Työpaikan poissaolosta tuli mieleen... onko tämä oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja =O
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

=O

Vieras
Kun edellisessä työpaikassani, joss kulki muutama ihminen myös 50km:n takaa, joutui hakea aina lääkärintodistuksen jos oli päivänkin poissa.

Ja se piti hakea sen paikkakunnan terveysasemalta jossa se työpaikka oli!
Eli siis vaikka lapsi olisi oksennsutaudissa (en tiedä saiko siksi vapaata) tai sinä itse niin jouduit ajaa sen 50km sinne t.asemalle.

Ihan älytöntä.
Ajattelin tässä et jos sinne joskus palaan ja tulee tuollanen eilanne eteen niin otan kyllä sit varmaan mieluummin loparit kuin ajan täältä 40km sinne hakemaan todistusta!

Työnantaja voi tarjota työterveyspalvelut mutta pakko ei ole niitä käyttää. Ja miten muka koko perhe niitä palveluja voisi käyttää, nehän on vian työntekijöille, eihän lapsia työterveyslääkärille viedä jos sairaana ovat. Monet työnantajat yrittävät tosin pakottaa työntekijät käyttämään valitsemaansa työterveyslääkäriä (Yleensä näiltä "pakko käyttää" lääkäreiltä ei kovin herkästi tule sairaslomaa, pelaavat täysin työnantajan pussiin).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Työnantaja voi tarjota työterveyspalvelut mutta pakko ei ole niitä käyttää. Ja miten muka koko perhe niitä palveluja voisi käyttää, nehän on vian työntekijöille, eihän lapsia työterveyslääkärille viedä jos sairaana ovat. Monet työnantajat yrittävät tosin pakottaa työntekijät käyttämään valitsemaansa työterveyslääkäriä (Yleensä näiltä "pakko käyttää" lääkäreiltä ei kovin herkästi tule sairaslomaa, pelaavat täysin työnantajan pussiin).

No mitä siihen sitten voi, sanoa että ei kun menen toiselle?

Soita liittoon. Ei työnantaja voi vaatia että ajat 50 km lääkäriin kipeänä. Periaatteessa jos on työterveyslääkäri niin voi vaatia käymään, mutta silloinkaan ei koske lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Soita liittoon. Ei työnantaja voi vaatia että ajat 50 km lääkäriin kipeänä. Periaatteessa jos on työterveyslääkäri niin voi vaatia käymään, mutta silloinkaan ei koske lapsia.

No en mä itseni takiakaan sinne ajaisi. Menisin sitten varmaan ihan piruuttani töihin oksentamaan.

Työpaikka voi vaatia, että pitää käyttää pystyessä työterveypalvelua. Onko teillä virallista työterveyttä, siis jotain yksityistä lääkäriasemaa?

Mutta oikeasti kannattaa kysyä ja varmistaa asia liitolta. Ne osaa sanoa oikein asiat ja selvittävät ainakin.

ei multa koskaan missään firmassa ole vaadittu että pitää käyttää työtervyspalvelua, jotta saikku hyväksyttäisiin.

Oletko jossain pikkufirmassa töissä, ku noin tiukka pomo?

No se on ison firman pikkutoimisto.
Jos mä sinne takaisin menen niin selvitän kyllä asian liitosta. Ei tuo ole mun mielestä oikein, jos joutuu sairaana noin kauas.
Sehän on jo liikenneriskikin jos 39 asteen kuumeessa vaikka ajaa, mä ainakin olen kuumeessa ihan hörhö.

Liitto osaa varmasti sanoa onko laillisesti oikein vaatia tuota ajamaan.
Omalla järjellä ajatellen on ihan typerää touhua vaatia sairasta ihmistä ajelemaan 100 km lääkäriin.

Mä en ymmärrä ettette ole liitosta tota jo aikaisemmin selvittäneet? Se on kummallista.

Mulla ei ole ollut tarve kun en ollut pois sen jälkeen kun tuo tuli voimaan.
Enkä tiedä miksei kukaan muukaan ole, ihmettelyyn vaan on jäänyt.

Munkin mielestä tuo on ihan kohtuunta, ja kaiken lisäksi tosi epäreilua koska jotkut asuvat samalla paikkakunnalla ja jotkut taas kaukana.

Mä en oo koskaan tajuttu ihmisiä jotka töissä vaan suostuvat kaikkiin tollasiin asioihin, vaatimatta selvitystä tai perusteluja. Ja sitten purnataan vaan kahvipöydässä tauolla. :headwall:

Jos tosiaan palaat tuonne niin selvitä ihmeessä asioiden oikeellisuus.

Meillä edellisessä paikassa tuli valitusta jos ei käyttänyt työterveysaseman palveluja.. Mutta silti aina hyväksyttiin. Mut jos ois ollu hyvä syy olla käyttämättä (tyyliin eri paikkakunta) niin tuskin kukaan ois nipottanut..

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Mä en oo koskaan tajuttu ihmisiä jotka töissä vaan suostuvat kaikkiin tollasiin asioihin, vaatimatta selvitystä tai perusteluja. Ja sitten purnataan vaan kahvipöydässä tauolla. :headwall:

Jos tosiaan palaat tuonne niin selvitä ihmeessä asioiden oikeellisuus.

Joo kyllä mä selvitän.
Mä en kauheasti valita kahvipöydässä(en tykkää että siellä juoruttan niin kuin meidän työpaikalla oli monilla tapana ihan törkeyksiin asti), enkä kyllä sitten kovin pomollekaan.

Teen yleensä niin että selvitän kaikessa hiljaisuudessa ensin itsekseni ja sitten sanon jos on sanottavaa. Kun ei ole pokkaa alkaa uhoomaan jos ei ole ihan varma että joku "laki" seisoo takana.

Kiitti sulle että pähkäilit mun kanssa! =)

Heh.. Mä oon ihan samanlainen... eka selvitän ja varmistan että oon oikeessaa ja sit meen sanomaan "nilkki"pomolle kui asiat on. B)

Onneks nykyisessä firmassa ei tartte noista tapella.

Yhteistyössä