Työntäisitkö mummosi junan alle, jos sillä tavalla pelastaisit sadan ihmisen hengen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaikea kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onhan kysymyksessä todella vaikea moraalinen ongelma. Esimerkiksi se, että arvottaako läheisensä elämän sata kertaa arvokkaammaksi kuin vieraiden ihmisten elämän. Ja se, että onko valmis tekemään pahaa, jos sillä saavutetaan paljon enemmän hyvää.

minä en työntäisi mummoani, enkä lastani. En suostuisi olemaan syypää kenenkään kuolemaan. Vaikka kyseessä olisi 1000000 lasta, niin siltikin vastaan ei, en olisi valmis työntämään mummoani junan eteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi mun pitäisi mokata sen takia, että joku muu on mokannut?

No siksi, että et olisi itsekäs (lainaan toisesta ketjusta) sinäsinäsinäsinäsinä. Aina vaan sinäsinäsinä! Möömöö! :D

No kas, kun mä olen itsekäs.

Niin minäkin :D minulle ovat tärkeitä minä, MINUN lapset, MINUN mies, MINUN ystävät ja MINUN sukulaiset, jopa MINUN lemmikit :D

No siksi, että et olisi itsekäs (lainaan toisesta ketjusta) sinäsinäsinäsinäsinä. Aina vaan sinäsinäsinä! Möömöö! :D

Niin minäkin :D minulle ovat tärkeitä minä, MINUN lapset, MINUN mies, MINUN ystävät ja MINUN sukulaiset, jopa MINUN lemmikit :D

Saanen tarkentaa, että en mä kyllä työntäisi ketään muutakaan junan alle.

Tuntuu hivenen erikoiselta, että harva tuossa toisessa ketjussa olisi pelastanut vieraan lapsen, jos itse sen myötä halvaantuisi, mutta mummot ollaan kyllä valmiita uhraamaan. :whistle: Minä näen kyllä tappamisen pahempana kuin pelastamatta jättämisen. Etenkin, jos ainoa pelastuskeino on toisen uhraaminen.

Tästä tulee mieleeni eräs asia. Joku älyvälkky oli sitä mieltä, että olisi järkevää "päästää kärsimyksistään" kehitysmaalaiset ihmiset, jotta ei olisi liikaa ihmisiä maailmassa...aika erikoinen ajatus, kun täällä länsimaissahan luonnonvaroja eniten tuhlataan. :xmas: Ei ikinä minä vaan aina ne muut. :saint:

Saanen tarkentaa, että en mä kyllä työntäisi ketään muutakaan junan alle.

Peesaan.

Aikea vaikea kuvitella tilannetta, jossa mummon uhraaminen pelastaisi sata lasta. Jos mun eteen sellainen tilanne tulisi, en varmasti tajuaisi mahdollisuutta tarpeeksi nopeasti.

Jos koitan miettiä kysymystä hieman yleisemmällä tasolla, niin sanoisin etten alkaisi muita tappamaan isomman joukon säästämiseksi. Itseni voisin jossain tilanteessa mahdollisesti uhrata.

Alkuperäinen kirjoittaja vaikea kysymys:
Jatkokysymys niille, jotka eivät olisi valmiita uhraamaan mummoaan tai lastaan: entä jos se, joka pitäisi työntää junan eteen, olisi maahanmuuttaja?

Joo toki, vielä työntäisin sen tyypin mummonki perässä :headwall: voi järkky mitä kysymyksiä... en työntäis ketään!

Yhteistyössä