työssä jaksamista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lerppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lerppu

Vieras
Odotan 4 lasta, käyn töissä Ruotsissa (asumme Lapissa, töhin on 120km /pv). Laskettuaika on heinäkuussa, mietityttää kuinka kauan jaksan olla töissä? Saan äp-rahan Ruotsista. Äpäiviä on 480 joista 95 ns 6euron päiviä. Jään toukokuussa erityispvrahalle, teen hoiva-alalla pelkkää yövuoroa 12/kk, olen yksin töissä osastolla 10t /yö.
Vielä pitäisi jaksaa..en kyllä jaksa... haluan heittää pyyhkeen jo kehään..huh huh...lapsi on jo niin alhaalla ,minulle syntyy aina isoja lapsia ( 4,5kg, 5,1kg, 5,3kg) onneksi alkaa jo helmikuu, on yksi kuukausi vähemmän odottelua. :headwall: :headwall:

Älä hyvä ihminen ainakaan ylitä omaa kestokykyäsi. Sinun on itse arvioitava oma jaksamisesi. Jos kehossasi tuntuu ettet jaksa, niin älä yritä. Yötyö on muutenkin fyysisesti raskasta ja raskauden alussa varsinkin kun muutenkin väsyttää.

Hakeudu sairaslomalle jos siltä tuntuu, edes vähäksi aikaa ensin. Kyllä väsymys on ihan hyväksyttävä syy raskaana ollessa.

Itse työskentelin ravintola-alalla kun esikoistani odoti, iso oli myös 4920g!
Tein pitkiäkin päiviä viikossa n:14h.sia ja ylitöitä joka viikko yli 10h.
Moneen vuoteen en ehtinyt lomia pitää ja viikonloput olivat töitä silloin jo olin perheellinen, olin jo suunnitellut raskauden siksi että pääsen työstä sillä syyllä irti ja takaisin en enää mennyt siihen työhön.
Niinhän siinä kävi kun alusta asti supisteli juokseminen työssä että kuudennella kuulla jo yksi aamu vessa reissulla alkoi veri lorista, siinä soivat minun kelloni!
Onneksi vauva voi silloin hyvin, siitä seisomalta jäin sairaslomalle vaikkei työnantaja siitä tykännytkään!
Kaikki nosteleminen kiellettiin, maitopurkkia raskaampaa ei suositeltu.
Kyllähän se sitten tuskastutti kun ei saanut mitään tehdä, omaa syytähän se oli.
Että ole sinä viisaampi ja hellitä ennen kuin on liian myöhäistä, nauti raskaudestasi nehän ovat niin ainutlaatuisia kokemuksia naisen elämässä.
Lopulta raskaus meni yli jo kaksi viikkoa koska levossa vauva kasvaa eikä pidä kuulema kiirettä.

Ei sinulle mitalia jaeta vaikka kaiken töissä antaisit. Näin mulle sanoi työkaverit. Itse ajan linja-autoa työkseni joka on myös aika raskasta. Lisänä sitten pikku ongelmat, kuten se, että vessaan ei pääse silloin kun olisi tarvis. Jatkuva tärinä aiheuttaa supistuksia ja kasvavan mahan kanssa on vaikea mahtua ratin taakse. Lisäksi yövuorot aiheuttavat vaaratilanteita (häirikkö matkustajat ja huumehörhöt).

Itse jäin neljännessä ja viidennessä raskaudessa sairaslomalle jo rv 26-28. Luulen, että sullekin tekisi hyvää jäädä kotiin, varsinkin kun tuo työmatkakin on noin pitkä.

Yhteistyössä