Työpaikan avain hukassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olenko korvausvelvollinen, kun olen hukannut työpaikan avaimeni? Työnantaja uhkaili kymppitonnin/tonnien laskulla, jos avainta ei löydy. Onko mahdollista, että minä joudun maksajaksi. Toki vika on minun, mutta oli myös tietysti puhtaasti vahinko.

Pitäisikö olla yhteydessä liittoon tai johonkin muualle? Kyse kaupan alasta.

Onko kellään kokemusta tai muuten tietoa asiasta? Olen ihan stressissä ja jokainen kivi ja kanto on käännetty ja etsitty, mutta avainta ei vaan löydy vaikka tiedän päivänkin, milloin on hävinnyt ja mitä olen sinä päivänä tehnyt. Ahdistaa. :/

Voi ei! Toi on munkin pahin painajainen, nytkin työavaimet mukana. Kaupan alalla myös. Ja olen kans kuullut, et kymppitonni voi tulla maksettavaks. Tiiä sitten.

[QUOTE="alkup";28178990]Eli joudunko maksamaan koko lystin vai jonkun omavastuun? Työnantajalla kuitenkin lienee joku vakuutus myös tällaisen varalle?[/QUOTE]

Omavastuuta ei ole koska vahinko johtuu työntekijän huolimattomuudesta. Maksat koko summan.

Niin, en tiedä. Kuulostaa vain uskomattomalta tuo kymppitonni. Meillä ei edes pääse niillä kyseisillä avaimilla sisään ulkoa, vaan kyse on vaan yhdestä myymälän sisällä olevasta ovesta ja sitten sellaisista "säleaidoista", jotka saadaan avaimella alas iltaisin ja aamulla ylös. Näitä kolme kappaletta. Ulkoa sisälle pääsee vain sellaisella lätkällä.

No et sä mitään kymppitonneja joudu maksamaan, työnantajan piikkiin menee ja eiköhän siellä ole vakuutukset kunnossa.

Ainoastaan jos voidaan todeta tahalliseksi teoksi tai johtuneen törkeästä huolimattomuudesta niin voit joutua korvaamaan.

Jos vain tippui tai katosi mysteerisesti vaikka oli huolellisesti säilössä niin ei se tahallisuutta ole.

Tilanne oli se, että minulla meni edellispäivänä avaimenperä rikki ja olivat taskussa irrallaan avain, kulkulätkä ja pukukaapin avain. Ja pelkkä avain nyt siis hukassa. Ja todellakin vahinko. :/

[QUOTE="vieras";28179021]Jos vain tippui tai katosi mysteerisesti vaikka oli huolellisesti säilössä niin ei se tahallisuutta ole.[/QUOTE]

Laki ja vakuutusehdot eivät tunne mysteerejä. Avain katosi huolimattomuuden seurauksena. Huolella säilytetty avain ei katoa itsestään.

[QUOTE="alkup.";28179028]Tilanne oli se, että minulla meni edellispäivänä avaimenperä rikki ja olivat taskussa irrallaan avain, kulkulätkä ja pukukaapin avain. Ja pelkkä avain nyt siis hukassa. Ja todellakin vahinko. :/[/QUOTE]

No jos on hukkunut koska avaimenperä rikkoutui, niin vahinkohan se on.
Ymmärrätkö mitä tarkoitan? ;)

Kun kerran tiedossa on kymppitonnien lasku, niin oletettavaa on, että tällä kyseisellä avaimella pääsee sitten tyyliin joka ovesta sisään työpaikalla. Kysymys kuuluu, että miksi helkutissa tällainen avain on nykyaikana mekaaninen eikä sähköinen?????

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28179043:
Kun kerran tiedossa on kymppitonnien lasku, niin oletettavaa on, että tällä kyseisellä avaimella pääsee sitten tyyliin joka ovesta sisään työpaikalla. Kysymys kuuluu, että miksi helkutissa tällainen avain on nykyaikana mekaaninen eikä sähköinen?????

No ei pääse ei. Kerroinkin tuossa jo aiemmin, mihin tämä kyseinen avain työpaikalla käy.

[QUOTE="vieras";28179033]Laki ja vakuutusehdot eivät tunne mysteerejä. Avain katosi huolimattomuuden seurauksena. Huolella säilytetty avain ei katoa itsestään.[/QUOTE]

Kyllä huolella ja asianmukaisesti säilytetty avain voi kadota.
Nämä on aina tilannekohtaisia, jos voidaan todistaa että hukkaaja on toiminut törkeän huolimattomasti niin joutuu korvaamaan, jos ei huolimattomuutta ole vaan on käynyt vahinko niin korvausvastuuta ei synny.

No kuulostaa kyllä uskomattomalta, että jopa kymppitonnin lasku voi tulla avaimen kadottua. En helvetissä suostuis sellaista avainta edes vastaanottamaan, vaikka mikä olis. Entäs oma kotivakuutus? Vois kattaa. En kyllä ihan purematta nielis kuitenkaa tuota summaa.

[QUOTE="vieras";28179051]Säleaidoissa ei ole vaihdettavia lukkopesiä vaan uudet tilataan mittatilaustyönä.[/QUOTE]

Luulis että nämäkin vois vaan sarjoittaa uudelleen. Ei nyt hlvetti koko lukkopesää tai aitaa lähetä vaihtamaan :O

[QUOTE="vieras";28179051]Säleaidoissa ei ole vaihdettavia lukkopesiä vaan uudet tilataan mittatilaustyönä.[/QUOTE]

Joo mutta noissa sälelaidoissa on useampi avain aina, tuskimpa ap:lla nyt kaupan ainut avain oli messissä? Ei kukaan ulkopuolinen pysty tekemään sillä avaimella mitään vahinkoa kaupalle!

Meillä siivooja oli hukannut avaimet, kyseessä iso firma. Lukot uudelleensarjoitettiin, lasku n. 2000 euroa. Vakuutuksen piikkiin meni, siivooja ei joutunut maksamaan mitään , onneksi. Oli hänelle aivan tarpeeksi stressaavaa ilman korvauskulujakin.

No luulis, että kiinteistöllä on vakuutus sen varalla, että avaimia katoaa. Siis tyhmää olla ottamatta. Jos jollain ei ole varaa maksaa uutta sarjoitusta, niin kiinteistönhän se on maksettava siinä tapauksessa. En usko, että joudut maksumieheksi, koska kyseessä ei ole tahallinen teko. Otahan selvää kuka kiinteistön omistaa, kysy suoraan sieltä, älä työnantajalta tai ainakaan siltä, joka sulle on sanonut, että joudut maksamaan. Mä en moiseen nimittäin usko.

Julkisella puolella taitaa harvemmin joutua itse maksamaan mut firmoissa ja yksityisellä voi olla tilanne toinen. Esim. opettaja jos hukkaa avaimet niin ei tarvi itse korvata paitsi jos voidaan osoittaa että on tahallisesti hukannut.

Yhteistyössä