Työssä käyvä äiti ja onnellinen siitä! Päiväkoti on hieno asia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mömmelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mömmelli

Vieras
Onpa mukavaa viettää aikaa lasten ja miehen kanssa, kun me kaikki olemme tyytyväisiä elämäämme. Minä ja mies tuomme leivän kotiimme tasapuolisesti. Molemmilla on omat tilit ja rahaa jää huvituksiinkin. Minulle kertyy työeläkettä tulevaisuuuden varalle ja tiedän, että jos jostain kumman syystä miehen kanssa elo kariintuu, niin en jää katkeraksi kotona olleeksi lastenhoitajaksi ilman eläkettä. Lapset ovat sosiaalisia ja ovat oppineet päiväkodissa paljon sellaisia asioita, joita itse emme edes olisi älynneet opettaa. Vaikka päiväkoteja mollataan ja työäitejä väheksytään tällä palstalla, niin minusta ( olen siis itsekäs muiden mielestä) elämän täytyy jatkua myös äidillä, vaikka lapsia tulisikin.

hassua on mun mielestä tää ainainen kotiäitikeskustelu.. mitä sillä tarkoitetaan? sitä että olet alle vuoden ikäisen kanssa ylpeänä kotona, vai sitä, että menet töihin kun lapset ovat 3v.

itsé olen myös työäiti, olen ollut myös kotiäiti.. olen ollut molemmissa tilanteissa tyytyväinen, mulla on kaksi lasta joiden kanssa olin kotona putkeen 4vuotta, tuolloin kuopus oli 2,5v. ja meni hoitoon kun minä palasin töihin.

omassa tuttavapiirissäni on aika harvoja vanhempia jotka eivät olisi ollleet lastensa kanssa kotona pari vuotta ja sitten taas töissä.. itseasiass en taida tuntea yhtäkään äitiä, joka ei kävuisi töissä :)

Niin? Mainitsemasi asiathan ovat ihan päivänselviä juttuja. Mä en ole törmännyt tällaisiin koti-ihmisiin ja totaaliseen lapsen kautta elämiseen kuin palstalla. Oikeassa elämässä suurin osa kuitenkin on ihan normaaleja ihmisiä, jotka elävät tasa-arvoisessa suhteessa, molemmat käyvät töissä ja harrastuksissa ja lapset hoidetaan yhdessä. Ainakin meidän piireissä.

Mä olen tyytyväinen että olin sen 3 vuotta kotona mun pienokaisen kanssa. Niitä vuosia en saa koskaan takaisin. Meidän 3-vee on todella iloinen, sosiaalinen ja lahjakas. Oppii jatkuvasti uusia asioita, kotona ja päivähoidossa. Meillä on miehen kanssa aina ollut yhteinen tili ja aina on jäänyt rahaa myös huvituksiin. Koskaan ei tartte toiselta ruinata. Onneksi ollaan aloitettu eläkesäästäminen myös ihan omatoimisesti, ja mulle meni eläkettä varten säästöön joka kuukausi myös kotiäitiaikana. Mutta toisaalta, se muutama vuosi on kärpäsen kakka kun miettii koko työelämä aikaa, ja vaikka ei olis penniäkään mennyt säästöön niin ehdottomasti oli kaiken arvoista tarjota lapselle lämmin koti ja oma äiti ensimmäisten, herkkien, elinvuosien aikana :) En ole koskaan kokenut etteikö mun elämä olisi jatkunut koska pidin muutaman vuoden taukoa töistä. Työt ei kumminkaan ole mun arvolistassani lähelläkään ensimmäisiä sijoja. Ja jos vaikka voittaisin tänään lotossa niin jättäisin työt saman tien, enkä todellakaan kokisi että mun elämäni siihen loppuisi :D

Mun mielestä on hienoa, että on löytänyt omassa elämässään omaan elämään sopivat ratkaisut. Näinhän moni äideistäkin tekee, menevät töihin, kun ovat lapsen/lapsia saaneet. Joskus mieskin voi jäädä kotiin. Joskus voi olla välissä jonkun aikaa töissä ja olla taas hetken hoitovapaalla. Ratkaisuja voi olla monenkinlaisia.

Kyllä sitä mollaamista on kumminkin päin. Työäidit mollaa kotiäitejä ja kotiäidit työäitejä. Mun mielestä ei pitäis mollata kumminkaan päin, tärkeintähän on että perhe on tyytyväinen. Sillä ei oo väliä onko naapurin perhe tyytyväinen teidän ratkaisuihin kunhan te ootte.

Itse oon nauttinu sekä kotiäitinä olosta että työäitinä olosta. Mutta mä haluan viettää lapsen ekat elinvuodet kotona lapsen kanssa, koska ne on mielestäni niin arvokasta aikaa ja menee pian ohi. En halua menettää siitä ajasta työn takia yhtään hetkeä. Ehdin kyllä tehdä töitä ja kartuttaa eläkettä siitäkin huolimatta. Meillä on rahaa huvituksiin siitäkin huolimatta ja lapsemmekin ovat varsin sosiaalisia ja erilaisia taitoja omaavia siitäkin huolimatta. Tämä on meidän ratkaisumme ja olemme koko perhe tyytyväisiä. Mutta en mä henk koht teilaa ketään "työäitiäkään". Jos se työäitiys on jonkun perheelle se paras ratkaisu niin sitte se on ja sillä sipuli.

Yhteistyössä