Työssä hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelkuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelkuri

Vieras
Ehkä tämä on väärä palsta, mutta kun täällä kuitenkin hoitovapaalaiset surffaa, niin kysynpä neuvoa. Eli voiko hoitovapaan aikana ottaa vastaan toisen työnantajan tarjoamaa työtä? Meinaan olisi mahdollista vaihtaa työpaikka, mutta kun pelottaa, onko ratkaisu viisas. Mieleeni tuli kepulikonsti eli jos meneekin hoitovapaalla tähän "uuteen työpaikkaan" ja pitää vanhan takaporttina. Väärinhän tämä on, mutta onko mahdollista?

Mitä tarkoitat, että pidät vanhaa takaporttina? Tarkoitatko, ettet kerro vanhalle työnantajallesi? En tiedä millä alalla olet, mutta omalla alallani tämä olisi vakava sopimusrikkomus.

Mikä on irtisanoutumisaikasi? Eikö se sama ole hoitovapaallakin?

Saahan sitä nyt kahdessa työssä olla, siksi sivutuloverokortti on keksitty. Muista kuitenkin, että hoitovapaalla ei kai saa tehdä töitä kuin sunnuntaisin. Vai oonko ihan pihalla? Kertokoon tietävämmät!

Äitiys/vanhempainrahakauden aikana saa tehdä töitä vain sunnuntaisin, muina päivinä tehty työ vaikuttaa päivärahaan. Hoitovapaalla saa tehdä töitä kuinka paljon vaan, kunhan (joku) hoitaa lapsen kotona, niin saa kotihoidontukea. Isä ja äiti ei kai voi olla yhtä aikaa hoitovapaalla (paitsi osittaisella), joten hoitajan pitäisi varmaan sitten olla mummu tms. jos äitikin menee kokopäivätöihin. Tietty jos esim. toisella on iltatyö ja toisella päivätyö se voi onnistua muutenkin.

Jos ollaan töissä, niin eihän silloin olla hoitovapaalla? Kotihoidontukea saa käsittääkseni, jos lapsi hoidetaan kotona, oli vanhemmat sitten hoitovapaalla tai töissä.
Siitä en osaa sanoa, voiko ottaa toisen työpaikan vastaan ja olla samanaikaisesti hoitovapaalla aikaisemmasta työstä.

Minä olen hoitovapaalla omasta vakituisesta työstä ja teen iltaisin "keikkaa" toisessa työpaikassa (lapsi on siis kotona). Tämä ainakin on sallittua. Luulisin, että ap:n tilannekin on sallittu, ehkä... Varmaan liitosta voisi kysyä varmuuden vuoksi.

Itse olen nyt hoitovapaalla omasta työstäni, ja aion jatkaa siihen saakka kun lapsi on 3v. Minua on kyselty tekemään keikkaa ja aionkin ryhtyä keikkaa tekemään. Mutta ajattelin kysyä kuitenkin luvan omasta työpaikastani, joillain aloilla on mun mielestä ihan laissa ettei kilpailevalla sais olla töissä ilman lupaa.

Kyllä minä tiedän parikin naista, jotka ovat olleet kotiäitinä aika pitkään, mutta tekevät satunnaisesti muuta työtä rahan vuoksi ja osittain mielenvirkeyden takia. Yksi nainen jakaa aamulehteä ajoittain ja toinen nainen on jossakin puhelinmyynnissä. Kummankin oikea työ on ihan toiselta alalta.

Kodinhoidontukea maksetaan silloin, kun lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Yleensä kodinhoidontuen aikana lapsi hoidetaan kotona (äiti, isä tai isovanhempi hoitaa), mutta on myös mahdollista, että lapsi on yksityisessä päivähoidossa (esim. yksityinen perhepäivähoitaja, kotiin palkattu hoitaja, yksityinen päiväkoti).

Kannattaa tarkistaa omasta työsopimuksesta, että onko siellä kilpailukieltoehtoa, että esim. kilpailijalle ei saa mennä töihin tietyn ajan kuluessa, jos työsuhde päättyy. Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin, että mainitsemasi ratkaisu on mahdollinen. Kannattaa kuitenkin miettiä se, että jos saat kodinhoidontukea, niin et saa lapsiasi kunnalliseen päivähoitoon, ellet katkaise kodinhoidontukea.

No siis minä tarkastin TYÖNANTAJALTA , että saanko tehdä keikkaa ollesssani virkavapaalla virastani hoitovapaan vuoksi. Ammatiltani olen opettaja.

Työnantaja salli minun mielihyvin pitää yllä ammattitaitoa omassa kunnassani, mutta toisessa kunnassa en saanut lupaa heittää keikkaa, koska se olisi ollut ristiriidassa työnantajan edun kanssa. Tosin ei minulla muihin kuntiin mitään hinkua ollutkaan, kunhan tarkastin senkin samalla.

Ehkä kannatta pitää mielessä, että työnantajan näkökulmasta työntekijä on virkavapaalla, jonka syy on hoitovapaa. Jos ap katkaisee hoitovapaan menemällä töihin, ei alkuperäinen työnantaja välttämättä halua myöntää enää virkavapaata tai siis sen ei enää tarvitse. Tällöin pitäisi kyllä käsittääkseni ilmoittaa työnantajalle, että hoitovapaa katkeaa ja anoa virkavapaata jostakin muusta syystä. Sitten työnanantaja voi päättää, haluaako sitä myöntää.

Näin käsittäisin, korjatkaa, jos olen ihan väärässä. Tai jos yksityisellä puolella homma menee jotenkin toisin kuin kunnallisella.

Minäkin kyselin liitosta tuota juttua pari vuotta sitten ja meidän alalla (kauppa) se menee näin: Saa tehdä työtä toiselle vaikka on hoitovapaalla,mutta ei saa olla kilpaileva yritys. Mulle tuli lupa,kun työpaikkojen välillä oli 45km välimatkaa(ruokakauppoja molemmat).

Yhteistyössä