Työpaikan heikko lenkki? Mitä olette tästä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muurahainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muurahainen

Vieras
Aloitin uudessa työssä tosi huonoon aikaan. Pian sen jälkeen, kun olin aloittanut lapsellani todettiin eräs sairaus ja meillä oli kuukausien aika kun ei tiedetty, että selviääkö lapsi vai ei. Se oli henkisesti todella rankkaa, mielestäni sellainen on ihan ymmärrettävää. Olin sen vuoksi töistä pois jonkin aikaa.

Työilmapiiri on ollut sen jälkeen todella huono. Minulla ei ole minkäänlaista auktoriteettia, minua ei kunnioiteta, eikä minua kuunnella. Yhteistyö takkuaa, kuulen vain valituksia ja haukkuja. Eräs työkaveri on ottanut lisäksi tavakseen haukkua minua muille ihan henkilökohtaisistakin asioista.

Joudun perustelemaan päätöksiä moneen kertaan, ja niitä silti jätetään noudattamatta. Mua pidetään täysin ammattitaidottomana, ja valitetaan asioista joista olen sanonut jo moneen kertaan, että ei voi tehdä noin. Mulla on siis vetovastuu työssä, eli sen vuoksi mua pitäis kuunnella.

Millään muulla työpaikalla mulla ei ikinä ole ollut tätä ongelmaa, eli mua on kyllä kuunneltu, otettu tosissaan, luotettu mun ammattitaitoon ja yhteistyö on sujunut puolin ja toisin. Ja tässäkin työssä mulla pelaa ammattitaito ja yhteistyö todella hyvin niiden henkilöiden kanssa, joiden kanssa olen yhteyksissä tän työpaikan ulkopuolelle tähän työhön liittyen. Ja pomo on tyytyväinen minun työpanokseeni ja taitoihini.

Aloin sitten miettiä, että mistä tää johtuu. Voisko se teidän mielestänne olla sitä, että kun työkaverit on nähneet mut heikkona henkilökohtaisen kriisin vuoksi, ne ei osaa ajatella että mä pystyisin hoitamaan työni? Eli kun kerran kaksi kävi niin, että työpaikalla aloin itkeä lapsen tilanteen vuoksi, niin ihmiset ajattelee että mä olen liian hermoheikko hoitamaan työtäni ollenkaan? Tää tilanne lapsen kanssa siis on jo mennyt, ja tästä itkutilanteista on aikaa jo yli vuosi. Työni mä olen hoitanut, olin kyllä pois jonkin aikaa vapaalla kun hoisin lasta sairaalassa. Mutta tää yhteistyö menee päin helwettia kuitenkin edelleen. Suurin ongelma tuntuu olevan se, että työyhteisössä työkaverit ei pysty kunnioittamaan mua yhtään.

Yhdelle jatkuvasti hankalalle työntekijälle annoin jo varoituksen. Se paransi tilannette hetkeksi, mutta nyt tää leviää taas ihan käsiin :/

Ja siis yhdelläkään työpaikalla ei ole aikaisemmin ollut mulla tälläistä, vaikka olisin vastaavia tehtäviä hoitanut. Eli ei voi olla kyse siitä vain, että mä en osaa olla yhteistyössä tai että en olis ammattitaitoinen tai että en osais tehdä työtäni.

Juttele oman esimiehesi kanssa jottako mitä hän on mieltä ja onko hän huomannut mitään. Sitten ottaisin porukan kokoon ja kävisin heidän kanssa avoimesti asian läpi. Monesti se puhdistaa ilmaa ja tilanne normalisoituu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:55 näin on kirjoitti:
Juttele oman esimiehesi kanssa jottako mitä hän on mieltä ja onko hän huomannut mitään. Sitten ottaisin porukan kokoon ja kävisin heidän kanssa avoimesti asian läpi. Monesti se puhdistaa ilmaa ja tilanne normalisoituu.

Ei ole avoimesti keskustelu yhtään parantanut tilannetta. Sitä on jo pariin kertaan koitettu :/

Esimies ei ole paikalla täällä työpaikalla, joten ei näe tilannetta suoraan. mä olen kyllä näistä ongelmista sille jutellut, mutta se uskoo että kyllä tää tästä. Esimieheen mulla on hyvät välit.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:59 muurahainen kirjoitti:
\

Ei ole avoimesti keskustelu yhtään parantanut tilannetta. Sitä on jo pariin kertaan koitettu :/

Esimies ei ole paikalla täällä työpaikalla, joten ei näe tilannetta suoraan. mä olen kyllä näistä ongelmista sille jutellut, mutta se uskoo että kyllä tää tästä. Esimieheen mulla on hyvät välit.

No, kaippa esimiehelläsi tai henkilöstöosaston täteillä olisi jotain vinkkejä siitä, että miten saat tilannetta korjattua. Oletko liian löysä pomo tai sitten liian etäinen? No, sinun tilanteessa kaipaisin tukea ja ohjeita omalta pomolta tai sitten tosiaan henkilöstöosaston väeltä.

Olisiko mahdollista pitää joku ns. vapaampi ilta ja puhua siellä työilmapiiristä?
Meillä aikanaa oli semmonen, kun uusi työntekijä lähti kesken työpäivien kotiin kenellekkään kertomatta, ja meillä on säännöllinen työ jota ei voinnu viedä kotiin......
Se ainakin tehos meillä :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 14:02 näin on kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:59 muurahainen kirjoitti:
\

No, kaippa esimiehelläsi tai henkilöstöosaston täteillä olisi jotain vinkkejä siitä, että miten saat tilannetta korjattua. Oletko liian löysä pomo tai sitten liian etäinen? No, sinun tilanteessa kaipaisin tukea ja ohjeita omalta pomolta tai sitten tosiaan henkilöstöosaston väeltä.

En tiedä. Kun ei aikaisemmin ole ollut mitään tälläisiä ongelmia. Täällä taas tuntuu olevan niin, että jos olen liian tiukka niin täällä kiukutellaan kuin pikkulapset, ja jos koitan antaa muille vastuuta kannettavaksi ja niin edelleen, niin ihmiset tekee ihan päinvastoin kuin mitä on päätetty aikaisemmin.

Yksi on saanut jo lähteä täältä, kun toiminta takkuili. Musta tuntuu, että teen töitä murkkuikäisten kanssa, joilla on täys uhma päällä :/ Mä olen ottanut sen asenteen, että en ala siihen peliin mukaan eli siihen juoruamiseen ja selän takana haukkumiseen. Hoidan asiani niin kuin hoitaisin ne muuallakin. Mutta se ei vaan toimi.

Mä olen kyllä tosi pettynyt. Aikaisemmin mulla on ollut ehkä alussa pieniä ongelmia, kun on testattu vähän. Olen siis sellaisella alalla, että olen yleensä johtoasemassa verrattuna mua vanhempiin työntekijöihin. Ja joillekin on alussa kova paikka, että töihin tulee nuorempi nainen huseeraamaan varsinkin kun iso osa muista työntekijöistä on miehiä, mutta aina ennen on mennyt niin, että hyvin nopeasti on huomattu että minä osaan asiani ja hoidan työni, ja sen jälkeen kaikki on sujunut hyvin. Täällä ei toi asialinja oikein pure.

Hetken aikaa oli rauhallista, kun kerran annoin erittäin tiukkasanaista palautetta yhdelle työntekijälle. Mut eipä se kauan auttanut.

Yhteistyössä