi tytöt klo 17 mennessä jos mie olisin myöhempään, mutta kyse lähinnä siitä minkä verran mulle jää aikaa lasten kanssa.

Kiitos jo alkuun kaikenlaisista vastauksista :flower:

Itse aloitan sairaanhoitajan työt huomenna

:o kääk! iltavuorot on klo 14-22 ja mies on nuo illat lasten kanssa. Vien tytöt hoitoon klo 11 ja mies hakee silloin ennen neljää. En koe pahana, meillä mies on lapsille hyvä hoitaja ja tärkeä siinä missä minäkin. Kunhan ei tule usein sitten peräkkäin iltavuoroa ja aamuvuoroa!

Alkuperäinen kirjoittaja Surina74:

:o kääk! iltavuorot on klo 14-22 ja mies on nuo illat lasten kanssa. Vien tytöt hoitoon klo 11 ja mies hakee silloin ennen neljää. En koe pahana, meillä mies on lapsille hyvä hoitaja ja tärkeä siinä missä minäkin. Kunhan ei tule usein sitten peräkkäin iltavuoroa ja aamuvuoroa!

Onnea sulle työnaloitukseen :flower: =)

Meillä kanssa molemmat tytöt ihan isin tyttöjä, paremmin melkein isänsä kanssa pärjäävät kuin minun :ashamed: . Silti vaan tosiaan ajattelee että mikä vaikutus sellaisella muutoksella olisi että nuo päivärytmit muuttuis totaalisesti - nyt saatu mennä hyvinkin tasaisella linjalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Surina74:

Onnea sulle työnaloitukseen :flower: =)

Meillä kanssa molemmat tytöt ihan isin tyttöjä, paremmin melkein isänsä kanssa pärjäävät kuin minun :ashamed: . Silti vaan tosiaan ajattelee että mikä vaikutus sellaisella muutoksella olisi että nuo päivärytmit muuttuis totaalisesti - nyt saatu mennä hyvinkin tasaisella linjalla...

Kiitos! Päivähoidosta suosittelivat, että toisin tytöt jo klo 9 hoitoon iltavuoropäivinä, mutta sain puhuttua läpi, että vien klo 11. Ryhmiksessä olivat sitä mieltä, että päivien pitäis olla samanlaisia. Mä taas haluan rauhalilien aamun tyttöjen kanssa. No katsotaan, miten lähtee rullaamaan! Onneksi mulla on osa-aikatyö eli 50% normaalityöajasta, pehmeä lasku siis.

Minä töissä aina 9-17 (matkoihin menee vartti suuntaansa). Mies tekee vuorotyötä 06-14/14-22/22-06. Eli kun lapset oli hoidossa, niin mukavasti lyheni päivä aina jommasta kummasta suunnasta.
Jos oli oma hakuni, niin tarhat (ollut useampia) ovat aina kivasti joustaneet ja 17 jälkeen hakeminen ei ole ollut ongelma.

mä teen 6-14 ma-pe ja miehellä on liukuva työaika.Mies vei tytön hoitoon aamulla ja mä hain joka toinen pvä 15.00 ja joka toinen 16.00.Nyt tyttö koulussa,mutta teen samaa vuoroa silti.

Mä teen kolmivuorotyötä:
aamu 7-15
ilta 11.30-20 tai 13-21
yö 20.45-7.15

Meillä tyttö aloittaa nyt perhepäivähoitajalla ja hoitoajat on mun työvuorojen mukaan, koska mies menee töihin jo klo 6 ja pääsee vasta illalla kuuden aikoihin (on päivällä muutaman tunnin kotona siinä välissä). Iltavuoroon vien tytön klo 10 ja mies hakee ihan viimeistään klo 19, toki siis aikaisemmin jos vain töistä pääsee. Yövuorot jos osuvat arkeen, niin tyttö menee mummolaan yöksi, koska muuten tulisi niin aikainen aamuherätys. Enkä uskalla jättää isojen siskojen kanssa vielä tunniksi nukkumaan. Tämä nuorin siis 1,5 v ja isommat 8 ja 11.

minä teen vain kuusi tuntisia päiviä puoli seitsämästä puoli yhteen.lapset joutuu heräämään jo puoli kuusi.hoitopaikkaan jonkun verran matkaa ja elämme ilman miestä joka olisi avuksi.

Minulla työajat vaihtelevat, voivat alkaa tai päättyä mihin aikaan tahansa. Välillä tulee pitempiä poissaoloja/työrupeamia, välillä selviää 4h keikalla. Onneksi mies huolehtii lasten arjesta, silloin kun minä olen töissä =) Osittaisella hoitovapaalla kun olen, niin työmäärä/kk ei ole ylivoimainen ja mieskin ehtii luoda uraa...

Mieheni töissä; ma-to 7-16, pe 7-13.30
Minä töissä; ke 20-02, pe ja la 21-01.30, su 20-02
6 vuotias eskarissa ma,ke-pe 9-12, ti 9-13.20
3 vuotias kerhossa ke 9-11
1 vuotias vain kotona
Ja lapset siis kotihoidossa.

(Miksei oo hymiötä mustilla silmänalusilla?) B)

olen osittaisella hoitovapaalla, joten teen 6h päiviä :D Välillä tulee pidempiä päiviä, mutta sitten vastaavasti voin pitää vapaapäiviä. Tyytyväinen olen ratkaisuun, vaikka palkka tuleekin sitten kans 80%na, mut ei kaikkea rahassa voi mitata ja vero% pieneni, joten ei se nettopalkka kovin paljoa pienempi ole. Ja alle 3v tenavasta saa kelalta myös osittaisen hoitorahan.

Mä haaveilin yhdestä työpaikasta, jossa iltavuoro olisi ollut 23 saakka, mutta meillä se ei onnistu koska mies tekee vuorotyötä.
Poika siis pärjäisi mainiosti miehen kanssa illat, sitä en olisi empinyt hetkeäkään.
Mutta ihan tyytyväinen olen kyllä nyttenkin, mä teen ti-pe 9.00-15-00. :)

Opettajantyössä on se ihana puoli, että ne työpaikalla vietettävät työpäivät on suht lyhyitä. Vein pojat hoitoon puoli kahdeksaksi ja hain välipalan jälkeen noin 14.15. paitsi tiistaisin, kun oli "pitkä päivä" jolloin hain kolmelta.

Työpäivä kyllä jatkui usein kotona tuntien suunnittelulla, kokeiden korjaamisella, puheluilla vanhempien kanssa jne. Eli siinä mielessä "ylitöiksi" meni useana iltana viikossa. Noita hommia tein kuitenkin usein vasta sitten kun mies oli tullut töistä ja oli poikien kanssa.

Ja nythän teenkin töitä 24/7, eli äitiyslomalla. :D

Teen vuorotyötä:

Aamuvuorot:
-7-14
-8-14 tai 15

Iltavuorot:
-14-21
-16-21.30

Viikonloppuisin myös välivuoroja tyyliin 11-18 tms.

Mulle sopii tämä systeemi,miehellä on liukuva työaika.Lapsilla saattaa olla 2 arkivapaata viikollla (tai ainakin 1).Tykkään vaihtelevasta työajasta,8-16 toimistyö ei ole mua varten ;).Hyvin toimii ja hoitomaksut on pienet,lapsilla max 6-7h päiviä ja paljon vapaata.

Työaika päivässä 7h45min, johon kuuluu puolen tunnin ruokkis ja pari kaffitaukoa (ei ihan lyhyitä =) ). Meillä on kellokorttisysteemi, töihin voi mennä aamulla klo 6-9, ja lähteä iltapäivällä aikaisintaan klo 14.30. Eli työpäivä voi toisinaan olla tosi lyhytkin, jos kellokortti sen sallii =)

mä teen töitä maanantaista torstaihin klo:9.30-16.30 mut siis lähden töihin jo klo:8.00 ja kotona olen vasta klo: 19.00 (kun en omista ajokorttia niin joudun kulkee julkisilla ja olen toisella paikka kunnalla töissä ) onneks on mies joka hakee pojan tarhasta klo:16.00 kun ite pääsee töistä.

Yhteistyössä