Työssäkäyvät äidit - kertokaas teidän työajoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Terhikki

Aktiivinen jäsen
27.12.2004
2 662
0
36
Mulla äskettäisessä työpaikassa ainoa hyvä puoli oli työajat, eli ajoissa pääsin pois ja tytöt hain hoidosta jo 15.30.

Nyt kuitenkin voi arvata et työaikojaan harvemmin pääsee valitsemaan, eli mitä mahdollisemmin seuraavassa työpaikassa ois myös iltavuoroja..

Eli eli: tekeekö joku teistä osan viikosta (tai aina) myöhempään illasta töitä (esim. 18 asti tai siitä paljon myöhempään) - ja lisäkysymys että miten koette että se vaikuttaa lapsiin / perheeseen?

Selvitys vielä et meillä siis mies hakisi tytöt klo 17 mennessä jos mie olisin myöhempään, mutta kyse lähinnä siitä minkä verran mulle jää aikaa lasten kanssa.

Kiitos jo alkuun kaikenlaisista vastauksista :flower:

Olen kaupassa töissä ja pahimmillaan yhdeksään asti,kotona puol kymmenen.Mies hakee pojan. Iltoja kuussa puolet + viikonloppu töitä.Viehän se aikaa perheeltä ja vaatii sopeutumista.Poika menee hoitoon vasta yhdeltätoista iltavuoropäivinä.Lisäksi olen osa-aikaisellaa hoitovapaalla,jolloin aikaa jää hieman enemmän. Välillä yhyeiset vapaapäivät ovat kortilla,kun mieskin on joka neljäs vuorokausi töissä,jolloin mulla sitten taas aamuvuoro,jotta ehdin hakea pojan.

Kiitos vastauksista.

Ihan kaikkein mieluiten mä tekisin aina aamu- tai päivävuoroja (tytöt menis kaikessa tapauksessa vasta kasiin hoitoon), eli olisin valmis menemään kuinka aikasin tahansa että vaan pääsis ajoissa pois :/ .

Eipä siinä, tytöt nyt pärjää isänsä kanssakin mutta tosiaan mietin että miten kaiken viimevuosien jälkeen (3v kotiäitinä, viimenen vuosi 15.30 haettu siis) ne sopeutuis siihen et jatkuvasti nähtäis vaan osan illoista?

Alkuperäinen kirjoittaja Kani Kanisteri:
viikko aamuvuoroa 06-14 ja viikko iltavuoroa 14-22. aamuvuorossa mies vie pojan hoitoon ja minä haen ja iltavuorossa toisinpäin. hyvin on toiminut tähän asti. mies siis töissä 06-18 riippuen mun vuorosta.

Tällanen systeemi ois varmaan parhain jos iltaakin tekis, silloin sitä säännöllisyyttä olis kuitenkin edelleen.

Lähinnä kauhistuttais sellainen et ihan miten sattuu välillä pääsevät puoli neljä, välillä viideltä, välillä menevät aikaseen ja välillä myöhään...

Olen suht säännöllisesti töisssä 14-22, aamuvuoroja harvoin. Vien itse lapset hoitoon ja mies taas illalla hakee. Miehen työäika mukautuu jonkin verran tarvittaessa hoitoaikojen mukaan

ainoa "huono" puoli tässä systeemissä on toi aamuvuoro..pojan pitää herätä jo puoli7 aikoihin. mieshän sen herättää, mutta on se sydäntä särkevää kun tietää et lapsi on siihen aikaan hereillä. ja loppuviikkoa kohti saattaa herätä hetkeä ennen kun astun ovesta ulos.
hmm ja tietenkin sama rytmi päällä kun alkaa iltavuoro. mie saan unta vasta puolenyön jälkeen ja poika herää jo ennen klo7. |O
mutta säännöllistä tämä kyllä on. ja se on hyvä.

mun työvuorot on 11-01 välillä ma-su akselilla... miehen työaika on 8-16

sanotaanko et ei ilman riitoja olla säästytty kyllä..

nyt jos pääsen toiseen paikkaan niin helpottaa noi työajat..

Työaika on klo. 8-16, mutta satunnaisesti myös ilta- ja viikonlopputilaisuuksia, joiden ansioista minulle kertyy ylityötunteja joita pidän useimmiten lyhentämällä normaalia työpäivääni tunnilla tai kahdella.

ainoa "huono" puoli tässä systeemissä on toi aamuvuoro..pojan pitää herätä jo puoli7 aikoihin. mieshän sen herättää, mutta on se sydäntä särkevää kun tietää et lapsi on siihen aikaan hereillä. ja loppuviikkoa kohti saattaa herätä hetkeä ennen kun astun ovesta ulos.
hmm ja tietenkin sama rytmi päällä kun alkaa iltavuoro. mie saan unta vasta puolenyön jälkeen ja poika herää jo ennen klo7. |O
mutta säännöllistä tämä kyllä on. ja se on hyvä.

Meillä se menis niin et minä hipsisin aamuvuoroon omia aikojani ja mies herättelis lapset niin että ehtivät kahdeksaksi päiväkodille (miehen työt alkaa 8.30).

Eli eivät ikinä mitenkään älyttömän aikasin joutuisi lähtemään.

Ainoa sitten mikä vaatis sopeutumista et jos mä menisin selvästi myöhempään iltavuoroina niin toki tytötkin menis mun mukana hoitoon - pääsiskö ne sitten päiväkodissa muiden rytmiin kiinni kun tulee myöhempään eikä suoraan aamupalalle kuten nyt?

...mutta olishan meillä sitten aamut yhteistä aikaa tyttöjen kanssa, eikä tarvis heti rynnätä mihinkään.

Mä oon ammatiltani ope, joten oppitunnit sijoittuu aikavälille 8-16; työpäivä saattaa tosin jatkua vielä tuonkin jälkeen (yleensä tosin kotona lapsen nukkumaanmenon jälkeen). Tänä vuonna tosin opiskelen ja heitän sijaiskeikkaa.

Meillä mies vie ja hakee pojan kun on aamuvuoro hällä (8-16), sit kun on iltavuorossa mies vie pojan kymmeneen ja mä haen tuntien (ja muiden pakollisten hommien) jälkeen, viimeistään kuitenkin 16.30.

Open ammatti on huippu, mutta mua rassaa se, kun ihmiset ei ymmärrä työtä olevan ihan valtavasti oppituntien ulkopuolella. Itse asiassa joskus tuntuu, että tunnit on koko hommassa vaan sivujuonne. :whistle:

työ aika ma-pe 7-16
lähen töihin klo 6.20 ja meille tulee anoppi sillon kattoon lapsia vie hoitoon 8-8.30 aikaan hakee hoidosta 14-16 välilä vähän riippuu omista menoistaan ja ilmasta että jos on nätti niin hakee aikasemmin tai jos on menoa jonnekkin niin voi hakea vasta klo 16 (sekavasti kirjotettu! )
ja minä tulen töistä klo 16.30-16.45
mies lähtee töihin 6 ja tulee kun tulee on yrittäjä!

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Mä oon ammatiltani ope, joten oppitunnit sijoittuu aikavälille 8-16; työpäivä saattaa tosin jatkua vielä tuonkin jälkeen (yleensä tosin kotona lapsen nukkumaanmenon jälkeen). Tänä vuonna tosin opiskelen ja heitän sijaiskeikkaa.

Meillä mies vie ja hakee pojan kun on aamuvuoro hällä (8-16), sit kun on iltavuorossa mies vie pojan kymmeneen ja mä haen tuntien (ja muiden pakollisten hommien) jälkeen, viimeistään kuitenkin 16.30.

Open ammatti on huippu, mutta mua rassaa se, kun ihmiset ei ymmärrä työtä olevan ihan valtavasti oppituntien ulkopuolella. Itse asiassa joskus tuntuu, että tunnit on koko hommassa vaan sivujuonne. :whistle:

Sehän se taitaa olla tuon ammatin varjopuoli - töistä ei tahdo kai päästä koskaan irti. Ja varmaan siinä tulee joskus sellainen riittämättömyydenkin tunne, jos haluais oikein hyvin paneutua kaikkeen ja jokaisen oppilaan asioihin niin sille on sitten uhrattava aina vaan enemmän aikaa...

mie en saa hipsiä omia aikoja. mies keittää miulle kahvit ja tekee eväät. :D
muttamutta..luulisin omasta kokemuksesta, että lapset tottuu. meillä on myös iltavuorossa säännöllinen aika kun mennään tarhaan.

Oi kuin kultaista :heart: (mua vaan huolettais älyttömästi moisessa järjestelyssä että heräiskö mies ihan oikeasti ajoissa lapsia viemään, taitais mennä niin että tytöt hiipii lopulta kuorsaavan isin luo että 'isii, eikös meijän pitäis jo mennä?' :whistle: )

Täytyy katsoa miten tässä kaikki lutviutuu...

Minkähän takia opettajien on ihan pakko aina mainita nuo kotona tehtävät työt? Olen minäkin ope, mutta lapset haen heti päikästä, kun koulusta pääsen, ja tuntien valmistelut (mitä nyt ei enää 10 vuoden kokemuksella tarvii paljoa tehdä)+ aineiden ja kokeiden korjaukset teen lasten mentyä nukkumaan tai viikonloppuna.

mulla työvuorot on 7-15, 13-21 tai 15-23. ja joka jumalan päivä on pulju auki eli vuorotyössä olen ma- su.
yövuoroja myös meille, niitä en teen nyt.

mies tekee periaatteessa ma-pe 7-16 töitä ja välillä viikon töitä 24h jolloin mä teen vaan arkisin aamua että pääsen lapset hakemaan kotiin tarhasta ja v-loput olen kotona lasten kanssa sillä mies töissä silloin koko päivät-

meillä lapset siis tavallisessa arki päiväkodissa joka auki klo 6.45- 17.30

näin meillä ainakin toimii ihan hyvin. :wave:

Mä teen keskeytymätöntä kolmivuoro työtä. Aamu 7-15, ilta 15-23, yö 23-07 ja viikonloppuisin, jos osuu työviikonloppu niin on 12h vuorot.
mies on onneksi pystynyt tytön hoitoon viemään aamuisin n. klo 08-09 ja iltavuoroissa vein klo 11.
Mä oon tään nähnyt pelkästään plussana. Lapsen ei oo tarttenut olla joka päivä hoidossa-> arkivapaat. Isän ja tytön keskeinen suhde kehittyy ehkä erilailla kun ei oo äiti aina paikalla.

Töitä vien minäkin ajoittain kotiin stressaavina aikoina, enkä ole ope. Kiireisinä aikoina teen myös pidempää päivää, jopa puoli kahdeksaan asti illalla. Jos hommat on saatava valmiiksi. Kertyneitä tunteja pidän sitten sopivana aikana vapaana.

Normaali työaika meillä sijoittuu 7 - 17 välille, ja meillä on siis liukuva työaika, jokainen tulee ja menee oman aikataulunsa mukaisesti 9 ja 15 välillä pitää olla paikalla, mutta kertyneitä liukumia voi pitää pois vain ilmoittamalla pomolle, jos siis työt sallivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan:

Minkähän takia opettajien on ihan pakko aina mainita nuo kotona tehtävät työt? Olen minäkin ope, mutta lapset haen heti päikästä, kun koulusta pääsen, ja tuntien valmistelut (mitä nyt ei enää 10 vuoden kokemuksella tarvii paljoa tehdä)+ aineiden ja kokeiden korjaukset teen lasten mentyä nukkumaan tai viikonloppuna.

No ehkä juuri siksi että eroaa jonnin verran esim. kaupan työntekijän töistä; useimmassa paikassa kun ei ole noita 'lisätöitä' enää työpäivän päätteeksi.

7.00-14-15.00
8.30-15.30
10.50-19.00
viikonloppuisin 9.30-18.30
jossain välissä alkaa myös 6-13.30 ja silloin iskee paniikki :whistle:

Mulla noita vuoroja sekaisin ja vapaapäiviä viikolla jos on viikonloppu edessä tai takana.
Mies tekee aina viikon samaa vuoroa
6-14
14-22 jolloin perjantaina vapaa
22-06

Tällä systeemillä poika voi olla tavallisessa päiväkodissa lyhyillä viikoilla ja päivillä. Tälläkin viikolla 2 päivää pois ja päivä n.6 tuntia tai alle.
Jos molemmille osuu iltavuoro samalle päivälle niin mummu hakee pojan hoidosta.
Tuo mun kuuden vuoro kyllä aiheuttaa ongelmia. Päiväkoti aukee vasta 6.30. Kaipa siitäkin sitten selvitään mummun avulla ja toivoen, että meille vanhemmille ei osu aamuvuorot samoille päiville.
Poika haetaan heti töiden jälkeen.

Lisään vielä, että meilläkin pulju auki joka päivä oli joulu tai juhannus :)

Yhteistyössä